דקות ספורות לפני תחילת הדיון הבוקר (שלישי) בוועדת החוקה של הכנסת בנוגע להצעת החוק לבחירת נציב התלונות על שופטים, הגישה התנועה למשילות ודמוקרטיה שמקורבת לחוגי הימין תלונה נגד ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון השופט עוזי פוגלמן.
דיון בוועדת החוקה בהצעה
(צילום: ערוץ כנסת)

בשבועות האחרונים מתנהל קרב קשה בין יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), מגובה בשר המשפטים יריב לוין (הליכוד), לבין הרשות השופטת בראשות השופט פוגלמן והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה.
ח"כ רוטמן מבקש להעביר עד סוף מושב הכנסת של הקיץ ב-27 ביולי את החוק שמעביר את בחירת הנציב לכנסת בבחירות חשאיות. פוגלמן ובהרב-מיארה טוענים מנגד כי מדובר בפגיעה אנושה בהפרדת הרשויות, באמון הציבור במערכת ובפוליטיזציה של השיפוט.
2 צפייה בגלריה
עוזי פוגלמן מ"מ נשיא ביהמ"ש העליון בכנס לשכת עורכי הדין 2024
עוזי פוגלמן מ"מ נשיא ביהמ"ש העליון בכנס לשכת עורכי הדין 2024
מ"מ נשיא העליון השופט פוגלמן
(צילום: לשכת עורכי הדין )
2 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן ויריב לוין במליאת הכנסת
שמחה רוטמן ויריב לוין במליאת הכנסת
ח"כ רוטמן והשר לוין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
התנועה למשילות ודמוקרטיה טוענת כי על פוגלמן "למשוך ידיו" מעיסוק בחקיקה המוצעת כיוון ש"עבר עבירות אתיות, לכאורה, אשר צריכות להתברר". לפי תלונת התנועה, ממלא-מקום נשיא העליון נמנע מהכללת שמו של מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות עו"ד ענר הלמן ברשימת ניגודי העניינים שלו.
בתלונה נכתב: "ממלא-מקום הנשיא ישב בדין בשלושה הליכים עקרוניים שבהם ייצג עו"ד הלמן, הגם שהיה מנוע מלעשות כן, ואף לא נתן גילוי נאות לצדדים בנוגע לכך שעו"ד הלמן ייצגו לאחרונה. אין זו הפעם הראשונה שממלא-מקום הנשיא מתנהל ב'יצירתיות' עם רשימת ההימנעויות שלו, ולא ניתן עוד להעלים מכך עין".
התנועה קובעת בתלונה שהוגשה למשרד המשפטים ולוועדת החוקה: "מדובר בהפרה חמורה של כללי האתיקה, לכל הפחות. התנועה למשילות ודמוקרטיה מבקשת כי התנהלות זו של ממלא-מקום הנשיא תתברר באופן אובייקטיבי וללא משוא פנים, וכי יינקטו הצעדים המתחייבים מתוצאות הבירור. בעת הזאת, לא מכהן נציב תלונות הציבור על שופטים. לפיכך, דורשת התנועה למשילות ודמוקרטיה לקבל מאתכם, נכבדיי, תשובה למי עליה להפנות תלונתה?".
עו"ד ברק לייזר, היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט, כתב בתגובה: "מדובר בטענות חסרות בסיס. כידוע, נשיא בית המשפט העליון, העומד בראש הרשות השופטת במדינת ישראל, נושא במגוון סמכויות סטטוטוריות" .
לדברי עו"ד לייזר, הופעלו על-ידי פוגלמן סמכויות מתוקף תפקידו כראש הרשות השופטת ועמדת המערכת הועברה לפרקליטות באמצעות הנהלת בתי המשפט והוא שעמד עם נציגיה בקשר. לדברי היועץ המשפטי, "גם בעניין זה לא התקיים כל קשר בין ממלא-מקום הנשיא לנציגי הפרקליטות. בנסיבות אלה, לא קמה לממלא-מקום הנשיא כל עילת מניעות מכל סוג שהוא, וממילא לא התעורר צורך בעדכון רשימת המניעות שלו כנטען".

"זה יהיה מינוי פוליטי"

במהלך הדיון בוועדה, התייחסה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) לנושא. היא טענה כי לא הוגשו תלונות נגד פוגלמן תלונות עד אמש, אך יו"ר הוועדה ח"כ רוטמן השיב שכן הוגשה תלונה נגדו. לדברי אלהרר, "זה תהליך פוליטיזציה. במקום שזה יהיה מינוי מקצועי, זה יהיה מינוי פוליטי. אתם רק לא רוצים להגיד את זה, אז אתם מסדרים 10 ח"כים ושר המשפטים בחירה חשאית. הסכנה שאני רואה פה זה התנגחות בשופטים".
ח"כ רוטמן השיב: "אין קשר בין הדברים שלך למציאות". יו"ר הוועדה הבהיר כי מדובר בהליך בחירה שידרוש הסכמה של 70 חברי כנסת בעד הנציב שייבחר, ולפיכך תידרש גם תמיכה מצד חברים באופוזיציה. רוטמן אף סיפר על אנשים מילואים שביקשו לקבול על דחיית דיונים בענייניהם, אך נותרו ללא מענה מאחר ששר המשפטים לוין והשופט פוגלמן לא הגיעו להסכמה למינוי נציב שמועמדותו תובא לאישור הוועדה לבחירת שופטים.
נכון להיום נקבעת זהותו של הנציב בוועדה לבחירת שופטים בעקבות הסכמה בין נשיא העליון לבין שר המשפטים. לפי הצעת החוק, את הנציב תבחר הכנסת בהצבעה חשאית וברוב של 70 ח"כים. מקורות משפטיים בכירים רואים בקידום הצעת החוק הפעלת לחץ על ממלא מקום נשיא העליון פוגלמן להסכים ל"דיל", שלפיו שר המשפטים לוין יבחר שני שופטים שמרנים לעליון מתוך השלושה שצפויים להיבחר בחודשים הקרובים.