תיעוד מהגן באשקלון: "תחזיר לו, תן לו סטירה!"

סייעת הושעתה מגן באשקלון לאחר שהוקלטה מעודדת ילדים להכות אחד את השני. "הילד בכה שהוא לא רוצה ללכת לגן", סיפרה אחת האימהות. במקרה אחר, הורים לילדים בגן עירייה בכפר סבא נחשפו לתיעוד שבו נראית הגננת מתנהגת באלימות ובאגרסיביות כלפי ילדים, התיק נגדה נסגר. "ראינו בווידאו שהגננת מרביצה לילדים ברגליים ובראש", סיפרה אם לילד בגן.
הסייעת מהגן באשקלון, שמשמשת כגננת בגנים אחרים, הושעתה למשך 15 ימים לאחר שהוקלטה נוהגת באלימות מילולית כלפי ילדים בגילי 4-3. בהקלטה נשמעת הגננת אומרת לאחד הילדים: "תחזיר לו! תן לו סטירה! יפה תן לו עוד אחת!". במקרה אחר נשמעה הגננת אומרת לילדה: "תיזהרי, יהיה לך עוד יותר כואב, כדאי לך מאוד להיזהר". האזינו להקלטה בפתח הידיעה.
2 צפייה בגלריה
גן ילדים, אילוסטרציה
גן ילדים, אילוסטרציה
"חוששת שהגננת פוגעת בעוד ילדים". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
המקרה נחשף לאחר שאחת האימהות שתלה מכשיר הקלטה בחולצת בנה. היא סיפרה בשיחה עם ynet: "זה קרה ביום חמישי שעבר. הרגשתי שעובר על הבן שלי משהו לא טוב, הוא כל הזמן היה שאל אותי אם אותה גננת עובדת היום וכשהייתי אומרת לו שכן, הוא היה מתחיל לבכות שהוא לא רוצה ללכת לגן".
לדברי האם, בנה "היה עומד בשער של הגן ולא רוצה ללכת. ככה התחלתי לחשוד. לכן התקנתי מכשיר הקלטה, צדקתי בחשדות שלי והגשתי תלונה במשטרה. היא גננת ברוטציה בעוד כמה גנים ואני חוששת שהיא פוגעת בעוד ילדים".
מעיריית אשקלון נמסר: "בעקבות התלונה על שפה בלתי הולמת הגיע לגן ראש מינהל חינוך, שוחח עם ההורים והבהיר כי הסייעת הושעתה לאלתר ויתקיים עמה שימוע בימים הקרובים. כמו כן, שוחח ראש העיר עם ראש המינהל בנושא וביקש להעביר מסר של אפס סובלנות כלפי מקרים של אלימות, פיזית ומילולית. עיריית אשקלון לא תסבול שום מקרה של התנהלות בלתי הולמת, הן בין צוותים חינוכיים, וקל וחומר כלפי ילדות וילדי העיר. הרשות תנקוט בגישה מחמירה ביותר ותפעל נגד כל מי שיהיה מעורב במקרים כאלו".
תיעוד האלימות בגן בכפר סבא
(מתוך הרשתות החברתיות)


