איראן מתקדמת בחשאי לעבר פיתוח נשק גרעיני וקרובה מאי פעם לבניית פצצה גרעינית, ולראשונה זה יותר מ-20 שנה - נערכת גם לפתח מתקן נפץ, מרכיב הכרחי לפצצה. כך נחשף באתר החדשות "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, מפי שלושה גורמים שונים באיראן.
2 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, צנטריפוגות בנתנז
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, צנטריפוגות בנתנז
מתקן הצנטריפוגות בנתנז וחמינאי
(צילום: AFP, AP)
לדבריהם, איראן פועלת לחדש את "קבוצת הנשק" באמצעות ארגון מחדש של "הארגון למחקר ביטחוני המזוהה עם משרד הביטחון של איראן" (SPND), והשארתו בתפקיד של מוחמד אסלאמי, ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית. כמו כן, היא פועלת לחידוש ניסויים לייצור מרעומים לפצצות גרעיניות.
במשך שנים, סוכנויות המודיעין של ארצות הברית הצהירו באופן עקבי בדוחות השנתיים שלהן כי איראן "אינה נוקטת בפעולות פיתוח נשק גרעיני מרכזיות הנדרשות לייצור מכשיר גרעיני שניתן לבחון". עם זאת, בדוח של מנהל המודיעין הלאומי לשנת 2024, שפורסם ביולי ושעליו דווח ביום שישי ב"וול סטריט ג'ורנל", הושמטה אמירה זו. במקום זאת, צוין בדוח כי איראן נקטה בפעולות שמציבות אותה בעמדה טובה יותר לייצור מכשיר גרעיני, אם תבחר לעשות זאת.
המידע החדש מראה כי הרפובליקה האסלאמית הגבירה את מאמציה להשלים את מחזור ייצור הנשק הגרעיני, כולל העשרת אורניום ברמות גבוהות, ייצור מכשירים לפיצוץ גרעיני, ופיתוח טילים המסוגלים לשאת ראשי קרב גרעיניים.

ארגון מחדש של SPND - ותפקידו בתוכנית הגרעין

לפי הדיווח, פחות מחודש לפני מותו של איברהים ראיסי, הפרלמנט האיראני אישר הצעת חוק שאישרה את הקמת הארגון למחקר חידושים והגנה (SPND). SPND, שהוקם בשנת 2010 כיחידה של משרד ההגנה של איראן, הוסב לארגון עצמאי לפי חוק שעבר בזריזות כשבוע לפני מותו של ראיסי. מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה, שחוסל בפעולה שיוחסה למוסד סמוך לטהרן ב-2020, הוביל את SPND בעבר.
אותו חוק חדש, כך דווח, העניק ל-SPND עצמאות כלכלית, ושחרר אותו מהפיקוח של משרד הביקורת הלאומית, ובכך למעשה אפשר לו לפעול ללא אחריות תקציבית. החוק קובע גם כי SPND ינוהל על פי תקנות שיאושרו על ידי המנהיג העליון עלי חמינאי. ב"איראן אינטרנשיונל" מדגישים שארגונו מחדש של SPND הוא משמעותי, שכן הוא מעניק לארגון עצמאות ייחודית, המאפשרת לו להמשיך את עבודתו של פחריזאדה, במיוחד בייצור מכשירים לפיצוץ גרעיני.
זירת חיסול פחריזאדה ב-2020
(מתוך טוויטר)

2 צפייה בגלריה
תמונת מוחסיין פחריזאדה ותמונה מהלוויה שלו
תמונת מוחסיין פחריזאדה ותמונה מהלוויה שלו
מוחסן פחריזאדה, מדען הגרעין האיראני שחוסל, שעמד בראש SPND
(צילום: AP, רויטרס)
לפי הדיווח, במקביל למאמצי טהרן לשגר לוויינים כחלק מתוכניתה לפתח טילים המסוגלים לשאת ראשי קרב גרעיניים, SPND המשיך לעבוד על ייצור מרכיב חיוני נוסף בתוכנית הגרעין של איראן - נפץ גרעיני. הפרויקט הזה נמשך כביכול בסתר תחת השם "פרויקט 110" לאחר חשיפת "פרויקט עמאד" ב-2003.
מסמכים מראים כי לאחר 2003, טהרן המשיכה לעבוד על יוזמי נויטרונים לראשי קרב גרעיניים באתר אבדה, שבו נערכו ניסויים קודמים לנפצים. לפי מקורות שסיפרו ל"איראן אינטרנשיונל", SPND החל פרויקט בשם "מטפאז" במתקן אבדה בשנת 2011, שבו השתתף אחד משלוש הדמויות המרכזיות בתוכנית הגרעין הצבאית הנוכחית של איראן. הרפובליקה האסלאמית טענה בעבר כי התוכנית הזו הופסקה.

הדרך לראש נפץ גרעיני

לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" ביום שישי, גם המודיעין האמריקני מעריך שאיראן התקדמה בדרכה ליכולת לייצר את "קבוצת הנשק" - החלק השני שמרכיב פצצה גרעינית.
כדי להגיע לראש נפץ גרעיני נדרשות שתי רגליים. הראשונה היא פלוטוניום או אורניום מועשר לדרגה צבאית. הדרך הטובה ביותר לפקח ולסכל הגעה לפצצה היא דרך נתיב ההעשרה. איראן חתומה על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני, ואסור לה לבצע פעילויות העשרה ללא פיקוח. לכן ישראל ואנשי המקצוע שלה, במוסד ובצה"ל, התמקדו, לפי פרסומים זרים, במשך שנים בהאטה ובבלימה של העשרת האורניום. במאמצים בלתי רגילים, הם האטו את ההעשרה לאורך שנים. לבסוף, החזית הזו קרסה. בשנת 2024, לאיראן יש יכולת להעשיר צבאית, ובמהירות רבה. לפי דוחות סבא"א, יש בידיה קילוגרמים רבים של אורניום מועשר ל-60%. רמה צבאית נחשבת ל-90%.
הרגל השנייה מכונה "קבוצת הנשק". הכוונה היא להרכבת האורניום (או הפלוטוניום) בהתקן צבאי שיודע ליצור תגובת שרשרת ופיצוץ. זה דורש יכולת טכנית וידע, וגם מרכיבים פיזיים, לדוגמה, נפצים הפועלים בצורה מדויקת ומתואמת.
בחודש מרץ האחרון פרסם נדב איל ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי איראן פועלת או "מגששת" להשגת רכיבים הנחוצים לקבוצת הנשק, להרכבת פצצה גרעינית. לפי הפרסום, היו הבדלים בגישות: היו כאלה שהביעו חשש כבד יותר מההתפתחויות הללו, ואחרים ציינו כי ייתכן שאיראן פועלת כך כל הזמן – ואנחנו יודעים זאת. אף אחד לא סבר שאיראן פורצת לפצצה גרעינית כעת. ישראל דיווחה על הפעילות, כפי שהיא רואה אותה, לבעלות הברית שלה ובראשן לארה"ב.