4 צפייה בגלריה
עימותים בבית לחם
עימותים בבית לחם
הפיגועים - תוצר של תסיסה מתמשכת ביו"ש. עימותים בבית לחם, השבוע
(צילום: AP)
הפיגועים ביממה האחרונה הם תוצר של התסיסה המתמשכת ביהודה ושומרון מאז מרץ האחרון. התסיסה הזאת, אם לא תטופל בצורה יסודית יותר, עלולה להסלים לכדי אינתיפאדה שלישית מלאה ואלימה. בחודשים האחרונים, צה"ל מקיים בשטחי יהודה ושומרון את מבצע "שובר גלים", שבו צה"ל, שב"כ, ימ"מ ומשמר הגבול מטפלים נקודתית במוקדי הטרור. המטרה בטיפול הנקודתי היא לא לפגוע במרקם החיים של כלל התושבים הפלסטינים והיהודים בשטחי הגדה המערבית, מתוך מחשבה שאמצעים דרסטיים יותר עשויים לקומם את האוכלוסייה הפלסטינית - ואז נהיה עדים לאינתיפאדה מלאה.
בימי האינתיפאדה השנייה, רוב האוכלוסייה הפלסטינית הייתה מעורבת בדרכים שונות. בין היתר, היו שסייעו לארגוני המחבלים שביצעו פיגועי התאבדות, או הביעו אהדה ונתנו מקומות מסתור למחבלים ששרדו את הפיגוע שביצעו.
האסטרטגיה הנוכחית הגורסת, לפיה יש להפריד בין המחבלים לבין שאר האוכלוסייה, מונהגת למעשה מאז אינתיפאדת הסכינים ב-2015 - ועד החודש האחרון היא הוכיחה את עצמה. עם זאת, כעת די ברור שגם הפעולות הנקודתיות גוררות עשרות ולעיתים אף מאות חמושים פלסטינים להתעמת עם כוחות צה"ל, וגורמות לנפגעים רבים בקרב הצעירים הפלסטינים.
4 צפייה בגלריה
פעילות הכוחות ביהודה ושומרון
פעילות הכוחות ביהודה ושומרון
עד החודש האחרון - האסטרטגיה הנוכחית עבדה. פעילות מעצרים במבצע "שובר גלים", בחודש שעבר
(צילום: דובר צה"ל )
העימותים וריבוי הנפגעים מייצרים אווירה שמזינה את המשך התסיסה שאנו עדים לה כעת. לעיתים, כשמספר ההרוגים הפלסטינים גדול, אנחנו עדים לפיגועי נקם. דוגמה לכך ראינו היום, כשאפילו ילד בן 13 משיג איכשהו אקדח ויוצא להרוג יהודים מתוך דחף לנקום.
אם כוחות הבטחון לא ישימו קץ למצב הנוכחי, הוא ימשיך להסלים - והאלימות תגיע לרמות גבוהות. אולם, נראה שאפשר לשנות את המצב ואפילו לדכא את גל האלימות הנוכחי בשטחים ובירושלים. זאת באמצעות פעילות שונה במתווה שלה ובאסטרטגיה שלה מזו שנוקטים בה כעת. המפתח הוא טיפול במוקדי התסיסה האלימה הזאת - ישנם מוקדים בודדים שאפשר להניח שטיפולם בהם ירגיע את השטח הפלסטיני לתקופה מסוימת.
מדובר בשלושה מוקדים עיקריים: ג'נין, ירושלים והרשתות החברתיות. ירושלים מספקת את המרכיב הדתי ואת הקלות הבלתי נסבלת שבה צעירים פלסטינים יכולים להשיג נשק ולהגיע למוקדים של אוכלוסיה יהודית ולפגוע בהם. ג'נין היא מובלעת בלתי נשלטת שמייצרת יחסית ללא הפרעה טרור פיזי בנשק חם ובמטענים. התוצר השני של מחנה הפליטים בג'נין הוא השראה ותמריץ למפגעים הבודדים לצאת ולחקות את "גיבורי בריגדת ג'נין".
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בעיר דוד
זירת הפיגוע בעיר דוד
צעירים פלסטינים יכולים להשיג נשק בקלות בלתי נסבלת ולהגיע למוקדים של אוכלוסיה יהודית. זירת הפיגוע ליד עיר דוד, היום
(צילום: EPA )
התהלוכות של חמושים, אנשי הג'יהאד האיסלאמי היום בג'נין, אחרי הפיגוע בקרבת הכניסה לעיר דוד בירושלים, היו דוגמה קלאסית לאופן שבו ג'נין מייצרת השראה לפיגועים וממשיכה ללבות את האש ולרכב על ההישג התודעתי של ההסתה. אותה הסתה נובעת מעצם הנוכחות החמושה והגלויה של מחבלים בג'נין והעובדה שצה"ל מטפל רק בחוליות שכבר מתארגנות בג'נין לבצע פיגועי טרור, ולא בתופעה הכוללת.
אפשר היה כמובן לפעול מן האוויר באמצעות מל"טים נגד החמושים שרצו היום ברחובות ודבר זה היה עשוי לדכא מעט את תופעת החיקוי וההשראה שיוצר מחנה הפליטים בג'נין. עם זאת, ירי וחיסולים ממל"טים בלב מחנה פליטים צפוף, עשוי להחטיא את המטרה. זה עלול אף להביא לתוצאה הפוכה מזו הרצויה, אם ייפגעו פלסטינים רבים לא מעורבים כתוצאה מקרבתם לחמושים שאליהם נורה הטיל מהמל"ט. אפשר כמובן לבצע תחילה ירי אזהרה, אבל אז יימלטו החמושים.