גננת תועדה מתנהגת באלימות בכפר סבא - התיק נסגר

במקרה אחר, הורים לילדים בגילי 4-3 בגן עירייה בכפר סבא נחשפו לתיעוד שבו נראית הגננת מתנהגת באלימות ובאגרסיביות כלפי ילדים. "ראינו בווידאו שהגננת מרביצה לילדים ברגליים ובראש, מתעצבנת וצועקת עליהם בגלל שהם מורידים נעליים. הזדעזתי כשראיתי איך היא מכה ילד בפרצוף ומכה את בתי בראש וצועקת עליה עופי מפה", סיפרה אם לילדה בגן.
"הילדה סיפרה לי שהגננת סגרה אותה בממ"ד, התנהגה אליה באלימות ודחפה את ראשה לאסלה. כשהיא היתה חוזרת מהגן הייתי רואה שהיא חזרה עם כל האוכל ששלחתי והבנתי שלא נתנו לה לאכול. כששאלתי את הגננת למה היא לא אכלה היא השיבה שהיא לא שמה לב".
לדבריה, "כמה ימים לפני התיעוד הילדה החלה להתנהג בצורה שונה. לא רצתה ללכת לגן, התנהגה בצורה אלימה בבית ועוד. פניתי לפיקוח על הגנים במשרד החינוך ונפגשתי עם המפקחות אבל הן התנערו ולא עשו דבר. אפילו את הווידאו הן לא רצו לראות. בעקבות האירועים חמישה ילדים הוצאו מהגן ביניהם גם הילדה שלי שישבה חודש וחצי בבית עד שמצאו לה גן חלופי".
2 צפייה בגלריה
גן ילדים, אילוסטרציה
גן ילדים, אילוסטרציה
"הורים נאלצו להעביר ילדים לגנים פרטיים". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
האם סיפרה כי הורים נוספים רצו להוציא את הילדים שלהם מהגן, אך העירייה לא אפשרה להם בטענה שאין מקום בגנים אחרים. "היו הורים שנאלצו מתוך חשש לילדיהם להעבירם לגנים פרטיים. היום אנחנו יודעים שהורים לא רוצים לרשום את ילדיהם לגן הזה בשנת הלימודים הקרובה בגלל החשדות. בגלל זה הגן ייסגר והגננת תעבוד כגננת מחליפה בגנים אחרים בעיר, מה שיסכן ילדים רבים".
ההורים הגישו תלונות במשטרה ואף פנו לעירייה. "אחרי פחות מחודש הודיעה לי המשטרה כי הוחלט לסגור את התיק ולא להעמיד לדין. כששאלתי את החוקר למה, הוא ענה: 'בסך הכל היא החזיקה את הילדה'". האם סיפרה כי "רק לאחר שהגשנו ערעור התיק נפתח חזרה. פניתי גם לראש העיר רפי סער שהבטיח שיטפל וכלום לא נעשה. כל התקופה הזאת, למרות התלונות והסרטון, הגננת אפילו לא הושעתה. אנחנו לא יודעים מה עושים במשטרה עם התלונה".
ממשטרת ישראל נמסר: "עם קבלת התלונה נפתחה חקירה במסגרתה זומן חוקר ילדים מטעם משרד הרווחה לצד בחינת אמצעי תיעוד. בהיעדר תשתית ראייתית התיק נסגר, אולם נבחן בשנית בהתאם לממצאים חדשים שהתקבלו. סוגיית העסקת עובדים נתונה בידי גורמי הרשות ויש לפנות לקבלת תגובתם בהתאם".
מעיריית כפר סבא נמסר: "הנושא נמצא בטיפול משטרת ישראל. לצערנו, לא נוכל להרחיב על פעולות העירייה בשל צנעת הפרט. העירייה פועלת במקרים כאלה בהתאם לחוק, ונמצאת בקשר ישיר ורציף עם ההורים וכלל הגורמים הרלוונטיים במשרד החינוך. הגן נסגר בהתאם לנתונים הדמוגרפיים בראייה כלל עירונית, ואין כל קשר למקרה".
ממחוז מרכז במשרד החינוך נמסר: "הנושא נחקר על ידי משטרת ישראל שבחרה לסגור את התיק ועל כן הגננת לא נדרשה לעזוב את עבודה. במקביל, הוגשו תלונות במשטרה נגד ההורים המלינים בגין איומים וחשש להשחתת מבנה הגן והוצא נגד האם המלינה צו הרחקה. כל בקשות העברה מגן הילדים טופלו במלוא הרגישות לשביעות רצון ההורים. מפקחת הגן וכלל הגורמים המקצועיים והטיפוליים בשיתוף עם הרשות המקומית מלווים את הגן".