תיעוד מתקיפות המשגרים ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)

מבצע "מגן וחץ": אחרי כמעט יממה וחצי מאז חיסול בכירי הג'יהאד האסלאמי בעזה - החל בצהריים (רביעי) ירי של מטחי רקטות מהרצועה לאזור העוטף. החל מ-13:25 נשמעו אזעקות צבע אדום במועצות האזוריות הסמוכות, בשדרות ובאשקלון. הופעלה כיפת ברזל ודווח על כמה יירוטים מוצלחים. עד כה לא דווח על נפגעים או נזק.
קודם לכן תקף צה"ל חוליות משגרים אמצעים לשיגור רקטות של הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה, וסיכל חולייה שהייתה בדרך לחאן יונס כדי לשגר רקטות לעוטף. על פי דיווחים פלסטינים, מחבל אחד נהרג ואחד נפצע בתקיפה - שהתיעוד שלה מובא בהמשך הכתבה. לפי הפלסטינים, חיל האוויר הפציץ גם מתקן צבאי ששייך לג'יהאד בצפון-מערב רצועת עזה, ובמקביל פגע באתר נוסף ממערב לחאן יונס. מצה"ל נמסר כי חיל האוויר תוקף "אמצעי שיגור רקטות של הג'יהאד האסלאמי", וקודם לכן "כלי טיס תקף כלי רכב ובו פעילי טרור שהיו בדרכם לעמדות שיגור רקטות בחאן יונס".
באותה תקיפה, כאמור, נהרג מחבל אחד ואחר נפצע - אך הפלסטינים טוענים כי מדובר בבלתי-מעורבים. מחמאס נמסר כי "פשעי הכיבוש לא יצליחו להרתיע את עמנו מלהמשיך בעמידה האיתנה, והאויב ישלם מחיר כבד".
תיעוד שיגורי רקטות מרצועת עזה
(צילום: רויטרס )

10 צפייה בגלריה
 תקיפות חיל האוויר ברצועה
 תקיפות חיל האוויר ברצועה
הפעלת כיפת ברזל בעוטף עזה, היום
( צילום: AP )

תיעוד תקיפת צה"ל ליד חאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)

תקיפות צה"ל ברצועה:
10 צפייה בגלריה
 תקיפות חיל האוויר ברצועה
 תקיפות חיל האוויר ברצועה
( צילום: AFP )
10 צפייה בגלריה
 תקיפות חיל האוויר ברצועה
 תקיפות חיל האוויר ברצועה
( צילום: רויטרס )
פינוי לבית חולים של פצוע מהתקיפה בחאן יונס

10 צפייה בגלריה
תקיפות חיל האוויר ברצועה
תקיפות חיל האוויר ברצועה
תקיפות חיל האוויר ברצועה
10 צפייה בגלריה
אחד הפצועים בדרכו לבית החולים
אחד הפצועים בדרכו לבית החולים
פצוע מתקיפת צה"ל מפונה לבית החולים
לפי דובר צה"ל, בשעות האחרונות זוהתה פעילות של הג'יהאד האסלאמי בסמוך למשגרי רקטות בכמה, וההנחה הייתה שהם מתארגנים לקראת ירי רקטות לעוטף. לפיכך החלה תקיפה מהאוויר נגד משגרים מוטמנים באדמה. בצהריים הגיע הרמטכ"ל הרצי הלוי לישיבת הערכת מצב בפיקוד דרום שבה נכחו גם מפקד חיל האוויר ומפקד פיקוד העורף.
בנוגע להקלה בהגבלות על תושבי עוטף עזה אמר דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי: "אנחנו בהערכת מצב מתמשכת. אני מעריך שיש תרחיש של ירי רקטי ונ"ט. אחרי שנבין מה קורה נעביר את זה בצורה מסודרת. יש סבירות, המערכה לא תמה".
על ההשתהות של הג'יהאד האסלאמי בתגובה אמר: "זה קרה גם בסבבים קודמים. אחרי כזה סיכול משמעותי - כולם מוקפאים. הם מחכים לראות מי יהיה השחקן שיכנס לירי. עכשיו זה פרק זמן יותר חריג כי הם לירות נ"ט. האם נראה משהו מזירות אחרות? כרגע אנחנו לא רואים. אני לא אומר שלא יהיה, אבל זאת מערכה מול הג'יהאד בעזה. אנחנו רוצים לטפל בו כמה שיותר מהר על מנת להחזיר את השקט".
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט יקיימו הערב הערכת מצב לגבי המשך ההיערכות בדרום, כשברקע הג'יהאד האיסלאמי לא הגיב עד כה לחיסול שלושת בכיריו. בחמאס אמרו מנגד כי "אי-תגובה הוא חלק מהתגובה". הם הוסיפו כי בסופו של דבר, כשתהיה תגובה, הם יהיו חלק ממנה - והיא תהיה "חזקה וכואבת". בינתיים, גורם ביטחוני אמר כי "אם לא יהיה ירי רקטות, אי אפשר להמשיך לשתק את כל הדרום". במהלך הבוקר קיים נתניהו עדכון ביטחוני לראש האופוזיציה יאיר לפיד.
בעיתון אל-אחבאר הלבנוני נטען כי חמאס והג'יהאד מיישמים טקטיקה ש"מנוגדת לציפיות הכיבוש", ומתכוננים לתגובה ש"תלמד אותו לקח". לפי העיתון ישנם מגעים אינטנסיביים בין שני הארגונים, וגורם בחמאס צוטט שם: "הנהגת ההתנגדות שמה את כל האפשרויות על השולחן, התגובה תהיה מאוחדת ולא מוגבלת לחזית ספציפית".
10 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
עיתון אל-אחבאר: חמאס והג'יהאד מיישמים טקטיקה ש"מנוגדת לציפיות הכיבוש". איסמעיל הנייה וזיאד נחאלה
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
העדכון הביטחוני של ראש הממשלה לראש האופוזיציה
העדכון הביטחוני של ראש הממשלה לראש האופוזיציה
העדכון הביטחוני ללפיד
תיעוד מתקיפת מטרות הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה

מבצע "מגן וחץ" התחיל כאמור בחיסול שלושה מחבלים בכירים בג'יהאד האיסלאמי, בהם האיש שהיה אחראי לשיגור יותר מ-100 רקטות בשבוע שעבר. במקביל, הכריז פיקוד העורף על הגבלות במרחק של עד כ-40 ק"מ מרצועת עזה, כולל איסור על לימודים, אבל נכון להבוקר - השקט נשמר. מי שסובל מהמצב הנוכחי הם בעיקר תושבים בדרום ששגרת חייהם נעצרה: בעלי עסקים מספרים על חנויות ריקות, כבישים רבים חסומים, ילדים לא הלכו לבית הספר במרחק של עד 40 ק"מ מרצועת עזה ועוד.
"השקט שאנחנו חווים עכשיו יכול לתעתע", אמר תת-אלוף במילואים חיליק (יחיאל) סופר, המסביר של פיקוד העורף. "הוא גם יכול להשתנות בכל רגע ולכן כולנו צריכים לגלות עירנות ולהיות מוכנים בכל מקום שבו אנחנו נמצאים, אם זה בעבודה, בבית, או בכל מקום אחר". בעיריית שדרות קראו לתושבים לשים לב כי "על אף השקט בעוטף, הדריכות עודנה קיימת ויש חשש לירי מהרצועה ולכן המשיכו להקפיד על ההנחיות והעבירו זאת גם לילדיכם".
ריאיון עם מסביר פיקוד העורף ד"ר חיליק סופר
(צילום: ירון ברנר)

10 צפייה בגלריה
המרכז המסחרי בשדרות ריק מאדם
המרכז המסחרי בשדרות ריק מאדם
המרכז המסחרי בשדרות ריק מאדם, הבוקר
(צילום: רועי עידן)
10 צפייה בגלריה
כבישים חסומים בעוטף
כבישים חסומים בעוטף
כבישים חסומים בעוטף עזה, אתמול
(צילום: רויטרס)
במערכת הביטחון אומרים כי אחת הסיבות לשקט הזה היא ה"הלם" של הג'יהאד האיסלאמי מאותה מכת פתיחה, אך גם בשני מבצעים קודמים בעבר נגד הארגון - "חגורה שחורה" ב-2019 ו"עלות השחר" ב-2022 - גם כן חוסלו בכירי בתפקידים דומים, ואז הג'יהאד דווקא הגיב. לכן, ייתכן שהפעם הג'יהאד מנסה להוציא לפועל תגובה בדמות "פיגוע איכותי" - כגון הניסיון לירות טילי נ"ט שסוכל על ידי צה"ל, שתקף אתמול אחר הצהריים חוליית נ"ט ליד חאן יונס וחיסל לפי הדיווחים שני מחבלים. גורמי הביטחון העריכו אמש כי הג'יהאד מחפש "מכת פתיחה" בדמות פיגוע נ"ט גדול, ולכן יש מאמץ גדול לסכל פיגוע כזה.
סיבה נוספת לעיכוב של הג'יהאד עשויה להיות ניסיון לתכנן תגובה שתכלול גזרות אחרות, כגון לבנון או יהודה ושומרון, וזאת לאחר ששני מחבלים חמושים חוסלו הלילה ליד ג'נין, אחרי שפתחו באש לעבר כוחות צה"ל. בג'יהאד גם נהנים לבטח מההמתנה ממושכת בישראל לתגובה הצפויה שלו, המתנה שיוצרת חרדה בקרב המוני אזרחים.
תיעוד: כלי טיס של צה"ל תקף חוליית נ"ט של הג'יהאד האיסלאמי
(צילום: דובר צה"ל )

10 צפייה בגלריה
הרכב של חוליית הנ"ט עולה באש ועשן בחאן יונס כתוצאה מהתקיפה, אתמול
הרכב של חוליית הנ"ט עולה באש ועשן בחאן יונס כתוצאה מהתקיפה, אתמול
הרכב של חוליית הנ"ט עולה באש ועשן בחאן יונס כתוצאה מהתקיפה, אתמול
( צילום: רויטרס)
בנוסף, בג'יהאד רוצים גם להגדיל את ה"סנטימנט" כלפי הארגון, ולכן דאגו להמתין לסיום הלוויות הבכירים ושאר ההרוגים בפעולה הישראלית, בהם ילדים ונשים, באופן שיחזק את התמיכה בארגון בדעת הקהל הפלסטינית.
בנוגע לחמאס ישנם כמה תרחישים אפשריים, אבל הסבירות שארגון הטרור ייכנס "אול אין" למערכה ויוביל את התגובה היא נמוכה. אולם, מכיוון שחמאס הוא הריבון בעזה, הארגון לא יכול לשבת לגמרי על הגדר ולא להתערב – אך ייתכן שתהיה זו התערבות סמלית. ההערכה בישראל היא שכניסה למערכה שעלולה להימשך ימים ארוכים לא נמצאת באינטרס שלו כרגע, והוא חושש בין היתר מהפגיעה במצב הכלכלי שהשתפר בעקבות פתיחת המעברים והיתרי העבודה שניתנו ל-17 אלף הפועלים ברצועה. במצב שכזה ייתכן שחמאס יעודד תגובה של הג'יהאד ויפעל מצדו באופן דקלרטיבי.
פורסם לראשונה: 10:50, 10.05.23