בסביבת ראש הממשלה סבורים שהאישור שנתן ראש הממשלה למבצע החיסול של מוחמד דף – מוכיח מעל הכל שהוא מעוניין בעסקת חטופים ובניגוד לדיווחים השונים לא מטרפד אותה. לדברי הגורמים הקרובים לרה"מ, "אנו נמצאים במקום שבו הלחץ הצבאי נותן את אותותיו וחיסול דף מקדם את מטרות המלחמה: כי חיסול החמאס זה גם חיסול הבכירים שלו. הגברת הלחץ הצבאי על חמאס והכיבוש של ציר פילדלפי זה מה שגרם לחמאס להגיע עם הצעה לעסקה אחרי חודשיים שלא קיים מגעים לעסקה. קודם לכן חמאס הציג 29 שינויים למתווה ביידן – ובעקבות הלחץ ירד מהם. זה מה שהביא את החמאס לעסקה".
פינוי הנפגעים באל-מוואסי בחאן יונס

בשונה ממבצעים אחרים שיש עליהם דיון מסודר בקריה ומגיעים נציגים של חיל אוויר והשב"כ, כאן התקבל מודיעין מתפרץ שהגיע כיממה לפני כן. מדובר במודיעין שרמת אמינותו גבוהה מאוד והוא גם הביא את המודיעין להערכה שהסבירות שבמתחם הספציפי הזה אין חטופים היא גבוהה.
בלילה שבין שישי לשבת – בחצות ורבע – נתן רה"מ נתניהו את האישור הסופי למבצע בשיחת טלפון שיזם המזכיר הצבאי של רה"מ האלוף רומן גופמן. זה העלה לשיחה את ראש השב"כ רונן בר והציג לו את הפרטים. נתניהו התעניין ב-3 דברים: סוג החימושים, האם יש חטופים במתחם ומה מידת הנזק האגבי. בר השיב שבסבירות גבוהה כאמור אין חטופים מסביבו של דף.
לגבי הנזק האגבי, המקום שבו שהה דף נחשב למתקן חשאי אסטרטגי – שבו מסתובבים אנשים חמושים בבגדים אזרחיים. בישראל סבורים שהדיווחים שיוצאים מעזה על הרוגים ואזרחים הם מוגזמים וכי חלק משמעותי מההרוגים היו מחבלים חמושים ששהו סביבו של דף, בין היתר שומרי ראשו. הנזק האגבי, כך אומרים בישראל, היה נמוך יחסית כי החיסול לא היה באל-מוואסי ממש אלא בנקודת צדדית באל-מוואסי – באזור שהוא חורשה.
3 צפייה בגלריה
רצועת עזה לאחר חיסול מוחמד דף
רצועת עזה לאחר חיסול מוחמד דף
אזור הפגיעה ומוחמד דף. עדיין אין ודאות לגביו
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
לגבי תוצאות המבצע, אין ודאות בישראל שדף חוסל. המודיעין מעריך ברמה של 100% שדף היה שם. האם נפגע? בסבירות גבוהה שכן. האם מת או נפצע? – אין לישראל את המידע הסופי שהוא אכן חוסל.
התקיפה עצמה התבצעה במספר שלבים – השלב הראשון היה פגיעה בבניין בחלק שבו הוא שהה. הפגיעה השנייה הייתה של טיל שהרס את כל הבניין. הפגיעה השלישית הידקה חגורת אש מסביב לכל האזור כדי למנוע מכוחות להגיע ולעזור לו. החלק הרביעי היה פגיעה בטיל חודר בונקרים שפגע בתת-קרקע. הערכה גבוהה בישראל שבמתחם היה חלק תת קרקעי או דרך שמובילה למתחם תת קרקעי, ולכן גם אם דף הצליח לברוח מהבניין לכיוון תת הקרקע – ייתכן שנהרג מתחת לפני הקרקע. אחת הסיבות שהוחלט להרוס את הבניין לפני שפוגעים בתת קרקע היא כי אז יותר קל לפצצה להגיע לתת קרקע כאשר הבניין משוטח.
כבר בשבוע הראשון של המבצע הנחה רה"מ לחסל את כל בכירי החמאס. מאותו זמן הוקמו צוותים משותפים של צה"ל, שב"כ ומוסד (לפחות לגבי הבכירים בחו"ל וחיסול סאלח אל-עארורי) שיש להם 2 תפקידים: להביא מודיעין ולעקוב אחריו תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים. צוות שני הוא צוות חשיבה שיושב ועושה פעולות ומנסה להיכנס לראש של סינוואר ולהבין מהו סדר יומו.
3 צפייה בגלריה
צעדת משפחות החטופים בכניסה לירושלים
צעדת משפחות החטופים בכניסה לירושלים
צעדת משפחות החטופים. רה"מ טוען שהחיסול מראה שהוא מעוניין בעסקה
(צילום: לירן תמרי )
אין ספק שדף בתור רמטכ"ל, ומי שמנהל את המערכה הצבאית, יותר זז ויותר קל להגיע אליו מאשר לסינוואר – שהוא מנהיג שמקבל החלטות ופחות מתנייד. בישראל אומרים כי אם פעולת החיסול של דף הייתה מתבצעת לפני שנה – היינו כבר נמצאים בעיצומה של תגובה משמעותית, אבל כעת – ישראל התקדמה מאוד במיטוט החמאס ולכן אנחנו רואים שקט יחסי – אם כי אין לשלול ירי טילים לעבר המרכז. בישראל מדגישים כי האמריקנים לא עודכנו מראש במבצע החיסול של דף.
לגבי החטופים, בסביבת נתניהו מתעקשים כי הפעולה תקדם עסקה גם אם בימים הקרובים תעכב או תעצור את המגעים. לדברי הגורמים, זה מגביר את הלחץ גם על נסראללה שלוחץ על חמאס ואיראן להגיע לעסקת חטופים - בגלל הבעיות הפנימיות שלו – כי הוא לא רוצה לחזור ליישום החלטה 1701. חיזבאללה בנה את מרכז הכובד שלו בדרום לבנון, האנשים שלו מפחדים לחזור ונסראללה רוצה לסיים את המלחמה. נסראללה נאם השבוע שאם ישראל תגיע להפסקת אש עם חמאס – הוא גם ינצור את האש. עמדת ישראל היא שזה לא מחייב אותה.