מבקר המדינה מתניהו אנגלמן נפגש הערב (ראשון) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בצל הבדיקה שמתנהלת במשרדו במטרה "לקבל תשובות על הכשלים שקדמו לטבח שמחת תורה ב-7 באוקטובר". בפגישה השתתף גם מנכ"ל משרד מבקר המדינה, ובמהלכה דרש אנגלמן מנתניהו "להורות לכלל הגורמים לשתף פעולה באופן מלא עם צוותי הביקורת".
"חלק חשוב מבדיקת התפקוד של ראש הממשלה". המבקר בוועידת ת"א
(צילום: יריב כץ)

לפי הודעת משרד המבקר, אנגלמן הציג לראש הממשלה את תוכנית ביקורת המדינה על מלחמת "חרבות ברזל", שבימים הללו מצויה בעיצומה - חרף התנגדויות בדרג המדיני והצבאי. הבדיקה המתנהלת כעת נוגעת לטיפול האזרחי לאחר פרוץ המלחמה, ובפרט בכל הנוגע למפונים. "מתווה הביקורת על הצבא הותאם למצב הלחימה", הבהירו במשרד המבקר, "אנגלמן גם שוחח עם ראש הממשלה על הפערים בטיפול הממשלתי בעורף שעלו בסיורי המבקר".
כחלק מהביקורת על כשלי 7 באוקטובר שמנהל משרדו, לפני שבוע אנגלמן קיים סיור מקיף בנגב המערבי וביישובי עוטף עזה, יחד עם מפקד מחוז הדרום של המשטרה ניצב אמיר כהן ובכירים נוספים, ובצל החלטת בג"ץ להקפיא את הביקורת על צה"ל ועל השב"כ לפני שבועיים, בטענה שזו עלולה לפגוע בתפקודם בלחימה. "הגעתי לסיור כדי להרגיש מה שהנייר לא סופג", אמר אז המבקר.
אנגלמן אמר לאחרונה בוועידת "עתיד ישראל" באוניברסיטת תל אביב כי פסיקת בג"ץ שהקפיאה את הביקורת שלו עד לדיון בעתירה שהוגשה בחודש הבא - הובילה לכך שלשכת ראש הממשלה לא מסרה לידיו מסמכים חשובים שכבר אספה. לדברי אנגלמן, מדובר על מסמכים שכוללים "שורה של סטנוגרמות של שיחות שאני חושב שכל אזרחי ישראל רוצים לדעת מה היה בהן". הוא הדגיש כי מדובר בשיחות בין ראשי מערכת הביטחון במשך השנים, כולל שיחות של נתניהו והמזכיר הצבאי וגורמים צבאיים אחרים. "מדובר בחלק חשוב מבדיקת התפקוד של ראש הממשלה", אמר.
1 צפייה בגלריה
מתניהו אנגלמן, בינימין נתניהו
מתניהו אנגלמן, בינימין נתניהו
"תורה לכל הגורמים לשתף פעולה עם הבדיקה". אנגלמן במסר לנתניהו
(צילום: חן חלילי, REUTERS/Ronen Zvulun)
אנגלמן הוסיף כי בעיניו אין צורך להמתין לוועדת חקירה ממלכתית כדי לפתוח בבדיקת אירועי 7 באוקטובר. "גיבשנו תוכנית מאוד מקיפה כבר בינואר, והודענו עליה", אמר. "יש בה כמה רבדים, בהם הטיפול באוכלוסייה בעת הזו. יש יותר ממאה אלף איש שלא נמצאים בבתיהם. הייתי בקריית שמונה ופגשתי את ראש העיר שם, ואני מציע לראש הממשלה ולשרים להיפגש עם ראשי הרשויות גם כן. הם לא יגידו דברים נעימים - אבל חייבים לפגוש אותם".
שופטת בית המשפט העליון גילה כנפי שטייניץ, שהחליטה על הקפאת הליכי הביקורת עד לדיון בעתירה, כתבה כי קיבלה את ההחלטה בעקבות "מתן משקל משמעותי לחוות הדעת החסויות של גורמי הביטחון". עוד פירטה השופטת: "בשלב זה ועד לדיון בעתירה – לנוכח המציאות הביטחונית המורכבת, היקפה המתוכנן של הביקורת, העתידה לעסוק, בין היתר, במערך התמיכה בלחימה ובנושאי ליבה מבצעיים, וההיערכות הנדרשת כדי לתת לה מענה בעיתוי הנוכחי – ותוך מתן משקל משמעותי לחוות הדעת החסויות של גורמי הביטחון שהוגשו לעיוני, אני מורה על השהיית הליכי הביקורת בכל המתייחס לצה"ל ולשב"כ".