מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) את הצעות החוק מטעם הממשלה ומטעם חברי הכנסת גלעד קריב, יצחק קרויזר וולדימיר בליאק, שמבטיחות את זכויות החטופים ששוחררו ואת חבילת הסיוע והתמיכה מטעם המדינה. במסגרת המהלך אישרה המליאה בקריאה שנייה ושלישית את התיקונים לחוק פדויי השבי.
2 צפייה בגלריה
 הפגנה להחזרת החטופים בשגרירות ארה"ב בת"א
 הפגנה להחזרת החטופים בשגרירות ארה"ב בת"א
הפגנה להחזרת החטופים בשגרירות ארה"ב בת"א
(צילום: AP /Ariel Schalit)
החוק המתוקן יעניק מעטפת סיוע לחטופים ששוחררו ושישוחררו בעתיד משבי החמאס. מעטפת הסיוע כוללת: קצבה חודשית של כ-6,000 שקל, מענק חזרה ראשוני בגובה של 50 אלף שקל, ואת מעטפת הזכויות והתמיכה של אנשים עם 50% נכות, ללא הוכחת מצבם הרפואי. בנוסף, המדינה תישא בשלוש השנים ממועד השחרור בעלות הכספית של כל טיפול רפואי שאינו מכוסה בביטוחי הבריאות.
הצעת החוק מתקנת גם את הקצבה החודשית שמשולמת לפדויי שבי מלפני אסון שמחת תורה, ומעלה אותה מסכום של 1,300 שקל ל-3,300 שקל. תיקון זה נוגע לקרוב ל-600 פדויי שבי ממלחמות ישראל ומאירועי איבה, מלפני קום המדינה ועד ל-7 באוקטובר 2023. הצעות החוק גובשו בדיאלוג מתמשך עם מטה משפחות החטופים ולשכת עורכי הדין.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "תיקון זה מוצע לבקשת מנהלת החטופים ובתיאום איתה. בהקשר זה יצוין כי רבים מהחטופים איבדו בני משפחה, קרובים וחברים, קרובים של חלקם נחטפו וחלקם עדיין חטופים ומוחזקים כבני ערובה, רבים מהם איבדו את ביתם ומנועים מלשוב ליישובם בשל הימשכות הלחימה. לפיכך, עם שחרורם הם נאלצים להתמודד, לצד הקשיים הנפשיים הנובעים מהחטיפה ומההחזקה כבני ערובה, גם עם האובדן הקשה מנשוא של יקיריהם, עם חטיפת קרוביהם ששבו או שעדיין מוחזקים בעזה וגם עם מעבר לסביבת מגורים אחרת, בדרך כלל זמנית. מדובר בנסיבות מורכבות וקשות הדורשות משאבים נפשיים לא מבוטלים וצורך בתמיכה רפואית, נפשית וכלכלית, וזאת באופן מיידי".
2 צפייה בגלריה
מירב טל ורימון בוכשטב משתחררות מהשבי
מירב טל ורימון בוכשטב משתחררות מהשבי
מירב טל ורימון בוכשטב משתחררות מהשבי. אחרי 200 יום הזכויות הוסדרו
(צילום: AFP)
חבר הכנסת קריב (העבודה), ממציעי החוק: "אישור החוק הוא תיקון של מציאות בלתי נתפסת, שבה קרוב ל-200 ימים לא הוסדרה חבילת הסיוע של הממשלה לחטופים ששוחררו בעסקה הראשונה. העובדה שהצעות החוק מאושרות סופית פחות מיממה לאחר הבשורה המרה על כך שחמישה מהחטופים אינם בין החיים, מחזקת ומחדדת את הצורך הדחוף בעסקה נוספת, שתבטיח שעוד חטופים וחטופות יוכלו לחזור לחיק משפחותיהם, ולקבל את מעטפת הסיוע והשיקום מטעם המדינה".
ח"כ קרויזר, מיוזמי ההצעה הפרטית: "הבנו כי נדרשת כאן חקיקה חדשה ומיידית. הצעת החוק מזכה את החטופים בכל הזכויות והמעטפת השיקומית הנלווית המוענקת לנכי צה"ל נפגעי פוסט טראומה. אני קורא מכאן לכולנו ולכל עם ישראל לחבק את משפחות החטופים ולעטוף אותן בחמלה ובאהבה. אין כאן קואליציה ואופוזיציה, אין כאן ימין ושמאל".
ח"כ ולדימיר בליאק: "ישנם רגעים בהם אתה מודה שנפלה בחלקך זכות גדולה להיות נבחר ציבור. אני מודה לכל השותפים למהלך ולנציגי משרדי הממשלה וכמובן למטה משפחות החטופים. ליבי אתכם כל יום, כל דקה. מדובר בשינוי משמעותי מאוד מבחינת היחס הנורמטיבי של המדינה לפדויי שבי ולחטופים ששוחררו".