בתיה בן אור מבטיחה: "מערת הפלמ"ח תפעל בכל ימות השבוע"
(צילום: אלה ממון)

"נמשיך להפעיל את מערת הפלמ"ח במשמר העמק בכל ימות השבוע". כך אומרת בתיה בנאור, בעוד חודש בת 93, חברת קיבוץ משמר העמק במועצה האזורית מגידו.
בעקבות הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" על ביטול "שבת ישראלית" למרות הבטחת ראש הממשלה בנימין נתניהו, בנאור נחרצת בדבריה: "המנדט הבריטי לא הצליח לסגור את מערת הפלמ"ח וגם ממשלת ישראל לא תסגור אותו. נאפשר לציבור הישראלי להגיע אלינו ולספוג מורשת והיסטוריה ישראלית".
מערת הפלמ"ח התחילה לפעול בשנות הארבעים של המאה הקודמת, ובתוכה פעלה המחלקה הגרמנית של הפלמ"ח ובהמשך מסתערבי הארגון. לפני יותר מעשור החלו חברי משמר העמק להפעיל את המערה ולארח בה מבקרים שמגיעים ללמוד על התקופה.
4 צפייה בגלריה
בתיה בן אור בת ה-92 לוחמת פלמ"ח שמתנדבת במוזיאון הפלמ"ח
בתיה בן אור בת ה-92 לוחמת פלמ"ח שמתנדבת במוזיאון הפלמ"ח
בן אור במערה, שבה פעלו מסתערבי הפלמ"ח
(צילום: שרון צור)
4 צפייה בגלריה
בתיה בן אור בת ה-92 לוחמת פלמ"ח שמתנדבת במוזיאון הפלמ"ח
בתיה בן אור בת ה-92 לוחמת פלמ"ח שמתנדבת במוזיאון הפלמ"ח
"נאפשר לציבור להגיע ולספוג מורשת והיסטוריה ישראלית". בן אור במערת הפלמ"ח
(צילום: שרון צור)
בנאור התגייסה לחטיבת הראל ימים ספורים אחרי שסיימה את בחינות הבגרות, ואחרי פירוק הפלמ"ח שירתה בצה"ל. "בגלל שהתקופה של השיירות לירושלים חקוקה בזכרוני, התבקשתי על ידי מערת הפלמ"ח לדבר עם תלמידים שמגיעים כדי להכיר את התקופה", היא אומרת.
"ההחלטה שלא לסייע למוסדות מורשת לפעול בשבת היא מוטעית ותפגע באלפים שמעוניינים להשתתף בפעילויות, כולל הציבור הדתי", מסכמת בנאור. "נמשיך לפתוח את המקום גם בשבתות כפי שהיה עד עכשיו".
איציק חולבסקי, ראש המועצה האזורית מגידו, הוסיף: "אנו נמשיך לסייע למערת הפלמ"ח לפעול ולהעביר את המורשת החשובה הזו בכל ימות השבוע".
4 צפייה בגלריה
מוזיאון אוצרות בחומה עכו
מוזיאון אוצרות בחומה עכו
מוזיאון "אוצרות בחומה" בעכו. ימשיך לפעול בשבתות
(צילום: ריטבו, באדיבות אוצרות הגליל)
גם במוזיאון "אוצרות בחומה", שפועל בלב החומה המזרחית של עכו וממחיש את הווי החיים בעכו ובגליל משלהי המאה ה־19 ועד קום המדינה, מתכוונים להמשיך לפעול בשבתות. בשנה האחרונה ביקרו במקום במסגרת "שבת ישראלית" מאות ישראלים מכל גוני החברה.
עם הכוונה לבטל את המיזם התרבותי במימון המדינה ימשיך המוזיאון להיות פתוח בשבת, אבל בתשלום ולמבקרים חילונים בלבד. "רבים יאבדו את ההזדמנות לבקר במוזיאון ולחוות את מה שהוא מציע", אומר בצער דן הרטמן, מנהל המוזיאון, "בטח דתיים וחרדים, שכעת כשגובים כסף לא יוכלו להגיע".
4 צפייה בגלריה
2014: ראש הממשלה נתניהו בצריף בן גוריון
2014: ראש הממשלה נתניהו בצריף בן גוריון
2014: ראש הממשלה נתניהו בצריף בן גוריון
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
באתר המורשת "צריף בן גוריון" בקיבוץ שדה בוקר, ששימש את ראש הממשלה הראשון ואת אשתו פולה בין 1953 ל-1973, יישארו פתוחים - אולם המבקרים יצטרכו מעכשיו לשלם עבור כניסה בסוף שבוע. גיל שניידר, מנהלת האתר, אמרה: "שמחנו להיות חלק מפרויקט 'שבת ישראלית', מתוך הנחה שמגיע לציבור הישראלי לבקרי באתרי מורשת ללא תשלום. למעשה, זו השבת האחרונה שהיא חלק מהמיזם".
שניידר אמרה עוד: "אני עדיין מקווה שהמיזם יימשך. הייתה לנו צמיחה גדולה בשנה האחרונה של מבקרים בשבתות. היו למעלה מ-20 אלף מבקרים בשישי ובשבת, בערך פי אחד וחצי ממספר המבקרים בשנה קודמת. בן גוריון ביקש שהבית שלו יישאר פתוח לציבור הרחב. מבחינתי אנחנו עושים את כל הפעולות האפשריות כדי שכל המבקרים יוכלו להגיע".
ראש מועצת רמת נגב ערן דורון אמר בתגובה כי "ממשלה שחפצה בחיזוק המורשת הלאומית, פוגעת בהנחלת אהבת הארץ והנגב בצריף בן גוריון ומצפה רביבים. שניהם אתרי מורשת מהחשובים בארץ. מצפה רביבים מציין את ראשית ההתיישבות בנגב. ולכן, במקום לחזק את ערכי אהבת הארץ והנגב והנחלת המורשת, הם פוגעים בציבורים נרחבים שומרי מסורת ושבת, ופוגעים בכלכלה של הנגב וכל זה מבלי להבין את המשמעויות העמוקות של מעשיהם".
"זה מתכתב עם תפיסת העונג שבת הבן גוריונית", אומר מנהל המכון למורשת בן גוריון איתן דוניץ. "לחילונים עונג שבת יכול להיות ברנר וביאליק ויכול להיות בן גוריון או בתי מייסדים ברחבי הארץ. התחליף של חילוני לבית כנסת הוא שאר רוח אחר. אם אני הולך ומבקר באתרי מורשת ברחבי הארץ אני נושם אוויר פסגות של המורשת שלנו. בהקשר הזה זה מתכתב עם בקשתו של בן גוריון שהצריף יהיה פתוח לציבור.
"הצריף מונגש גם בשבת, יש אנשים דתיים שקרובים למקום ויכולים ללכת ברגל. לבן גוריון הייתה הבחנה בין המרחב הפרטי לבין המרחב הציבורי. הוא לא שמר שבת, אבל בתפיסתו צריך לשמור שבת. המיזם הזה נהדר כי הוא מנגיש גם לדתיים את אתרי המורשת. הוא מגביה עוף בשבת ומאפשר שאר רוח לכולם".

