קולות המפגינים בעד המהפכה המשפטית 
(צילום: גיל יוחנן)

ברכבות, באוטובוסים ובמכוניות. עם דגלי ישראל וכרזות נגד בג"ץ. כ-200 אלף מפגינים הגיעו אמש (חמישי) אל מול הכנסת ובית המשפט העליון, להפגנה הגדולה ביותר בירושלים בשנים האחרונות, וקראו פעם אחר פעם "העם דורש רפורמה משפטית". אלו הקולות שלהם.
סרג'יו מולכו ממושב בית מאיר שבהרי ירושלים הסביר מדוע בחר לעלות לבירה למחאה שכונתה "הפגנת המיליון": "חשוב לי להפגין נוכחות, בעיקר כדי שכל העולם יראה שאנחנו לא ותרנים. הקול שלנו הוא זה שבסופו של דבר יקבע, ולא מה שנקבע פה בבית המשפט העליון. שבענו מזה. אנחנו רוצים מדינה דמוקרטית על אמת. הקול שלי שווה גם לקול של טייס. אין שום הבדל. הוא הצביע ואני הצבעתי. אלו התוצאות ולפי זה אנחנו רוצים שהמדינה תנהג. אני ביום רגיל לא זז מהבית, אבל היום זה יום קובע".
נהוראי הגיע מפתח תקווה להפגנה בירושלים. "אנחנו מרגישים שהם כופים עלינו את דעתם", אמר. "הקול שלי נרמס. אני מרגיש שאני מצביע ואין לי השפעה בגלל שבג"ץ חוסם אותנו בכל מיני דרכים. בהקמת יישובים, במעצרים של מתיישבים, בהפגנות. אני לא מרגיש סוג ב', אני פשוט מרגיש שלא שומעים אותי".
נאומי לוין וסמוטריץ' בהפגנת הענק
(צילום: satview)

7 צפייה בגלריה
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
ההפגנה בירושלים, אמש
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
מיכל טויטו
מיכל טויטו
מיכל טוויטו: "הגיע הזמן שנתחיל למשול"
(צילום: גיל יוחנן)
7 צפייה בגלריה
אליאסף פלס
אליאסף פלס
אליסף פלס. "מאוד מקווה שהרפורמה תעבור בהסכמה"
(צילום: גיל יוחנן)
מיכל טוויטו אמרה כי "הגיע הזמן שנתחיל למשול, שנגשים את האג'נדות שלנו. שניתן גב לנתניהו, ליריב לוין, לסמוטריץ'". לדבריה, "אין סיבה לפחד, לא יהיו כאן חוקים נגד הומואים, נגד נשים. זה רק הפחדות".
בעת שעל הבמה דיברו על פשרות והסכמות, רבים מהמפגינים שרקו בוז. אבל גם אליסף ושמרית פלס מפסגות שבהרי בנימין חושבים אחרת. "אנחנו בעד שהרפורמה תעבור, חושבים שהשינוי הזה נחוץ והכרחי ובאנו להגיד את זה", אמר אליאסף וציין לצד זאת: "אני מאוד מקווה שהרפורמה תעבור בהסכמה, חשוב שעם ישראל יעביר אותה ביחד". שמרית הוסיפה: "המסר הכי חושב שלנו זה אהבת העם, כל החלקים של העם".
הגעת המפגינים לירושלים
(צילום: קובי נחשוני, גלעד כהן, וייסברג)

