ההודעה על מותה של המלכה אליזבת בערוץ BBC
(צילום: BBC )

מאז הוכתרה למלכה אי-אז ב-1952 הוזמנה המלכה אליזבת השנייה אין ספור פעמים להגיע לביקור בישראל, אולם היא מעולם לא מצאה לנכון להגיע. ב-70 שנות כהונתה, שהסתיימו הערב (חמישי), ערכה המלכה מאות ביקורים רשמיים במעל 140 מדינות. בשנת 1979, היא ביקרה בכוויית, בבחריין ובסעודיה. בשנת 1984 ביקרה המלכה בירדן.

מותה של המלכה אליזבת - כתבות נוספות

מי שמנע מהמלכה להגיע לישראל כדי לא לפגוע ביחסים עם מדינות ערב הוא משרד החוץ הבריטי. מתום המנדט הבריטי בארץ ישראל וקום המדינה נמנעה משפחת המלוכה הבריטית להגיע לביקור רשמי בישראל.
6 צפייה בגלריה
 המלכה אליזבת
 המלכה אליזבת
נמנעה מביקור בישראל. המלכה אליזבת
(צילום: AP)

מנהיגי המדינה ספדו הערב למלכה אליזבת, והנשיא יצחק הרצוג היה הראשון להוציא הודעת ניחומים לממלכה. "הוד מלכותה אליזבת השנייה – הייתה 'המלכה' בה"א הידיעה. מותה הוא סופו של עידן. בשם העם בישראל אני כואב את לכתה ומשתתף באבל הכבד של העם הבריטי האבל וחבר הלאומים הבריטי, שאיבדו את אם האומה", מסר הרצוג - שאמור לייצג את המדינה בהלוויה.
לדבריו, "המלכה אליזבת הייתה דמות היסטורית - היא חיה את ההיסטוריה, היא יצרה היסטוריה, והשאירה אחריה מורשת מפוארת ומלאת השראה. בתקופת כהונתה הארוכה ורבת המשמעות – העולם השתנה דרמטית, ולמול שינוי זה היא הייתה סמל למנהיגות יציבה ואחראית, ומגדלור של מוסריות, אנושיות, ופטריוטיות. בחייה ובשירותה את עמה היא שיקפה רוח של מסורת עמוקת שורשים, יושרה ושליחות".
ראש הממשלה יאיר לפיד כינה את המלכה "מנהיגה ייחודית", שסימלה מסירות ואהבה למולדת: "בשם ממשלת ישראל ואזרחי ישראל, אני שולח תנחומים למשפחת המלוכה ולאזרחי הממלכה המאוחדת על פטירתה של הוד מלכותה המלכה אליזבת השנייה. המלכה היא דמות יוצאת דופן. יהי זכרה ברוך".
6 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נאום פרלמנט בונדסטאג ברלין גרמניה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נאום פרלמנט בונדסטאג ברלין גרמניה
"דמות היסטורית"
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בנימין נתניהו
יאיר לפיד בנימין נתניהו
ספדו למלכה. לפיד ונתניהו
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן)
6 צפייה בגלריה
דגל בריטניה על בנייין עיריית תל אביב
דגל בריטניה על בנייין עיריית תל אביב
דגל בריטניה על בנייין עיריית תל אביב, הערב
(צילום: מוטי קמחי)
גם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, שפגש את המלכה כראש ממשלה, ספד לה: "רעייתי שרה ואני, יחד עם כל אזרחי ישראל, מצטערים מעומק ליבנו על פטירתה של הוד מלכותה, מלכת אנגליה אליזבת השנייה. בהלווייתה של ראש הממשלה לשעבר מרגרט תאצ'ר התרשמנו ישירות מאישיותה המיוחדת שהקרינה הוד והדר. היא הייתה מגדלור של עוצמה, אחווה ושלום. בחייה היא כתבה את ההיסטוריה בת זמננו ותרמה כה רבות לטובת האנושות ועתידה. יהי זכרה ברוך".
בתוך כך, בניין עיריית תל אביב הואר הערב בדגל בריטניה לאות הזדהות עם הממלכה בצל מותה של המלכה.

היסטוריית הביקורים של משפחת המלוכה, צ'רלס יחזור לישראל כמלך?

