גל החום שהגיע היום (ה') לשיאו נשבר הערב באזור החוף והשפלה, עם ירידה בטמפרטורות לצד עלייה בלחות ורוח מערבית שהתגברה. בשירות המטאורולוגי מסכמים כעת את שלושת הימים האחרונים, קובעים שמדובר בגל חום חריג ששבר כמה וכמה שיאים לחודש אפריל – ומזהירים שההתחממות הגלובלית תביא לעלייה בתדירות ובעוצמה של גלי חום עתידיים.
החיות בספארי והרוחצים בחוף: השרב הכבד ברחבי הארץ
(צילום: נעם שטיירמן, מיכל יניב, נעה תקומה, ורד מנור, איגוד ערים כינרת)

התחממות משמעותית, מסרו בשירות, החלה כבר ביום שלישי – שבו נמדדו טמפרטורות של 34 עד 37 מעלות במישור החוף, בשפלה, בנגב ובעמקים. למחרת, ב-24 בחודש, השרב התגבר ונמדדו כ-40 מעלות במישור החוף, בשפלה, בצפון מערב הנגב ובאזור הכינרת. בעמק הירדן ובערבה נמדדו 41 עד 43 מעלות ובחלק מהתחנות אף 44. היום כאמור הגיע השרב לשיאו, ובמישור החוף, בשפלה, בצפון הנגב ובעמקי הצפון נמדדו 42-40 מעלות, בעמק הירדן ובערבה 45-42 מעלות ובהרים 33 עד 35.
בשירות המטאורולוגי מדגישים כי טמפרטורות של יותר מ-40 מעלות הן דבר חריג במישור החוף ובשפלה עבור חודש אפריל, ונמדדות בתקופה זו רק אחת לכ-10 עד 15 שנים. הפעמים הקודמות היו ב-2021, 2008, 1994, 1979, 1970 ו-1957. בעבר הרחוק יותר פעלו מעט תחנות, אך לפי השירות ניתן להעריך על פיהן שהיו אירועים משמעותיים באפריל גם ב-1935 וב-1928.
באירוע הנוכחי נשברו שיאי טמפרטורה לחודש אפריל במספר תחנות, בעיקר במישור החוף, בשפלה, בעמק חפר ובעמק הירדן. כך למשל, בעין החורש שבעמק חפר נמדדו 41.6 מעלות – לעומת השיא הקודם של 40.9 מעלות (שנרשם ב-2008), בבית דגן נמדדו 41.7 מעלות (השיא הקודם היה 41.5, ונרשם ב-2021), בקיבוץ גלגל שבבקעת הירדן נמדדו 45.0 מעלות (לעומת 44.7 ב-2008).
2 צפייה בגלריה
מבלים בחוף בוגרשוב בתל אביב
מבלים בחוף בוגרשוב בתל אביב
הישראלים יצאו להצטנן בים. בחוף בוגרשוב בתל אביב
(צילום: טל שחר)
גם בתל אביב נשבר השיא, ובתחנה באזור החוף בעיר נמדדו 40.8 מעלות – שיא של 30 שנה לחודש אפריל (השיא הקודם בעיר נרשם ב-1994 ועמד על 40.4 מעלות). עמיר גבעתי, מנהל השירות המטאורולוגי, ציין כי בגוש דן כולו היה זה היום החם ביותר באפריל מאז 1907.
בשירות המטאורולוגי ציינו: "אמנם לא ניתן לקשור כל אירוע נתון לשינויי האקלים, אולם השירות המטאורולוגי מזהה מגמה הולכת וגדלה בתדירות של גלי החום ובעוצמתם, באירועי הקיצון ובשבירה של שיאי טמפרטורות המקסימום בשניים-שלושה העשורים האחרונים. זהו גם הצפי של המודלים האקלימיים לעשורים הבאים, כחלק ממגמת ההתחממות".
ומה מצפוי בימים הקרובים, אחרי שהשרב נשבר? מחר תחול ירידה ניכרת בטמפרטורות, אך עדיין יהיה חם מהרגיל לעונה ברוב האזורים. עדיין ייתכן אובך. יהיה מעונן חלקית עד מעונן בעננות בגובה רב ובינוני. בשבת תחול ירידה קלה נוספת בטמפרטורות, בעיקר בהרים ובפנים הארץ. ייתכן גשם מקומי, ברובו קל, בעיקר בדרום הארץ ובמזרחה. ביום ראשון לא יחול שינוי של ממש בטמפרטורות. עדיין ייתכן גשם מקומי, ברובו קל, בדרום הארץ ובמזרחה.