חגיגות בג'נין לאור אירוע הירי בירושלים

בשכם, דוכאה תופעת כנופיית "גוב האריות" באמצעות פעולה ממוקדת שפגעה בבכירי הכנופייה בעת שהכינו פיגוע. בג'נין זה לא יעבוד, מפני שמה שמכונה "בריגדת ג'נין" זו תופעה רחבה הרבה יותר. יש בה הרבה יותר חמושים מכל הארגונים, ולא נעשית אפילו פעילות סמלית של הרשות הפלסטינית כדי לרסן אותה. לכן, צריך לשקול כניסה מסיבית של כוחות צה"ל, משמר הגבול ושב"כ למחנה הפליטים ג'נין, ופעולה לאיתור החמושים וכלי הנשק שלהם שתימשך שבועות ואפילו חודשים.
פעולה כזו עלולה להביא אמנם להתפרצויות ולהפרות סדר גם בחלקים אחרים של הרחוב הפלסטיני ביהודה ושומרון, אבל זה מחיר שצריך לעמוד בו. צה"ל כמובן יצטרך להכניס כוח גדול לשטחים לקראת מבצע כזה, ולדאוג שבעבודה משותפת של שב"כ והכוחות האחרים בתוך מחנה הפליטים אפשר יהיה לסיים מהר את המבצע ולהחזיר את הכוחות הרבים לאימונים.
בנוגע לירושלים, שם אין דרך אחרת חוץ מלהרוות את השטח בכוחות גדולים שיסייעו וייראו ברחובות. כוחות אלו ישיגו הרתעה וגם יוכלו לטפל במהירות בכל ניסיון פיגוע. הבעיה היא שלמשטרה אין מספיק כוחות להחזיק נוכחות מאסיבית לאורך כמה שבועות בירושלים רבתי. נוכחות כזו תדרוש להחסיר אלפי שוטרים ממשימות במקומות אחרים בארץ, ולכן ראוי לגייס פלוגות מילואים של משמר הגבול למשימה. בנוסף, רצוי שהדבר יתבצע במקביל לפעולה הנרחבת, שתכלול החזרת השליטה לכוחות הביטחון הישראליים, במחנה הפליטים בג'נין.
4 צפייה בגלריה
פלסטינים מפגינים בהר הבית
פלסטינים מפגינים בהר הבית
גם ארגוני הטרור בעזה תורמים לליבוי האש. דגל חמאס בהפגנה הבר הבית, השבוע
(צילום: AFP)
המוקד השלישי של האינתיפאדה הנוכחית הוא כאמור הרשתות החברתיות - והן הכי קשות לטיפול. הקושי נובע בעיר מהנפח הגדול של ביטויים לאומניים ואלימים. שב"כ אינו יכול לטפל בכולם בצורה יעילה, בעיקר עקב חוסר בכוח אדם ובמשאבים. אבל בכל זאת אפשר בהחלט להפעיל "מבצעי השפעה" ברשתות החברתיות שינטרלו במידה מסוימת את ההשפעה הרגילה שיש לפוסטים הפלסטיניים הדתיים והלאומניים שמטיפים לאלימות.
וישנו עוד מוקד, רביעי, שחייבים לטפל בו - עזה. אמנם אין שם מעורבות ישירה במה שקורה בגדה, אבל צריך לטפל בהסתה שיוצאת ממנה על ידי דוברי חמאס והג'יהאד האיסלאמי והאסירים המשוחררים, שמשתדלים להתסיס את הפלסטינים בגדה המערבית בעוד הם נהנים משקט ופריחה כלכלית יחסית.
רון בן ישי על הפיגוע אמש בירושלים
(צילום: שמוליק דודפור)

זה יכול להתבצע באמצעות אולטימטום לחמאס או באמצעות הפעלת מנוף הלחץ המצרי שיבהיר לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי שישראל לא תוכל לאפשר לאלפי פועלים פלסטינים לעבוד ולהתפרנס בה, בשעה שמעזה יוצאת הסתה שגורמת להרוגים ולנפגעים ביהודה ושומרון. עזה חייבת להבין שהיא לא יכולה להשתמש ביהודה ושומרון כמגרש המשחקים האלים שלה. אם ארבעת המוקדים האלה,שמייצרים את האלימות בגדה המערבית, יטופלו בצורה יסודית ובאמצעים מכוונים ממושכים וכוללים - יש סיכוי שהאינתיפאדה הנוכחית תדעך.
הממשלה החדשה בירושלים בראשות בנימין נתניהו אחראית גם היא במידה מסוימת להסלמה בשטחים - באמצעות יצירת אווירה של פחד וחשש פלסטיני מפני כוונה ישראלית לבצע סיפוח זוחל של המקומות הקדושים בירושלים ושל שטחי הגדה המערבית כולה. מיתון הרטוריקה הלאומנית והדתית של שרי ממשלת הימין הנוכחית יכולה לתרום במידה רבה להרגעת השטח, ולהצלחת המבצעים שכוחות הביטחון עשויים להיאלץ לצאת אליהם בתקופה הקרובה.