הרמטכ"ל: צה"ל תקף במדינה שלישית במהלך "עלות השחר"
(צילום: אבי חי)

הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, אמר בצהריים (חמישי) כי צה"ל תקף ב"מדינה שלישית" בימי מבצע עלות השחר. "בסוף השבוע לפני 10 ימים, 55 שעות של פעילות עם גל מעצרים באיו"ש, באותו הזמן (הייתה - קא"א וי"ז) תקיפה במדינה שלישית", אמר כוכבי. "אם אין מבצע, אז יש הגנה. זו משימה מורכבת מאוד שאסור לנו שתיתפס כמובנת מאליה".
כוכבי, כך נראה, התכוון כי צה"ל פעל בימי המבצע גם בעזה, גם ביהודה ושומרון - ובזירה נוספת, שלישית. ככל הנראה מדובר בתקיפה בסוריה, שאינה חריגה, בדומה למבצעי עבר של צה"ל ברצועה, שגם בהם פעל חיל האוויר בזירה הצפונית.
3 צפייה בגלריה
כנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
כנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
כוכבי בכנס, היום
(צילום: יריב כץ)
בשבוע האחרון, נזכיר, יוחסו שתי תקיפות בסוריה לישראל. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי בסדרת תקיפות שיוחסו לישראל ביום ראשון נפגע "יעד איראני" כלשהו סמוך לנמל טרטוס שבמערב המדינה – נמל המשמש בין היתר כוחותיו של הצי הרוסי. בנוסף, כך לפי הדיווח, דרומית לדמשק הותקפו מוצבים שמנוהלים על ידי חיזבאללה. בתקיפה נהרגו שלושה אנשי צבא ושלושה נוספים נפצעו, ונגרם גם נזק לרכוש.
לפי הדיווח, באזור טרטוס בוצעו שתי תקיפות סימולטניות, וקצין לשעבר בצבא הסורי ששוחח עם הסוכנות בעילום שם טען כי היעד האיראני שנפגע שוכן בכפר בשם אבו עפסא, דרומית לנמל טרטוס. הוא ציין כי באזור הותקפו גם מערכת הגנה אווירית ותחנת מכ"ם.
תיעוד שפורסם בסוריה המציג לכאורה טילים של חיל האוויר הישראלי

מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, המזוהה עם האופוזיציה למשטר אסד, טען אמש כי התקיפות הישראליות כוונו נגד כמה אתרים צבאיים של המשטר הסורי שבהם נמצאים אנשי המיליציות הכפופות לאיראן. אחד היעדים היה בסיס של חיל האוויר הסורי, ויעד נוסף היה "מחסנים" של חיזבאללה.
ברשת "אל-ערביה" נטען שישראל תקפה קצין איראני וקצין סורי שפיקחו על פעילות העברת הטילים לחיזבאללה, ובכלי תקשורת בינלאומיים אחרים הדגישו כי התקיפה באזור טרטוס חריגה ביחס למאות התקיפות האחרות שיוחסו לישראל בשנים האחרונות בסוריה, אם כי היא לא הייתה היחידה באזור הזה.
התקיפות המיוחסות הגיעו כשבוע לאחר מבצע עלות השחר, אליו יצא צה"ל מוקדם יותר החודש. נקודת הפתיחה שהובילה אליו הייתה ההתרעה המודיעינית שהתקבלה עוד בחודש שעבר בפיקוד הדרום על פיגוע נ"ט שמתכנן ארגון הטרור. הוא נפתח בחיסולו של בכיר הג'יהאד האיסלאמי תייסיר ג'עברי, מפקד החטיבה הצפונית של הארגון בעזה, ונמשך כ-55 שעות. במהלכו חוסל גם חאלד מנסור, מקבילו של ג'עברי בדרום הרצועה.
3 צפייה בגלריה
תמונות מהמבצע
תמונות מהמבצע
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה, במהלך "עלות השחר"
(צילום: AFP)
לאורך המבצע תקף חיל האוויר הישראלי מטרות של הג'יהאד האיסלאמי פלסטיני ברצועת עזה, והקפיד שלא לתקוף מטרות חמאס. בקצת יותר משתי יממות לחימה, ארגון הטרור השני בגודלו ברצועה שיגר כ-1,100 רקטות. חלק לא מבוטל מהן – יותר מ-200 – נפלו בשטחי הרצועה. במקרה אחד ירי פלסטיני כושל גרם שלשום למותם של חמישה אזרחים פלסטינים, בהם ארבעה ילדים.
בצה"ל העריכו כי שמונה פלסטינים נוספים נהרגו, בהם כנראה עוד ארבעה ילדים, משני שיגורים כושלים אחרים. בצבא אמרו כי לפי הנתונים שבידיהם, בסך הכול נהרגו כ-15 "בלתי-מעורבים" מירי עזתי. בנוסף ציינו כי בתקיפות נהרגו 36 הרוגים פלסטינים, 11 מהם בלתי מעורבים.
מתוך השיגורים שכוונו לשטח ישראל יירטה כיפת ברזל יותר מ-380, בשיעור הצלחה גבוה במיוחד – 96%. כמו מבצע "חגורה שחורה" ב-2019, שגם בו ישראל נלחמה רק נגד הג'יהאד האיסלאמי כשחמאס נותר בצד, גם הפעם ירי מאות הרקטות לא הוביל להרוגים ישראלים או לפצועים קשה.