מנהיג אחת המדינות החשובות במערב קורא לראשונה להטלת אמברגו נשק על צה"ל: בריאיון שיפורסם הערב (שבת) בתחנת הרדיו הצרפתית "פראנס אינטר" קרא נשיא צרפת עמנואל מקרון להפסיק להעביר לישראל נשק שעשוי לשמש אותה במלחמה בעזה.
בריאיון אמר מקרון כי "בראש סדר העדיפויות שלו - חזרה לפתרון פוליטי" למשבר. לדבריו, "אני חושב שהיום הדבר החשוב ביותר הוא שנגיע לפתרון שכזה, ונפסיק להעביר נשק שעשוי לשמש במלחמה בעזה. המטרה שלנו היא להימנע מהסלמה. אסור להקריב את העם הלבנוני, אסור שלבנון תהיה עזה נוספת".
1 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון
עמנואל מקרון
מקרון. בעד אמברגו
(צילום: Ludovic MARIN / AFP)
הוא הבהיר למעשה כי מצד צרפת, אמברגו נשק שכזה כבר בעיצומו. "צרפת לא מספקת נשק שכזה", הדגיש. צרפת אינה יצואנית נשק מובילה לישראל, ולפי משרד ההגנה בפריז מעבירה ציוד צבאי בסך כולל של 30 מיליון אירו בשנה בלבד.
דבריו של מקרון נאמרו בעת ששר החוץ שלו, ז'אן נואל בארו, נמצא במסע של ארבעה ימים במזרח התיכון, מסע שאותו יסיים ביום שני, בביקור בישראל.
האמירה של מקרון חריגה מאוד, אבל צרפת אינה המדינה האירופית הראשונה שפועלת כך. בחודש שעבר דווח כי ממשלת גרמניה דוחה בקשות ישראליות לרכישת כלי נשק שונים ומפעילה למעשה "אמברגו שקט" על ישראל. בשנה שעברה ביקשה ישראל לרכוש אלפי פגזים עבור טנקים, לצד בקשות לחימושים נוספים - אבל ברלין עוד לא קיבלה החלטה לגבי המכירה.
לחץ על הטלת אמברגו הופעל במשך חודשים ארוכים גם על בריטניה, ובתחילת החודש שעבר הודיעה ממשלת הלייבור בלונדון על השעיית כ-30 רישיונות ייצוא נשק לישראל - מתוך כ-350. בבריטניה הדגישו כי לא מדובר באמברגו נשק, והסבירו שההחלטה התקבלה אחרי שבדיקה שערכו קבעה שישנו "סיכון ברור" לכך שהנשק עלול להוביל "להפרה משמעותית של החוק הבינלאומי".
הבריטים הדגישו אז שהצעד לא ישפיע על יכולתה של ישראל להגן על עצמה. בישראל אישרו זאת ואמרו כי אף על פי שהצעד הבריטי מאכזב ושולח מסר רע מאוד לאויבי ישראל - לא ייגרם כל נזק מבצעי לצה"ל. הבריטים השעו את רישיונות הנשק לחלקי חילוף למטוסי קרב F-16, חלקים לכטב"מים, חלקים למערכות ימיות וציוד הכוונה.