דובר צה"ל אישר אחר הצהריים (יום א') כי עבדאללה אל-ג'מאל, פעיל חמאס, החזיק בבית משפחתו בנוסייראת את החטופים אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו, שחולצו במבצע הנועז בלב הרצועה. הבוקר פרסם פלסטיני המכהן כיו"ר ארגון "למען זכויות אדם" פוסט לפיו החטופים הוחזקו בבית שבו מתגורר אל-ג'מאל יחד עם אביו הרופא, ונטען כי הוא עיתונאי שפרסם כתבות על "מעשי טבח" ישראליים בעזה ושימש גם כצלם באל-ג'זירה.
3 צפייה בגלריה
שלומי זיו,  אנדריי קוזלוב, אלמוג מאיר ג'אן ועבדאללה אל-ג'מאל
שלומי זיו,  אנדריי קוזלוב, אלמוג מאיר ג'אן ועבדאללה אל-ג'מאל
שלומי זיו, אנדריי קוזלוב ואלמוג מאיר ג'אן. משמאל: עבדאללה אל-ג'מאל, שהחזיק בהם
(צילום: דוברות איכילוב, דובר צה"ל, REUTERS, Marko Djurica, רויטרס, )
3 צפייה בגלריה
זו הדירה שבה הוחזקה נועה ארגמני? זירת חיסול עיתונאי אל-ג'זירה ואביו הרופא
זו הדירה שבה הוחזקה נועה ארגמני? זירת חיסול עיתונאי אל-ג'זירה ואביו הרופא
כך לכאורה נראה אחד החדרים בבית
בציוץ שפרסם רמי עבדו, יו"ר הארגון האירופאי–ים-תיכוני למעקב אחר זכויות האדם, הוא כתב כי "מעדות ראשונית של ההרג שביצע צה"ל בנוסייראת, עלה כי הצבא הישראלי השתמש בסולם כדי להיכנס לביתו של ד"ר אחמד אל-ג'מאל. הכוחות חיסלו במדרגות את פטימה, בת 36, ואז נכנסו לבית וחיסלו את בעלה, העיתונאי עבדאללה אל-ג'מאל, בן 36, ואת אביו אחמד, בן 74 - לעיני הנכדים. הצבא גם ירה בזיינב בת ה-27, בתו של אחמד והיא נפצעה".
דובר צה"ל אישר כאמור כי אל-ג'מאל היה פעיל חמאס. בבית משפחתו, כך נמסר, הוחזקו חטופים לצד בני משפחתו. "זו הוכחה נוספת לכך שחמאס משתמש באוכלוסייה האזרחית כמגן אנושי. כוחות הביטחון ימשיכו לפעול בכלל המאמצים להשבת החטופים", נמסר מדובר צה"ל.
זמן קצר לאחר הודעת צה"ל, אישרו במשרד התקשורת של חמאס את מותו של אל-ג'מאל, שאותו כינו "עורך ועיתונאי בסוכנות פלסטין עכשיו". מעמוד הפייסבוק של אותו "עיתונאי" שבביתו הוחזקו חטופים עולה כי עבד גם כדובר בשירות משרד העבודה של חמאס. ב-7 באוקטובר פרסם פוסט ובו הודיה לחמאס: "השבח לאל, טוב ומבורך. אלוהים, זה הניצחון המובטח שלך".
3 צפייה בגלריה
ד"ר אחמד אל-ג'מאל, הרופא שייתכן שהחזיק בנועה ארגמני
ד"ר אחמד אל-ג'מאל, הרופא שייתכן שהחזיק בנועה ארגמני
ד"ר אחמד אל-ג'מאל. חוסל אף הוא בפעולה
באל-ג'זירה הכחישו בתוקף כל קשר לאל-ג'מאל. "האיש הזה לא מאל-ג'זירה, הוא בכלל לא עבד באל-ג'זירה, והוא לא רשום כעובד באל-ג'זירה, לא עכשיו ולא בעבר", אמר עומר אל-וליד, ראש לשכת אל-ג'זירה בירושלים.

קולות מ"רצח העם", והפעולה "האמיצה" ב-7/10

מתחילת המלחמה פרסם אל-ג'מאל כמעט מדי יום כתבות באנגלית ב"פלסטיין כרוניקל". שלשום, יממה לפני המבצע בנוסייראת, הוא כתב על חיסול ראש העיר נוסייראת וכינה את מי שצה"ל אמר כי היה מחבל בעל עבר עשיר בחמאס - "ראש העיר הכי טוב". יממה לפני כן הביא עדויות ממה שכינה "הטבח בבית הספר בנוסייראת" - שם לפי צה"ל חוסלו לפחות 17 מחבלים שהסתתרו במקום, בית ספר של אונר"א.
המפגש הראשון של אנדריי קוזלוב עם הוריו

בכתבה אחרת, לפני כשבוע וחצי, הוא הביא את מה שכינה "קולות מרצח העם" וכותרת כתבה אחרת הייתה "התנגדות היא האופציה היחידה שלנו" - ובה הובאו תגובות ל"לכידה של חיילים ישראלים בג'באליה", טענה של חמאס שצה"ל הכחיש מכל וכל. בכתבה הראשונה שפרסם אחרי 7 באוקטובר הוא כינה את טבח 7 באוקטובר "פעולה אמיצה" של חמאס.
מעמוד הפייסבוק שלו עולה כי עבד גם כדובר בשירות משרד התקשורת של חמאס. ב-7 באוקטובר פרסם פוסט ובו הודיה לחמאס: "השבח לאל, טוב ומבורך. אלוהים, זה הניצחון המובטח שלך".
המבצע ההרואי של צה"ל כונה בתחילה "זרעי קיץ" ולאחר מכן "מבצע ארנון", על שם לוחם הימ"מ ארנון זמורה שנהרג במהלכו. מלבד אלמוג מאיר ג'אן, שלומי זיו ואנדריי קוזלוב, חולצה בו לאחר 246 יום בשבי חמאס גם נועה ארגמני, שבתחילה נטען בטעות כי אל-ג'מאל החזיק בה בביתו.
הכוחות הסתערו על שני היעדים שבהם הוחזקו בנפרד, כשנועה הוחזקה בבניין אחד בקומה הראשונה - ואנדריי, שלומי ואלמוג בקומה השלישית בבניין אחר. שני הבניינים היו במרחק של מאות מטרים זה מזה, והחטופים הוחזקו לצד משפחות עזתיות. חמאס שילם למשפחות שהחזיקו את החטופים.
לפני שיצאו למבצע, שקלו המתכננים לשחרר בנפרד את נועה ארגמני, שהוחזקה בקומת קרקע, במיקום שיחסית לא מסובך להגיע אליו. אבל בשל החשש שפעולה במיקום אחד תוביל מיד את השומרים לפגוע בשלושת החטופים שבמיקום הסמוך - הוחלט לפשוט על שני המבנים בעת ובעונה אחת.
פורסם לראשונה: 12:28, 09.06.24