19 שנות מאסר ופיצויים למשפחת המנוח: מיכאל מדינה, בן 60 מהוד השרון, שדקר למוות את עזרא אברהם מליחי, בן 67 מכפר סבא, בעת שזה טייל עם כלבו, הורשע ברצח מתוך אדישות בעקבות הסדר טיעון שחתם סנגורו עם הפרקליטות. היום (ראשון) ייערך שלב הטיעונים לעונש, ולאחר מכן יינתן גזר הדין, שצפוי כאמור להיות 19 שנות מאסר בפועל ופיצויים למשפחת המנוח.
1 צפייה בגלריה
זירת האירוע באשקלון
זירת האירוע באשקלון
הנאשם ארב לקורבן מחוץ לביתו
(צילום: תומר שונם הלוי)
מדינה נעצר בדצמבר 2022 בחשד שניסה לרצוח את מליחי, איתו היה מסוכסך. מליחי נפצע באורח בינוני, אך לאחר שפונה על ידי מד"א לבית החולים מאיר בכפר סבא התדרדר מצבו. הוא הוגדר במצב אנוש כשהוא מורדם ומונשם. באותו חודש הגישה נגדו הפרקליטות כתב אישום בגין חבלה בכוונה מחמירה בלבד, עבירה עליה ניתן לגזור עונש של עד כ-20 שנות מאסר.
לפי האישום, ב-18 בדצמבר 2022 לקח מדינה סכין מטבח עם להב של 34 ס"מ ושק בד לבן. הוא נהג ללא רישיון לביתו של המנוח והמתין ברכבו עד שזה שב מטיול עם הכלב שלו. אז יצא הנאשם מהרכב, ולאחר שיחה שהתפתחה בין השניים נכנס מליחי לחצר. מדינה הלך בעקבותיו, כיסה את ראשו בשק כדי להסוות את זהותו, שלף סכין ודקר אותו. מליחי ניסה להיאבק וקרא לאחיו, שסייע לו לחלץ את הסכין.
הוא פונה כאמור לבית החולים, וכשלושה שבועות לאחר שנדקר, ב-9 בינואר 2023, הוא מת מפצעיו. הפרקליטות מיהרה לתקן את האישום לרצח מתוך אדישות. בהמשך, הלכו הצדדים לגישור בתיק והגיעו להסדר כי מדינה יורשע ברצח באדישות, החזקת סכין ונהיגה בזמן פסילה וירצה 19 שנות מאסר.
הסיבות להסדר מצד הפרקליטות הן קשיים ראייתיים: כוונת הנאשם לרצוח לא הייתה ברורה עד הסוף, והתיעוד של הדקות הקריטיות של המאבק חסר במצלמות האבטחה. בנוסף, המנוח נפטר מדלקת ריאות. אמנם בפרקליטות סברו שיוכלו להוכיח קשר ברור בין הדקירה למותו, אך גם כאן עלול היה לעלות קושי. ולבסוף, המגשר הוא שהציע את הפשרה של 19 שנות מאסר, שהיא עונש מקובל על רצח באדישות.
הפרקליטה בתיק, דנה אלון מפרקליטות מרכז, מסרה בדיון הקודם כי משפחת המנוח לא התנגדה להסדר, וביקשה למסור כי הם כואבים מאוד את מותו. עו"ד עמית פרנטי, המייצג את הנאשם מטעם הסניגוריה הציבורית: "מדובר באדם עם נסיבות חיים קשות. הוא לקח אחריות על המעשה ואנו מקווים שבזמן המאסר הוא ישתלב בתהליך שיקום".