26,000 איש בנגב נותקו ממים, בשיא החום: "חיבלו במערכות"

בתוך כך, ובעיצומו של השרב הכבד, היישוב חורה נותק היום ממים. ביישוב מתגוררים כ-26,000 איש, ובשעות הצהריים הם גילו שאין להם מים. בתאגיד המים "נווה מדבר" הוציאו הודעה לתושבים וקראו להם לחסוך במים, זאת למרות שבישראל אין כבר בעיית מים. "תושבים יקרים, בעקבות עלייה גבוהה בצריכות המים בגלל מזג האוויר התאגיד נדרש לבקש מהתושבים לצמצם בצריכת המים ככל האפשר, המשמעות, להשתמש במים לצרכים חיוניים, ללא גינון והשקייה, עד להודעה חדשה". התאגיד ביקש מהתושבים "להירתם למען כולם", וביקש את סליחתם.
2 צפייה בגלריה
חורה. 26,000 נותקו ממים בשיא החום
חורה. 26,000 נותקו ממים בשיא החום
חורה. 26,000 נותקו ממים בשיא החום
(צילום: הרצל יוסף)
מנכ"ל התאגיד עאטף אבו עג'עג' פנה לראש המועצה חאבס אלעטאונה, במייל שבו כתב כי מערכות המים ביישוב ספגו פגיעה. "בימים האחרונים מתגברת תופעת הפגיעה במערכות המים ביישוב", כתב. "לפני כמה ימים פרצו לגדר בכניסה ליישוב וחיבלו בצורה קשה במתקן של מקורות, דבר שגרם לפיצוצי מים רבים. היום שוב פגעו במערכת הנמצאת באזור התעשייה בחורה. המשך מצב זה גורם לשיבושי אספקת מים ופגיעה קשה במערכות של התאגיד".
אבו עג'עג' ביקש כי יעזרו לתאגיד המים לאתר את הפוגעים בתשתיות, באמצעות המצלמות ביישוב. "העזרה של המועצה נחוצה מאוד כדי להדביר תופעה מסוכנת זו", כתב. עוד הזהיר המנכ"ל כי אם אספקת המים לא תחזור לסדרה, עלולה להתרחש תסיסה ביישוב, מה שיוביל לפגיעה נוספת בתשתיות. בחברת מקורות הגיעו ליישוב כדי לנסות לטפל בבעיה, אך מבדיקה עלה כי הפגיעה לא הייתה בתשתיות החברה.
ראש המועצה, חאבס אלעטאונה, אמר: "במשך כמה שעות לתושבים לא היו מים. ניסינו לתת מענה ולטפל בתושבים. היה חם מאוד והטמפרטורה הגיעה ל-40 מעלות. אנחנו מקווים שהדבר לא יחזור על עצמו. בתאגיד הסבירו שהם צריכים לחסוך במים, אבל בישראל אין בעיה של מים".
מרשות המים נמסר בתגובה: "הערב התקבלה פנייה מהרשות המקומית חורה על בעיות באספקת המים לחלק מהיישוב. מבדיקה שערכנו עולה כי אספקת המים מחברת מקורות תקינה והבעיה נובעת מתוך היישוב. עוד עולה כי בשעות הבוקר שלח התאגיד הודעות על צריכות מים גבוהות לתושבים וביקש לצמצם בצריכת המים. מבדיקה שעשינו הערב עם התאגיד נטען כי היו חבלות וגניבות מים ולכן נוצרו שיבושים באספקת המים. הנושא כרגע בבירור מול התאגיד".