נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ידוע כמי שנוהג להשמיע שלל אמירות מזלזלות ופוגעניות ביריביו הפוליטיים, אבל ציוץ ששיתף ברשת החברתית שלו Truth Social נראה ככזה שחוצה גבול נוסף גם מבחינתו. בציוץ שאותו שיתף המועמד הרפובליקני לנשיאות מופיעה תמונה ישנה של המועמדת הדמוקרטית קמלה האריס לצד מזכירת המדינה לשעבר הילרי קלינטון, כשמתחתיה נראית תגובה של משתמש כלשהו שכתב: "מצחיק כמה שמציצות השפיעו על הקריירות שלהן בצורה שונה...".
3 צפייה בגלריה
ציוץ ששיתף טראמפ על קמלה האריס ולועג לה מינית
ציוץ ששיתף טראמפ על קמלה האריס ולועג לה מינית
הציוץ הבוטה ששיתף טראמפ ברשת החברתית שלו, Truth Social
בסוכנות הידיעות רויטרס מציינים כי נראה שמדובר ברמיזה ליחסיהם בעבר של האריס וראש העיר לשעבר של סן פרנסיסקו, ווילי בראון. השניים קיימו לפני כשני עשורים מערכת יחסית קצרה, ופעילי ימין מרבים לטעון שאותה מערכת יחסית סייעה לכאורה להאריס לקדם את הקריירה הפוליטית שלה. היא ותומכיה דחו את הטענות הללו לאורך השנים, והאשימו שמדובר במתקפות סקסיסטיות כלפיה. ההתייחסות לקלינטון היא עקיצה לפרשת מוניקה לווינסקי שבה הסתבך בעלה, הנשיא לשעבר ביל קלינטון, בשנות ה-90 של המאה הקודמת.
ג'ייסון מילר, יועץ בכיר בקמפיין של טראמפ, נשאל היום בריאיון ל-CNN על הציוץ שטראמפ שיתף ואמר שלא שוחח על כך עם הנשיא לשעבר. הוא טען כי ייתכן שטראמפ "אפילו לא ראה את ההערה שהייתה שם", אם כי לא ברור מדוע הייתה לו סיבה לשתף סתם כך תמונה ישנה של האריס וקלינטון. הקמפיין של האריס ולשכותיהם של שני הקלינטונים טרם הגיבו לבקשת תגובה שהפנתה אליהם רויטרס.
הסערה התורנית של טראמפ מגיעה על רקע המהפך שחוללה האריס בסקרים מאז שהחליפה את הנשיא ג'ו ביידן כמועמדת המפלגה הדמוקרטית: היא כעת מובילה עליו בסקרים הארציים, אם כי בסקרים במדינות המפתח – אלו שבשיטת האלקטורים בארה"ב יכריעו בפועל את זהות המנצח – המרוץ עדיין צמוד למדי.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ, קמלה האריס
דונלד טראמפ, קמלה האריס
הקרב במדינות המפתח עדיין צמוד. טראמפ והאריס
(צילום: AP /Alex Brandon , צילום: Erin Schaff, AFP)
בשבועות האחרונים כינה טראמפ את האריס "משוגעת", "מטורפת", "טיפשה כמו אבן" ואף עורר סערה כשתהה אם היא שחורה או הודית (היא גם וגם – אמה היגרה מהודו, ואביה מג'מייקה). האמירות הללו עוררו חשש מצד חלק מתומכיו של טראמפ ויועציו, שרוצים שיתמקד יותר בביקורת על המדיניות של האריס. פעילי ארגון "שחורים למען טראמפ" הזהירו אותו גם שאמירות מזלזלות שלו כלפיה עלולות לפגוע בניסיונותיו לחזר אחר קולותיהם של מצביעים שחורים.
בינתיים, בארה"ב ממשיכים להתפרסם סקרים חדשים שמעידים על ההתחזקות של האריס בדעת הקהל הארצית – זו שמצביעה אמנם על מגמות מסוימות, אך לא קובעת בפועל את זהות המנצח בשיטת הבחירות האמריקנית. לפי סקר רויטרס ומכון איפסוס שהתפרסם בצהריים, האריס מובילה על טראמפ עם 45% לעומת 41%, עלייה של 4% לטובתה מסקר קודם שנערך בסוף יולי. מדובר בפער שגדול מטעות הדגימה בסקר, שעומד על 2%.
