פליטת פה אומללה בשביל הבייס? ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלא התראיין לכלי תקשורת ישראליים לאורך המלחמה, דיבר אמש (יום ראשון) בערוץ 14 - ודחה הלכה למעשה את ההצעה הישראלית לעסקה עם חמאס, זו שהוא בעצמו אישר וכונתה "הצעת נתניהו", שהציג נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. משמעות הדברים היא שלא תהיה עסקה. הפסקת המלחמה עומדת בסלע המחלוקת, ואמש הודה רה"מ שהוא לא יסכים לכך.
נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, אתמול
(צילום: עומר מירון )

2 צפייה בגלריה
גורמים נדהמו מדברי רה"מ, שמנוגדים להצעה שהציג נשיא ארה"ב. ביידן ונתניהו
גורמים נדהמו מדברי רה"מ, שמנוגדים להצעה שהציג נשיא ארה"ב. ביידן ונתניהו
גורמים נדהמו מדברי רה"מ, שמנוגדים להצעה שהציג נשיא ארה"ב. ביידן ונתניהו
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein, AP/Debbie Hill)
תחילה נשאל נתניהו על הדיווחים שבשבועות הקרובים יסתיים השלב העצים ברפיח, ואישר כי הדבר אכן יקרה תוך חודש. לאחר מכן הבהיר כי אינו מוותר על שחרור החטופים, "לא על החיים ולא על המתים", לצד חיסול היכולות השלטוניות והצבאיות של חמאס. לטענת נתניהו, "הדברים שלובים זה בזה - ואנחנו צריכים לעשות אותם רק מתוך השטח, וכך נמנע את הסיכוי שעזה תהווה שוב איום על ישראל".
לטענת ראש הממשלה, "העובדה שהשלב העצים של המלחמה בחמאס ברפיח עומד להסתיים לא אומר שהמלחמה עומדת להסתיים. אנחנו נמשיך בכיסוח דשא ולא נוותר. אחרי סיום השלב העצים תהיה לנו אפשרות להעתיק חלק מהכוח צפונה (לגזרת לבנון, א"א)".
ואז נשאל נתניהו אם הוא תומך בעסקה עם התחייבות להפסקת המלחמה - והשיב: "לא. אני לא מוכן להפסיק את המלחמה ולהשאיר את חמאס על כנו. אני מוכן לעשות עסקה חלקית, זה לא סוד, שתחזיר לנו חלק מהאנשים. אבל אנחנו מחויבים להמשיך את המלחמה לאחר ההפוגה כדי להשלים את היעד של חיסול החמאס. על זה אני לא מוכן לוותר".
על אף שטען כי "לא מדובר בסוד", גורמים הבקיאים בפרטים נדהמו מדבריו של נתניהו - ואמרו שהם לא רק מנוגדים להצעה שהציג ביידן, אלא מנוגדים למנדט שהוא עצמו אפשר לצוות המו"מ להגיש. "נתניהו מתנער ממה שהגשנו, שכלל בסוף את הפסקת המלחמה", אמרו. "חמאס מחפש את הפסקת המלחמה בסוף, אנחנו נמנעים מלתת את זה - והצהרת נתניהו סותמת את הגולל".
2 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הממשלה ולמען שחרור החטופים בירושלים
הפגנה נגד הממשלה ולמען שחרור החטופים בירושלים
"לא נניח לממשלה ולעומד בראשה לסגת מההתחייבויות הבסיסיות לגורל יקירינו". הפגנה למען שחרור החטופים
(צילום: גיל יוחנן)
לדברי הגורמים, "חמאס מחפש את הוודאות שאנחנו נמשיך לשלב ב' בעסקה, ואנחנו מחפשים את העמימות - שכבר אין בה צורך אחרי מה שאמר נתניהו".
הגורמים הדגישו: "ראש הממשלה נתן מתנה אדירה לחמאס - היכולת לומר שנתניהו הוא זה שפוצץ את העסקה, ולא ארגון הטרור. ייתכן שזו פליטת פה בגלל הדיבור לבייס בערוץ 14 - אבל הדברים הם מכה קשה למגעים לעסקה".
לשכת רה"מ ניסתה למזער נזקים אחרי הריאיון, והוציאה הודעה שלפיה "חמאס הוא זה שמתנגד לעסקה, לא ישראל. ראש הממשלה נתניהו הבהיר שלא נעזוב את עזה עד שנשיב את כל 120 חטופינו, החיים והחללים כאחד".
בחמאס הגיבו לדברי נתניהו בריאיון ואמרו כי "התעקשותנו שכל הסכם יכלול אישור ברור להפסקת אש קבועה בעזה ונסיגה מוחלטת של הצבא הישראלי היא הכרח מוחלט, כדי לבלום את ניסיונותיו של נתניהו להתחמק, ​​להונות ולהנציח את התוקפנות". בהודעת חמאס נמסר כי עמדת נתניהו היא "אישור ברור שהוא דוחה את החלטת מועצת הביטחון האחרונה ואת הצעותיו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, בניגוד למה שהממשל האמריקני ניסה לשווק".
מטה משפחות החטופים התייחס לדבריו של נתניהו, ומסר: "מטה המשפחות מגנה בחריפות את הודעת רה"מ על הנסיגה מההצעה הישראלית. מדובר בהפקרת 120 החטופות והחטופים ופגיעה בחובה המוסרית של המדינה כלפי אזרחיה. סיום הלחימה ברצועה, ללא שחרור החטופים, הוא כישלון לאומי חסר תקדים ואי-עמידה במטרות המלחמה.
"משפחות החטופים לא יניחו לממשלה ולעומד בראשה לסגת מההתחייבויות הבסיסיות לגורל יקירינו. האחריות והחובה להחזרת כל החטופים היא על ראש הממשלה. אין מבחן גדול מזה".
בינתיים, נתניהו המשיך לבקר בחריפות גם הבוקר את ארה"ב - והתעקש ש"חלה ירידה דרמטית" באספקת החימושים של ישראל מוושינגטון, חרף הכחשות פומביות מצד בכירים אמריקנים. גורם בבית הלבן הבהיר כי עמדת ארה"ב לא השתנתה - ושלח עקיצה לנתניהו בצל ביקורו של שר הביטחון יואב גלנט בוושינגטון.
"עמדתנו בנושא הייתה ברורה, ואנחנו לא מתכוונים להמשיך ולהגיב על כל הצהרה פוליטית של ראש הממשלה", אמר הגורם, שהוסיף כי "אנחנו מצפים לדיונים הקונסטרוקטיביים בין שר הביטחון גלנט למזכיר ההגנה לויד אוסטין השבוע". בכיר אמריקני תקף: "ההתבטאויות החוזרות ונשנות של נתניהו לא מועילות. הוא גורם נזק אדיר, ומגלה כפיות טובה".
פורסם לראשונה: 22:59, 23.06.24