בחודש פברואר 1997 ערך נשיא המדינה עזר ויצמן ביקור ממלכתי בבריטניה, והיה לאורחה האישי של מלכת אנגליה בארמון בקינגהאם. באותה נסיעה התלוו אל הנשיא ויצמן עיתונאים, ושניים מהם (בהם הח"מ) הורשו להיכנס לארמון ולהיות אורחים של המלכה. מלכת אנגליה יצאה אז מגדרה לארח את הנשיא ויצמן והפמלייה הישראלית. היא התלהבה במיוחד מן העובדה שוויצמן היה טייס בחיל האוויר המלכותי ונלחם במלחמת העולם השנייה.
הכימיה בין השניים הייתה מדהימה. ויצמן הודה לה באירוע: "הוד מעלתה, היה לי את העונג לשרת תחת אביך, המלך ג'ורג' השישי, באומה הנפלאה הזאת, בחיל האוויר המלכותי". באירוע השתתפה גם המלכה האם. בעבר הסביר שגריר בריטניה בישראל לשעבר סיימון מקדונלד כי ביקור רשמי של בן משפחת המלוכה הבריטית בישראל ייערך רק לאחר שיכונן שלום.
ראש ממשלת בריטניה החדשה טראס על מות אליזבת המלכה
(צילום: BBC )

6 צפייה בגלריה
משמאל לימין: אורה הרצוג, המלכה אליזבת, חיים הרצוג והנסיך אדוארד
משמאל לימין: אורה הרצוג, המלכה אליזבת, חיים הרצוג והנסיך אדוארד
הנסיך אדוארד והמלכה אליזבת עם בני הזוג הרצוג ב-1993
(צילום: יעקב סער, לע"מ)
ההיסטוריון והסופר הבריטי אנדרו רוברטס טען כי משרד החוץ הבריטי אוסר על קיום ביקורים של בית המלוכה בישראל ובכך הוא לוקה בגזענות סמויה. משרד החוץ הבריטי פרסם הודעה שבה הכחיש בתוקף את הטענה: "תוכנית הביקורים המלכותית נמצאת תחת בדיקה מתמדת. בעבר התקיימו מספר ביקורים מלכותיים בישראל".
בסופו של דבר בניגוד לתחזית של השגריר הבריטי, הנסיך וויליאם, דוכס קיימברידג', ערך ביוני 2018 את הביקור הרשמי הראשון של בן משפחת המלוכה הבריטית בישראל. הוא ביקר בכותל, בהר הבית, בהר הזיתים ובקבר סבתא רבתא שלו, חסידת אומות העולם הנסיכה אליס, בכנסיית מריה מגדלנה.
6 צפייה בגלריה
הנסיך צ'ארלס
הנסיך צ'ארלס
יחזור גם כמלך? צ'רלס בישראל
(צילום: AP)
בעבר היו מספר ביקורים לא רשמיים של בני בית המלוכה בישראל. המלך הנכנס צ'רלס השלישי ביקר בישראל 3 פעמים. בפעם הראשונה השתתף בהלוויית יצחק רבין ב-1995, בפעם השנייה בהלוויית שמעון פרס ב-2016. אחרי הלוויית פרס עלה צ'רלס לראשונה לקבר סבתו, הנסיכה אליס, אמו של הנסיך פיליפ הקבורה בהר הזיתים לצד דודתה אליזבת, נסיכת הסן.
הפעם השלישית הייתה בינואר 2020, אז הגיע צ'רלס לפורום השואה העולמי החמישי לציון 75 שנה לשחרור מחנה אושוויץ. המלך צ'רלס, כמו גם אמו המלכה אליזבת השנייה, היו קרובים לקהילה היהודית בבריטניה.
לפי הערכות, ייתכן שבעת כהונת צ'רלס, הוא יגיע לביקור בישראל - הפעם כמלך אנגליה. טאבו הביקורים הרשמיים לישראל כבר נשבר, והיחסים המדיניים השתנו מקצה לקצה. לנוכח היחסים הטובים, אין להוציא מכלל אפשרות שעוד נראה כאן את צ'רלס כמלך.
קורין אלבז-אלוש השתתפה בהכנת הכתבה