בסקר השתתפו 3,562 מצביעים רשומים, והוא מצביע גם על יתרון גדול של האריס בקרב על קולות הנשים וקולות הלטינים: בשני הקהלים הללו היתרון שלה עומד על 13%, עם 49% לעומת 36% בלבד לטראמפ. בסקר הקודם של רויטרס ואיפסוס היתרון שלה עמד על 9% אצל נשים ו-6% אצל היספנים. טראמפ מוביל כצפוי אצל גברים, אבל היתרון שלו אצל בוחרים ללא תואר אקדמי דווקא הצטמצם משמעותית מהסקר הקודם – מ-14% ביולי ל-7% כעת.
האריס נואמת בוועידה הדמוקרטית, וקראת לסיום המלחמה בעזה
(צילום: רויטרס)

ועדיין, גם הסקר החדש הזה מצביע על קרב צמוד במדינות המפתח: בקרב הנשאלים במדינות שבהן הקרב היה הצמוד ביותר בבחירות 2020 – וויסקונסין, פנסילבניה, ג'ורג'יה, אריזונה, צפון קרוליינה, מישיגן ונבאדה – טראמפ זוכה בסקר ל-45% תמיכה והאריס ל-43%. סקר אחר שהתפרסם היום, של מכון אמרסון, מצביע גם הוא על קרב צמוד באריזונה (יתרון של 3% לטראמפ), בג'ורג'יה (יתרון של 1% להאריס), במישיגן (3% לטובת האריס), בנבאדה (1% להאריס), בצפון קרוליינה (1% לטראמפ), בפנסילבניה (תיקו 48-48) בוויסקונסין (1% לטראמפ). אלו כמובן מספרים שנמצאים כולם בטווח טעות הדגימה.
סקר נוסף של פוקס ניוז, שנערך בארבע מדינות מתנדנדות המכונות "חגורת השמש", מצביע גם הוא על מרוץ צמוד מאוד – עם יתרון קטן להאריס באריזונה (1%), נבאדה (2%) וג'ורג'יה (2%), ויתרון קטן לטראמפ בצפון קרוליינה (1%). לפי עוד סקר שהתפרסם היום, על ידי העיתון USA Today, האריס מקבלת 48% תמיכה בדעת הקהל הארצית, לעומת 43% לטראמפ. בסקר הקודם של העיתון מסוף יוני, כשביידן עוד היה המועמד הדמוקרטי, טראמפ הוביל בפער של 3%.
האריס תשלים היום מסע אוטובוס בן יומיים באזורים הכפריים של ג'ורג'יה, מדינה שמצביעה באופן מסורתי לרפובליקנים אך ביידן חולל בה מהפך בפער זעום ב-2020. הלילה יערכו האריס וסגנה המיועד, טים וולז, ריאיון ראשון מאז שהאריס הפכה למועמדת הדמוקרטית. הם יעניקו אותו לדנה באש, מגישת CNN שגם הייתה אחת ממגישי העימות המפורסם בין ביידן לטראמפ.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב קמלה האריס עצרת ב נבאדה לאס וגאס עם ה סגן טים וולז
ארה"ב קמלה האריס עצרת ב נבאדה לאס וגאס עם ה סגן טים וולז
האריס וסגנה וולז. יצאו למסע באוטובוס ויערכו ריאיון משותף ב-CNN
(צילום: RONDA CHURCHILL / AFP)
הריאיון ייערך לאחר כמה שבועות של ביקורת מצד טראמפ ותומכיו וגם מהתקשורת האמריקנית, על כך שהאריס אינה מתראיינת מעבר לכמה שאלות שעליהן היא נוהגת לענות תוך כדי הקמפיין. אחרי קביעת הריאיון עם CNN ספגה האריס ביקורת נוספת, על כך שהריאיון ייערך במשותף עם וולז ולא רק איתה. זאת למרות שבאופן היסטורי מועמדים לנשיאות עורכים את הריאיון הראשון שלהם יחד עם סגנם המיועד.