חילופי אש במהלך מבצע המעצרים

סדרת הפשיטות שביצעו הלילה צה"ל, שב"כ וימ"מ באזור ג'נין ורמאללה היא אירוע חריג, לא רק בגלל היקפו והתוצאות הקטלניות שלו - אלא גם מבחינת משמעויותיו לגבי העתיד. ליתר דיוק, יש לשים לב לאופן שבו חמאס מנסה לרקוד בשתי חתונות: הסדרה ברצועת עזה וטרור פעיל ביהודה ושומרון.
המטרה שהציב לעצמו יחיא סינוואר היא להקל על מצוקתם של תושבי רצועת עזה באמצעות הסדרה, ובה בשעה למצב את ארגונו כגוף לוחם איסלאמיסטי המבצע 'מוקאוומה' (בערבית - התנגדות חמושה) ל"כובש הציוני".
4 צפייה בגלריה
בית ענאן
בית ענאן
זירת העימות בכפר בית ענאן
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
בית ענאן
בית ענאן
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
הרוגים מהתקרית באזור ג'נין אוסאמה סבח, אחמד זהראן,  זכריא בדואן ומחמוד חמידאן
הרוגים מהתקרית באזור ג'נין אוסאמה סבח, אחמד זהראן,  זכריא בדואן ומחמוד חמידאן
ארבעת המחבלים שנהרגו במבצע של כוחות הביטחון בגדה
חמאס נדחק לאחרונה לפינה, כשארגון הג'יהאד האיסלאמי אתגר אותו כמה פעמים באמצעות ירי רקטות ולאחרונה גם בבריחת האסירים מכלא גלבוע שהייתה יוזמה של אנשי ג'יהאד. החשש של חמאס הוא לאבד את הדומיננטיות שלו ברחוב הפלסטיני אם ייתפס כארגון שזנח את המוקאוומה, ולכן הוא הקים לאחרונה תשתית מאורגנת היטב וחמושה במרכז וצפון השומרון. בארגון התשתית הזאת היו פעילים בכירי חמאס, חלקם פועלים מטורקיה ולבנון.
הקמת תשתית הטרור הזו נמשכה חודשים רבים, אולי אפילו יותר משנה. היא כללה הזרמת כספים לרכישת כלי נשק על-ידי אנשי חוליות הפיגוע שכבר החלו להתאמן, וגם מידע לייצור חומרי נפץ מחומרים ביתיים. אנשי החוליות הם כפריים מאזור רמאללה ומאזור ג'נין, מקומות שבהם ממילא הייתה לחמאס תשתית חזקה. הרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון שלה התקשו לפעול נגד תשתית זו, אם מפני שלא ידעו על קיומה ואם מפני שחששו להיכנס לכפרים ולעיירות פלסטיניות שבהם האוכלוסייה היא איסלאמיסטית ומגוננת על פעילי חמאס.
4 צפייה בגלריה
סאלח אל-עארורי
סאלח אל-עארורי
סאלח אל-עארורי
(צילום: AP)
עדכון מבית החולים רמב"ם על מצבם של הפצועים
(צילום: גיל נחושתן)

תשתית הטרור נחשפה אט-אט במהלך פעילות סיכולית שגרתית של שב"כ. במסגרת "כיסוח הדשא" הקבוע שמבצעים שב"כ וצה"ל ביהודה ושומרון, נעצרו, נחקרו ונחשפו כמה פעילים של חמאס. לאט לאט - באמצעות שימוש משולב במודיעין אנושי ומודיעין המושג באמצעים טכנולוגיים - התבררו ממדי התשתית שקמה מתחת לאפם של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, ובמידה מסוימת גם מתחת לאפם של גורמי הביטחון הישראלים.
באמצעות התשתית הזאת, מנסה חמאס להשיג שני יעדים שהם אסטרטגיים מבחינתו. האחד, כפי שנאמר קודם, למצב את עצמו כארגון מוקאוומה איסלאמיסטי פעיל ומוביל, ונאמן לאידיאולוגיה הבסיסית שלו. במקביל, מבקש חמאס להקים תשתית טרור פעילה ביהודה ושומרון שנועדה לגרור את צה"ל לפעילות אינטנסיבית גלויה בלב יישובים מרכזיים בשטחים, ועל ידי כך להבאיש את ריחה של הרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון שלה כמשת"פים של ישראל. עם זאת, עדיין לא ברור אם התשתית כולה סוכלה בעקבות פעולות צה"ל ושב"כ בשבועות האחרונים, ובמיוחד במהלך סדרת הפשיטות הלילה.
מעצר מחבלים בתחנת דלק באזור ג'נין

ככל שצה"ל פועל בכוחות גדולים יותר ובמספר רב יותר של פעמים, כך יכול חמאס לנצל עובדה זו כדי להציג את אבו מאזן ואנשיו כמשת"פים של ישראל. כך, בבוא היום, הפופולריות תאפשר לחמאס להשתלט על כל שטחה של הגדה המערבית וגם על אש"ף (ארגון השחרור הפלסטיני).
המידע לפעולה הלילה הבשיל במשך זמן רב וסדרת הפשיטות נועדה לנטרל את הפצצה החמאסית כשכבר ברור היה שהיא עומדת להתפוצץ. לשב"כ ולצה"ל היה עניין במבצע גדול ומהיר כדי להמחיש לרשות הפלסטינית וגם לחמאס שצה"ל לא יאפשר לחמאס להתעצם - לא רק בעזה, אלא גם ביהודה ושומרון - ולא רק מבחינה צבאית, אלא גם מבחינה פוליטית ותודעתית. ישראל לא תניח לחמאס להפוך את עזה ויהודה ושומרון לשתי זירות של חזית אחת, שבהן הוא שולט ומוביל בהתאם לאינטרסים ולאידאולוגיה שלו.