חברות דלק בבריטניה נאלצות בימים האחרונים להגביל את כמות הדלק שמותר לכל לקוח לקנות ואף לסגור חלק מהתחנות בצל מחסור חמור באספקה. המחסור הזה מצטרף לשורה של חוסרים אחרים שנרשמו במשק הבריטי בחודשים האחרונים, בהם כאלה שאילצו את מקדונלדס להסיר את המילקשייקים מתפריטיה ואת רשת KFC להסתפק במלאי מוגבל של עופות. ברשתות סופרמרקט בממלכה נראו מדפים ריקים משלל מוצרים חיוניים.
הסיבה הראשית לבעיות האספקה שאיתן מתמודדת בריטניה היא המחסור בנהגי משאיות: לממלכה חסרים כ-100 אלף נהגים כאלה. המחסור נובע בין השאר מהברקזיט, הפרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי שהושלמה בתחילת השנה שעברה וגרמה לכ-25 אלף עובדים זרים שהגיעו לממלכה מרחבי אירופה לשוב הביתה, משום שלא יכלו עוד לעבוד בבריטניה ללא ויזה כפי שהיה בשנים שבהן הייתה חברה באיחוד. גם מגפת הקורונה, שעצרה את מבחני הרישוי למשך חודשים ומנעה בכך עלייה של נהגי משאיות חדשים לכבישים, גרמה למחסור.
בימים האחרונים נאלצו חברות הדלק BP ו-Esso לסגור כמה תחנות משום שלא היו להן די משאיות להוביל דלק למשאבות. בעקבות זאת קראו הרשויות לנהגים שלא להיחפז לקניית-בהלה, כזו שבמסגרתה צרכנים אוגרים מוצרים שיש חשש שיאזלו מהמלאי. "אנחנו ממליצים להמשיך להתנהל כרגיל", אמר אתמול שר התחבורה גרנט שאפס, אבל למרות קריאתו טורים של מכוניות נצפו בכמה תחנות דלק ברחבי בריטניה: הנהגים ביקשו למלא את מכליהם ליתר ביטחון, על כל צרה שלא תבוא.
כשברקע גוברת הדאגה משיבושי האספקה של מוצרי יסוד בבריטניה, בענף ההובלות קוראים לממשלה להקל את חוקי ההגירה כדי לגייס עוד נהגים מרחבי אירופה. לדבריהם, אם לא יינקטו צעדים מיידיים, בריטניה עלולה להיקלע למחסור במוצרים הנחוצים במיוחד לחג המולד כמו עופות וצעצועים. הממשלה הביעה בימים האחרונים התנגדות לצעד כזה, ובמקום זאת ניסתה לפתות בריטים רבים יותר להפוך לנהגי משאיות, אבל אתמול בלילה, בעקבות הלחץ עליה, אותתה לפתע כי היא מתכוונת להקל את תקנות הוויזה כדי לאפשר לגייס נהגים ממדינות אחרות ביבשת. הממשלה הודיעה כי היא "בוחנת צעדים זמניים שימנעו בעיות מיידיות".
גם טייסים מוכנים לנהוג
נהיגה במשאיות נתפסת בבריטניה זה שנים כמקצוע שאינו משתלם מספיק מבחינה כלכלית ושאינו זוכה להערכה ראויה. "נהיגה במשאית לא נתפסת כייעוד סקסי במאה ה-21", אומר לורנס בולטון, מנהל "מרכז הנהיגה הלאומי", בית ספר לנהיגה במשאיות בקרוידון, פרבר של לונדון. עם זאת, לדבריו כעת הולך ומסתמן שינוי: מאז תחילת ההקלה בהגבלות הקורונה השנה חלה עלייה של כ-20% במספר הנרשמים לבית הספר שלו, ועם הנרשמים האלה נמנים נהגי אוטובוסים, עובדים שפוטרו מענף התיירות ואפילו טייסים לשעבר. "זה פותח עוד אפשרויות", אומר סטיבן ת'רוור, שעובד כנהג הסעות ולומד כעת לנהוג במשאית.
בריטניה איננה המדינה הגדולה והעשירה היחידה שמתמודדת עם מחסור בנהגי משאיות – מחסור כזה מורגש גם בארה"ב ובגרמניה – אבל בממלכה החמירה הפרישה מהאיחוד האירופי את הבעיה. הפרישה שללה מאזרחי האיחוד את האפשרות לחיות ולעבוד בבריטניה ללא אישור מיוחד, וכתוצאה מכך לחברות בריטיות קשה יותר כעת לגייס ולהעסיק נהגים ממזרח אירופה, שעליהם רבות מהן הסתמכו במשך שנים.
עתה מבקשים בענף נהגי המשאיות להוסיף את הנהיגה בכלי זה לרשימת המקצועות המועדפים, צעד שיקל על החברות לגייס נהגים מרחבי אירופה. קריאות דומות נשמעות מצד ענפי החקלאות והמזון הבריטיים, הסובלים ממחסור בקוטפי פירות ובאורזי בשר. הממשלה השמרנית של בריטניה דורשת כאמור שבמקום זאת בריטים הם שיוכשרו למלא את התפקידים האלה ויעבדו בהם. בניסיון לצמצם בכל זאת את המחסור האריכה הממשלה את מספר השעות שלכל נהג מותר לעבוד בשבוע, הגדילה את מספר מבחני הרישוי הנערכים לנהגים והאיצה וייעלה את תהליך ההכשרה. יש החוששים מההשלכות הבטיחותיות שיהיו לצעדים האלה.
שר התחבורה שאפס טוען שכעת המצב משתפר "משבוע לשבוע", משום שעוד ועוד נהגים עוברים את מבחני הרישוי שלהם, אבל בעלי עסקים בבריטניה מזהירים כי פתרון מוחלט עדיין רחוק, ושצפויים עוד ימים קשים. בגילוי המעיד לכאורה על חומרת המצב בבריטניה סיפר נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו, שנפגש השבוע באו"ם עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, כי ג'ונסון ביקש ממנו לכונן עם בריטניה הסכם חירום שבמסגרתו תספק לה ברזיל סוגי מזון החסרים לה.