2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, נפגש הערב עם יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו״ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי בבית הנשיא בירושלים.
נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, נפגש הערב עם יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו״ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי בבית הנשיא בירושלים.
הנשיא הרצוג, לצד יו"ר ההסתדרות בר דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי אמיתי
(צילום: דוברות ההסתדרות)
הנשיא מקדם ניסיונות פשרה, אבל הקואליציה במקביל מקדמת את אחד החוקים שנמצא בלב המהפכה המשפטית: הקואליציה תביא כבר השבוע למליאה לקריאה ראשונה את הצעת החוק הנוגעת לפסקת ההתגברות.
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש הערב (ראשון) בבית הנשיא בירושלים עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ועם יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי. בהודעה שפורסמה לאחר הפגישה נכתב כי "ההסתדרות ונשיאות המגזר העסקי מביעים תמיכה מלאה במתווה הנשיא" - אף שמתווה זה עדיין לא פורסם לציבור הרחב, וככל הנראה עדיין לא הושלם.
בר דוד ואמיתי הביעו בפני הרצוג את "החשש הכבד לשלום החברה הישראלית ולפגיעה במשק בעקבות הרפורמה המתגבשת", וקראו לכלל חברי הכנסת והסיעות, מימין ומשמאל, "לעצור את הטירוף הפוקד את החברה הישראלית ולגלות אחריות ומנהיגות למען עתיד מדינתו". הם הודיעו כי "אם לא תימצא פשרה על פי מתווה הנשיא, לא נעמוד מנגד".
"מקווה שכל הצדדים ישכילו להתעלות מעל הוויכוחים". הנשיא הרצוג
(צילום: מרכז דוידסון)

הנשיא הרצוג אמר מאוחר יותר בטקס הפתיחה של מרכז דוידסון בירושלים: "אני מבקש להביע את תקוותי שכל הצדדים בציבור הישראלי ישכילו להתעלות מעל הוויכוחים ולהפנות את מבטם מעל לכאן ולעכשיו, גם אל החוט החורז אותנו אל העבר והעתיד המשותפים לנו, לכולנו".
הרצוג שואף להציג את מתווה הפשרה כבר השבוע, ובטרם פרסומו המגעים שהוא מקיים בשבועות האחרונים צפויים להגיע לשיאם. אתמול נועד הרצוג במשך יותר משלוש שעות עם יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ שמחה רוטמן, ממובילי המהפכה המשפטית אשר כבר הפך לבן בית בבית הנשיא. בפגישתם הנשיא חזר והדגיש את קריאתו בצורך לגבש הסכמות רחבות ככל הניתן לטובת המדינה ואזרחיה. במקביל הרצוג עומד בקשר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראשי מפלגות האופוזיציה יאיר לפיד ובני גנץ, וכן עם גורמים נוספים.
אחת האפשרויות שהנשיא בוחן היא להציג מתווה שיאפשר לצדדים להחליט בקלות אם הם מקבלים או דוחים אותו. הנשיא אומנם אמר ביום חמישי האחרון כי הפערים קטנים בין הצדדים קטנים, אך זה לא אומר שניתן יהיה לרבע את המעגל. בכיר במערכת הפוליטית ששוחח עם הרצוג בימים האחרונים התרשם שהוא אכן יציג את המתווה השבוע, אך ציין ש"השאלה הגדולה היא לא מה המתווה, אלא מה המנגנון לדיון. איך הוא יתנהל? מי מוביל אותו? מה עושים במצב של מבוי סתום? מהם לוחות הזמנים".
ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "הממשלה מעלה השבוע את פסקת ההתגברות לקריאה ראשונה. למי שלא הבין, בלקסיקון שלהם המילה 'הידברות' פירושה: לכו לעזאזל". מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית אמרו כי ההחלטה להביא השבוע את פסקת ההתגברות לקריאה ראשונה "מרסקת את מתווה הנשיא". לדבריהם, "זוהי יריקה, לא פחות, בפניו של נשיא המדינה. הנשיא וההסתדרות צריכים להתייצב לצד אזרחי ואזרחיות המדינה ולהשתתף במחאות בחמישי ומוצאי שבת".
(צילום: ירון ברנר)

ומה צפוי מחר בוועדת החוקה ובמליאה?

כאמור, לפני פגישה זו, נועד הרצוג עם יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן. בפגישה, שארכה שלוש שעות, חזר הנשיא על קריאתו לגבש הסכמות רחבות ככל הניתן לטובת מדינת ישראל ואזרחיה.
פשרת הרצוג טרם פורסמה, אבל מתווה שכן הוצג הוא מתווה "פרידמן-אלבשן". מחר יציג בוועדת החוקה את המתווה פרופ' יובל אלבשן, שהוביל אותו ביחד עם ד"ר דניאל פרידמן. יחד איתו היה אמור להציג את המתווה האלוף במיל' גיורא איילנד, אבל הבוקר הוא הודה בריאיון לאולפן ynet: "נכשלנו, המתווה לא קיים". בערב הוחלט כי מי שיציג את המתווה ביחד עם פרופ' אלבשן יהיה החבר הרביעי מבין מנסחיו, ד"ר גיורא ירון.
הוועדה תמשיך לדון מחר בחוק הראשון במהפכה המשפטית שעבר בקריאה ראשונה - שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים, ומניעת ביקורת שיפוטית על חוק יסוד - בהכנה לקריאה שנייה ושלישית. לפי המתווה, ביקורת שיפוטית על חוקים שאינם חוקי יסוד תוגבל רק לבית המשפט העליון בהרכב מלא, וברוב של שני-שליש הכנסת תוכל להתגבר על פסילה זו (ברוב של 65 קולות) והחוק ייכנס לתוקף מידי. המתווה עוסק בנושא השנוי ביותר במחלוקת, ומציע חזון פריטטי לוועדה לבחירת שופטים: היא תורכב מ-12 חברים - ארבעה מהקואליציה, ארבעה מהאופוזיציה וארבעה שופטים, כשבנושא מינויים לעליון השופטים ישמשו כמשקיפים ולא יוכלו לקחת חלק בהצבעה, למעט נשיא בית המשפט, שתישמר לו זכות וטו אחת לקדנציה.
2 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ידונו בהרכב הוועדה למינוי שופטים. יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן
(צילום: שלו שלום)
גם אם האופוזיציה תסכים למתווה זה, בממשלה לא מתכוונים לאמץ אותו בקלות. מזכיר הממשלה, עו"ד יוסי פוקס, אמר בשבוע שעבר שהמתווה המוצע יכול להיות בסיס למשא ומתן, אך לא יתקבל כפי שהוא, מאחר והפערים בין מתווה זה לתוכנית נתניהו-לוין גדולים.
בינתיים, ביהדות התורה לוחצים על יו"ר הקואליציה אופיר כץ מהליכוד לקיים מחר את ההצבעה בקריאה ראשונה במליאה על חוק השפיטה, הכולל את פסקת ההתגברות והגבלת הביקורת השיפוטית על חוקים רגילים. הלחץ מצד חברי הכנסת החרדים נובע סביב הבג"ץ בעניין חוק הגיוס לצה"ל. על רקע המגעים להידברות, טרם התקבלה החלטה אם לקיים את ההצבעה במליאה מחר או לא.