המפכ"ל לשעבר אלשיך: "אין פגסוס למשטרה"
(צילום: אוניברסיטת רייכמן)

השימוש המשטרתי ברוגלות וההשפעה על משפט נתניהו: המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, היעד למרבית המתקפות בפרשת הריגול המשטרתי לכאורה, התייחס הערב (א') לכך ואמר: "כל השמות שהתפרסמו ללא יוצא מן הכלל נבדקו על ידי המשטרה ונמצא שלא היה ולא נברא. למען הסר ספק, אין פגסוס למשטרת ישראל. פגסוס זה כלי ששואב את כל תכולת הטלפון מרחוק. למשטרה מותר לעשות האזנת סתר או חיפוש. הכלי המשטרתי לא יכול ללכת אחורה".
"הפיקוח הוא מטורף ובצדק", אמר אלשיך בכנס השקת קתדרה למחשבה ומנהיגות על-שם אריאל שרון באוניברסיטת רייכמן. לדבריו, "התהליך בכלים הרגישים האלה הוא סופר מדוד. הרגישות שבה המשטרה מפעילה את כל הכלים שבעולם, כולל האזנה טריוויאלית, היא מדהימה וזה לא אומר שלא יכולות להיות תקלות - אבל בלגן אין. אני מכיר את חרדת הקודש שבהם הדברים מטופלים. המשטרה אולי רוצה לפעמים יותר - אבל היא פועלת בכפוף לבית המשפט".
3 צפייה בגלריה
רוני אלשיך
רוני אלשיך
המפכ"ל לשעבר אלשיך
(צילום: מוטי קמחי )
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו שאול אלוביץ
בנימין נתניהו שאול אלוביץ
נתניהו ואלוביץ'. "אין התייחסות לחומר שבידי המשטרה"
(צילום: אוראל כהן, חים צח , לע"מ)
הסנגורים של בנימין נתניהו ובני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', הנאשמים בתיק 4000, דחו אחר הצהריים את הודעת הפרקליטות לבית המשפט שלפיה בדיקת המשטרה העלתה שלא בוצעו חיפושים בניידי מעורבים בתיק ללא לצווים שהתקבלו מבית משפט. במקביל, ראשי גוש הימין באופוזיציה פרסמו הודעה משותפת וקראו להקמת ועדת חקירה ממלכתית. הערב הודיעו השופטים שבעקבות אותה הודעה, כל הדיונים השבוע במשפט יבוטלו.
"נוכח הודעת המדינה לפיה דרוש לה זמן נוסף לצורך השלמה סופית של תהליך הבדיקה, על מנת שניתן יהיה להביא לפני בית המשפט והנאשמים את הפרטים הרלוונטיים, ובהתחשב בעמדת הסנגורים כעולה מתגובתם, יבוטלו הדיונים הקבועים השבוע", קבעו השופטים. הם החליטו כי על המדינה להגיש את תגובתה המלאה, כולל מלוא הפרטים הרלוונטיים, לרבות אופן השימוש בצווים וביחס למי מהנאשמים או העדים, עד ליום רביעי בשעה 16:00. "בתוך אותו מועד תוכל המדינה להשלים בכתב טיעוניה בעניין קבילות הראיות שהופקו מכח צווי חיפוש ביחס לחומר המחשב בעניינו של העד שלמה פילבר", כתבו.
בהודעה שפרסמו לפני כן הסנגורים של נתניהו ואלוביץ' - עורכי הדין בעז בן-צור, ז'ק חן ועמית חדד - נמסר כי "כל האמור בתגובת המאשימה מתבסס על מה ש'נמסר' לה מגורמי משטרה, מבלי שנעשתה בדיקה אובייקטיבית מתבקשת, קל וחומר שעה שהחשש הוא פעולות שבוצעו שלא כדין". הם הדגישו שהמדינה מודה בפועל בהודעתה שבוצע שימוש בכלי פריצה וריגול בתיקי האלפים, ומציינים כי "צווי האזנת הסתר שהוצאו בתיק זה מוכרים להגנה, אף לא אחד מהם הסמיך את המשטרה לעשות שימוש ברוגלה".
תגובת של רוני אלשיך בנוגע לפרשת הריגול

לדבריהם ההודעה אינה מהווה עדכון כי אם בקשת אורכה להמשך בדיקה, שהוגשה בדקה ה-90 ואינה משיבה לשאלות שיש לתת בבית המשפט: "מי הם אלו שבעניינים בוצע ריגול, מהן הפעולות והיקפן, מתי נערכו, תחת אילו אישורים, אם בכלל, ועוד".
לטענת הסנגורים, בתשובת הפרקליטות לבית המשפט אין התייחסות לחומר שמצוי אצל המשטרה ולא נמסר להגנה חרף בקשתה.
הצהרת הסנגורים הגיעה בתגובה להודעה של צוות התביעה שנמסרה מוקדם יותר לבית המשפט, שבה נמסר כי הפרקליטות מבקשת להגיש עד יום רביעי בשעה 16:00 גם את השלמת הטיעון לתלונות מצד הסנגורים בדבר קבילות הראיות שנלקחו מחומרי המחשב של עד המדינה שלמה פילבר.
לפי הודעת התביעה, "בשבועות האחרונים ערכה משטרת ישראל בדיקות מקיפות, טכנולוגיות ואחרות, ביחס לכלל הגורמים שנחקרו בתיקים... הבדיקות העלו כי לא בוצעו פעולות לגבי גורמים שלא הוצא צו בעניינם, וכן כי לא קיימים חומרי חקירה נוספים בתיק, למעט חומרים הנוגעים לשיטות ואמצעים של משטרת ישראל".
3 צפייה בגלריה
אריה דרעי, בצלאל סמוטריץ', משה גפני
אריה דרעי, בצלאל סמוטריץ', משה גפני
דרעי, סמוטריץ' וגפני. מאחורי נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, קובי קואנקס)
במקביל לדרישת הסנגורים פורסמה הודעה דומה של ראשי סיעות בימין באופוזיציה (הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית), שלפיה הם "דוחים את הבדיקה השטחית והחפוזה של המשטרה ודורשים להקים מיד ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הריגול נגד אזרחי ישראל".
הם הגדירו את הבדיקה של המשטרה והפרקליטות "ניסיון השתקה של פרשת הריגול, מהחמורות בתולדות המדינה. עד כה אזרחי ישראל טרם קיבלו תשובות לשאלות המרכזיות: נגד מי בוצע הריגול, מתי בוצע הריגול, באיזה היקף, מי נתן את ההוראה, מי האנשים שהיו בסוד העניינים, והאם השופטים שנתנו צו הוטעו כי לא נאמר להם שמדובר בכלי ריגול ושאיבת מידע אגרסיבי ובלתי חוקי נגד אזרחים.
"לא ייתכן שהמשטרה תבדוק את עצמה בבדיקה שטחית ובהולה בלי שאף אחד נחקר באזהרה, בלי למנוע שיבוש חקירה או תיאום גרסאות, ובלי להציג בפני הציבור תמונה מלאה על היקף הריגול אחר אזרחים ישראלים והשימוש שנעשה במידע שהושג מהם. ראינו בעבר מה שווה בדיקה עצמית של המשטרה. כל יום שעובר בלי ועדת חקירה ממלכתית מגדיל את הסיכויים לשיבוש חקירה, תיאום עדויות והעלמת ראיות".
פורסם לראשונה: 18:59, 13.02.22