7 צפייה בגלריה
חן וישראל קדם
חן וישראל קדם
חן וישראל קדם. "דורות של ימין מזרחי מרגישים קיפוח והדרה"
(צילום: גיל יוחנן)
7 צפייה בגלריה
ידידה חסון
ידידה חסון
ידידיה חסון. "מי אשם? אלפי קיצונים מהשמאל"
(צילום: גיל יוחנן)
"דורות של ימין מזרחי מרגישים קיפוח והדרה", אמרה חן קדם וביקשה "לתת ליריב לוין ו-64 מנדטים את הכוח להמשיך לעשות את הרפורמה המשפטית, אנחנו כאן בשביל זה". ישראל קדם הוסיף: "מ-1977 הם שולטים בנו באמצעות מערכת המשפט, הגיע הזמן שנמשול כמו שצריך". על כך שהעליון, בהרכב שכלל שני שופטים שמרנים מתוך שלושה, קיבל את העתירה ואפשר כניסת פלסטינים לטקס הזיכרון המשותף ביום הזיכרון, אמר: "בג"ץ מזלזל בנו, הוא ממש לא מייצג אותי. רק השבוע הוא הכניס מחבלים לטקסים כאן בתוך מדינת ישראל".
ידידיה חסון האשים "קבוצה של אלפי קיצונים מהמגזר השמאלני" ביצירת הקרע בעם. "מבחינתם, שהמדינה תישרף. כולנו צריכים להבין שזה כמה אלפים בעייתיים שיצרו את הקרע. זה לא אשמתנו, אנחנו נגד דיקטטורת הבג"ץ, לא מעבר".
במהלך ההפגנה עלו בזה אחר זה חברי כנסת, שרים ונציגי ציבור המזוהים עם מפלגות הקואליציה מעוצמה יהודית ועד הליכוד. שר האוצר בצלאל סמוטריץ', יו"ר מפלגת הציונות הדתית, הבטיח כי "העם רוצה רפורמה, והעם יקבל רפורמה", השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, יו"ר עוצמה יהודית, אמר כי "צריך רפורמה עכשיו" - אבל כנראה הנואם הבכיר בהפגנת הענק בירושלים, שבה השתתפו כ-200 אלף בני אדם, היה זה שהוביל והציג את המהפכה המשפטית בתחילת הדרך, שר המשפטים יריב לוין.
הנאומים ב"הפגנת המיליון" בירושלים
(צילום: satview)

7 צפייה בגלריה
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
(צילום: רגבים)
7 צפייה בגלריה
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
לוין תקף את בית המשפט העליון, באופוזיציה הגיבו בחריפות
(צילום: יריב כץ, EPA)
בנאום חסר תקדים למדי הוא קרא אמש עם המוחים "העם דורש רפורמה משפטית", תקף בחריפות את בית המשפט העליון ואמר כי "האמת שלנו חזקה, והיא תחדור את חומת האטימות של העליון". הנאום שלו, שבו אמר בין היתר כי "בג"ץ מגן על השכנים של טרוריסטים, ולא על חיי החיילים", זכה לתגובות חריפות מצד האופוזיציה.
קודמו בתפקיד שר המשפטים, גדעון סער, אמר כי נאום לוין היה "מנאומי ההסתה החמורים ביותר שנשמעו נגד מערכת המשפט, שבראשה הוא עומד. מטרתו כפולה: חבלה מכוונת ומתוכננת בשיחות שמתקיימות בחסות הנשיא והמשך דה-לגיטימציה למערכת המשפט, במטרה לפרקה כרשות עצמאית ולהכפיפה לשלטון ולגחמותיו. הוא הוכיח שאינו כשיר לשאת בתפקידו".
בנאומו אמר לוין כי הוא "רוצה לפנות דווקא למרב מיכאלי ולחברותיה שמתחפשות לשפחות. אני אומר לכן - תצטרפו אלינו כדי שיהיה לנו בית משפט שמעניש אנסים ולא מחפש איך להקל עליהם. בית משפט שמגן על חייהם של חיילי צה"ל ולא על השכנים של הטרוריסטים". יו"ר העבודה מיכאלי הגיבה לכך בטוויטר: "יריב לוין, שהממשלה שלו מסרבת להצטרף לאמנה שמגינה על נשים מאלימות, שבתקופתה נרצחו יותר נשים מבכל שנה אחרת, שנותנת עוד ועוד כוח לבתי הדין הרבניים להתעלל בנשים - רוצה שנשים יתמכו בחוקי ההפיכה המשטרית שלו. על מי אתה בא לעבוד? ההפיכה המשטרית שלך היא סטירת לחי למיליוני נשים במדינת ישראל. אנחנו לא נעצור עד שאתה לא תעצור".
פורסם לראשונה: 23:50, 27.04.23