צה"ל תקף הבוקר (ראשון) בלבנון לאחר שהתקבלה התרעה כי חיזבאללה מתכנן לפגוע במתקנים אסטרטגיים בצפון ובמרכז. לאחר מכן נורו כטב"מים ומאות רקטות לעבר יישובי הגליל והגולן, עכו, עין המפרץ, מעלות ואזור צפת - ובצפון זועמים על הבחירה להנחית מכת מנע רק כשהיעד הוא המרכז: "לא סופרים אותנו".
(צילום: ליאור שרון )

2 צפייה בגלריה
תיעוד מנפילות בעכו
תיעוד מנפילות בעכו
בית שספג פגיעה ישירה בעכו
(צילום: גיל נחושתן)
גיורא זלץ, ראש מועצה אזורית גליל עליון, אמר כי "גם אם השמדנו 6,000 טילים - זה 3% מהיכולות שלהם. האיום רק הולך וגדל. המציאות של היום היא שגבול מדינת ישראל זז 40 ק"מ דרומה. כל שבוע שעובר ממשיכים לאבד עוד ועוד חלקים מהצפון".
הוא הוסיף: "ראש הממשלה נתן הבוקר תחושה רעה לתושבי הצפון. בעוד שבוע מהיום אנחנו אמורים לפתוח שנת לימודים. חייבים למצוא את הדרך להחזיר לתושבי הצפון את הביטחון".
משה דוידוביץ, ראש מועצה אזורית מטה אשר ויו"ר קו העימות, אמר הבוקר בחמ"ל העירוני: "אני יכול להבין שכשיש משגרים למרכז הארץ, פועלים כדי שחלילה לא יפגעו תושבי המרכז. אבל אנחנו לא מטופלים. ואם זה יהיה הסימבול שבגינו תהיה פתיחה של מערכה שתגרום לכך שאנחנו נחזיר את החיים למסלולם - אשרינו".
"לא מעט גבות הורמו כשאמרתי שאשמח שנמל התעופה יהיה משותק, מתוך הרצון שתושבי המדינה יחוו טיפה ויזדהו", המשיך, "קמנו לבוקר עצים. סיר הלחץ הזה שפרק קצת עול צריך להבהיר לממשלה שצריך לשים סוף פסוק ולסיים עם האירוע הזה. להחזיר את החיים למסלולם. אנחנו משוועים לחיים תקינים".
בהודעה משותפת, יחד עם דוד אזולאי, ראש המועצה המקומית, השלושה מסרו כי "מודיעים בזאת כי החל מעכשיו אנחנו מפסיקים את התקשורת עם כלל גורמי הממשלה עד לפתרון מלא ושלם לתושבי וילדי הגבול הצפוני. פתרון כולל ביטחון מלא להחזרת המפונים מבתיהם, הבטחת שלומם של כלל התושבים ואישור תוכנית כלכלית לשיקום הצפון. 'מבצע שלום תל אביב' שהתקיים הבוקר, מבלי להביא אחת ולתמיד פתרון בטחוני אמיתי לתושבי הצפון, הינו שיא של ניתוק השלטון בישראל ממאות אלפי אזרחים בישראל".
ראש העיר חיפה יונה יהב מדבר
(צילום: ליאור שרון )

ראש העיר עכו לאחר הפגיעות בעיר
(צילום: ליאור שרון )

תיעוד מנפילה בבית בעכו, הבוקר
(צילום: יאיר קראוס)

הם הוסיפו: "ראש הממשלה, שרים, חברי קואליציה, פקידי ממשלה וכל עובדי הממשלה באשר הם - אנחנו לא מעניינים אתכם כבר עשרה חודשים וחצי, מעתה אתם לא מעניינים אותנו. אל תתקשרו, אל תבואו, אל תשלחו הודעות, הסתדרנו לבד עד כה, נסתדר לבד גם מעתה".
מוריה רדר, תושבת נהריה וחברה במטה "נלחמים על הצפון", אמרה כי "אנחנו מרגישים כאילו משחקים בנו כמו ברולטה רוסית. אני, ששירתי בעזה בנצרים, בהלם שחזרתי אחורה ל-2006, והפעם כאמא לשני ילדים, שמחכה מתי שוב יתקפו אותנו. המציאות אצלנו הזויה, לא חשבתי שילדיי יידעו מה זה צבע אדום, ועכשיו הם חווים את זה מדי יום. נהריה נהפכה לשדרות החדשה, ויש כאלו שרוצים שקט בכל מחיר - גם במחיר חיינו. חייבים לצאת להילחם בחיזבאללה".
רבה של צפת, הרב שמואל אליהו, הפנה קריאה לממשלה ולצה"ל: "גם הדם שלנו אדום, לא רק של תושבי תל אביב. אנחנו מצפים שתאפשרו לנו לחיות כאן בבטחה, ללא סכנה, ובכל אזורי הצפון".
מתן דודיאן, נציג קהילת המפונים בשלומי וממובילי מטה "נלחמים על הצפון", טען: "דין קריית שמונה כדין תל אביב. מדינת ישראל יצאה למתקפת מנע על תושבי המרכז, בזמן שעשרה חודשים תושבי הצפון חיים תחת אש, רחוקים מביתם ומשפחתם".
לדבריו, "לעשרות הרוגים ופצועים לצערנו אין ערך עבור ראש הממשלה, שמתחבא מאחורי שר ביטחון כושל, מפקיר את הגבול הצפוני ואת התושבים, ופשוט לא אכפת לו שהדם שלנו יישפך".
2 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
התקיפה בלבנון
(צילום: רויטרס / REUTERS / Aziz Taher)
גם דרור גביש, ממפוני הגושרים וחבר לובי 1701, אמר כי "צריך להכיר במציאות, באמת לא סופרים אותנו. הממשלה מתנהלת רק לפי מה שטוב לה פוליטית. הפקרת הצפון לא עולה לה במחיר פוליטי, ולכן היא חיה עם זה בשלום".
"עד שהיא לא תשלם מחיר פוליטי", טען, "היא לא תזוז סנטימטר מהכלום שהיא עושה ביחס אלינו. או, אם שואלים אותי, עד שהיא תוחלף בממשלה שתצטרך לעשות עבודה יותר טובה או שגם היא תוחלף. אבל גם מי שלא רוצה להחליף את הממשלה, צריך להבין שהיא לא תצא למהלך מסוכן מבחינתה של מלחמה כוללת עם חיזבאללה ואיראן אם לא תהיה לה סיבה פוליטית טובה".
לעומתם, ניצן פלג, ראש מועצה אזורית גליל תחתון ויו"ר אשכול כנרת עמקים, בירך על התקיפה - וביקש לגבות מחיר מלבנון: "בהחלט מהלך חשוב מאוד ומודיעין שמנע אסון גדול במרכז. מה שהחבר'ה פה חיים בצפון ואנחנו בסף, זה רצועת הביטחון. מדינת לבנון אחראית לכל האירוע הזה. לא ייתכן שבכנרת מוציאים אנשים מהים ובלבנון אנשים נהנים בחופים".