יוזמה מקומית להשארת המיזם

בתל אביב קמה יוזמה במטרה לממן את המשך פעילות שבת ישראלית בעיר. ראובן לדיאנסקי, סגן ראש העיר תל אביב ויו"ר סיעת חי - חילונים ירוקים, שיגר מכתב לראש העיר רון חולדאי, שבו קרא לו להמשיך להפעיל את אתרי המיזם בחינם עבור הקהל הרחב, בסבסוד העירייה.
"אנחנו עדים לאחרונה לניסיונות של פוליטיקאים ועסקנים קיצונים ושמרנים לפגוע בצביון החופשי והליברלי של מדינת ישראל", כתב לדיאנסקי. "כשההצהרות והאיומים הופכים להיות קונקרטיים ומתקיימת פגיעה בתושבי תל אביב או במוסדות הנמצאים בעירנו - אנחנו לא יכולים לעמוד מן הצד ומוכרחים לפעול".
לאחר הודעת שר התרבות והספורט מיקי זוהר כי יבטל את הפעלת "שבת ישראלית" כיוזמת המשרד, אחרי שיחה עם ראש הממשלה נתניהו נמסרה התחייבות כי המיזם יימשך - אבל השבוע התברר כי במוסדות התרבות מתקשים להביא את הממשלה למימוש ההבטחה, והודיעו על הפסקת הפרויקט. עשרות אתרי מורשת ברחבי הארץ, שבשנתיים האחרונות פתחו את שעריהם בפני הקהל הרחב במתכונת שומרת שבת וללא תשלום, הודיעו כי שבוע זה הוא האחרון שבו הם יפעלו במסגרת התוכנית, לקראת סיומה בסוף החודש.
בהודעה שפרסמה המועצה לשימור אתרי המורשת לציבור נכתב כי המיזם ייפסק ב-31 בינואר, וכי מיום זה הכניסה למוסדות תהיה בתשלום בכל ימות השבוע "בהתאם למחירון הקבוע". במועצה הסבירו את העניין בצורך ב"התארגנות והיערכות לשנת 2023", ואולם ל-ynet נודע כי מאחורי ההחלטה, שכאמור מנוגדת להתחייבות מפורשת מצד נתניהו, עומד הקושי של המפעילים להביא לחידוש התמיכה הממשלתית בפרויקט, וזאת על רקע הטענה כי הוא מחלל שבת ומפלה לרעה את הציבור הדתי.