היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט מתייצב לצד המיליארדר איגור קולומויסקי - שנעצר באוקראינה בספטמבר אשתקד בחשד למעילה. "צריך לשחרר אותו ממעצר מיד", כתב מנדלבליט - שמייצג את קולומויסקי בהליכים באוקראינה. את הדברים כתב בסוכנות הידיעות האוקראינית Unian.
2 צפייה בגלריה
מנדלבליט וקולומויסקי
מנדלבליט וקולומויסקי
מנדלבליט וקולומויסקי
(צילום: shutterstock / Sodel Vladyslav, אביגיל עוזי )
"אני מייצג את מר איגור קולומויסקי, ומביע את דאגותיי העמוקות מהמשפטים שהייתי עד להם במהלך הדיונים שהתקיימו בבתי המשפט האוקראיניים בקייב בפברואר 2024. מר קולומויסקי הוחזק שלא בצדק בכלא קייב כבר למעלה משישה חודשים (ומעצרו הוארך כעת ב-60 יום נוספים) כחשוד בלבד, מצב שמעלה חששות לגבי כיבוד זכויות אדם והליך הוגן בבתי המשפט באוקראינה", כתב מנדלבליט בעניינו של קולומויסקי.
"התבקשתי לחוות דעתי לגבי הבקשה להארכת תקופת מעצרו של מר איגור קולומויסקי, ששהה במעצר מזה חצי שנה בחשד לביצוע עבירות כלכליות שונות לצורכי החקירה, ללא קבלת החלטה להביא אישומים, בשל היעדר ראיות מספיקות לקבלת החלטה כזו בשלב זה. החקירה נמשכת, מר קולומויסקי נמצא במעצר למעלה מחצי שנה, וסיום מעצרו לא צפוי בזמן הקרוב. להיפך, לאחרונה ביקשה הפרקליטות לפחות 6 חודשים נוספים להמשך החקירה, ואיש לא יכול לחזות כמה זמן היא תימשך ומתי תסתיים. כל הזמן הזה, התביעה מתעקשת שמר קולומויסקי יישאר בכלא. מצטער, אבל זה לא הגיוני".
עוד הוסיף מנדלבליט: "באתי עם תקוות גדולות לתרום את תרומתי לניהול המשפט בבתי המשפט המכובדים של אוקראינה. התאכזבתי מאוד. באתי לשפוך אור על עקרונות דיני המעצרים. הזכות לחופש ממעצר שרירותי היא בסיסית במדינות דמוקרטיות שונות ובמערכות משפט בינלאומיות עם מורשת של כיבוד זכויות אדם (בין אם מערכות משפט קונטיננטליות או כלליות)".
החקירה בנוגע לקולומויסקי עוסקת בחשד למעילה בכספים של יותר ממיליארד דולר בשתי חברות נפט שנמצאות בבעלותו החלקית. נגד קולומויסקי, שעשה את הונו בעסקי הבנקאות, התקשורת והאנרגיה, תלוי כבר תיק בגין הונאה בארה"ב. הוא עומד גם במוקד של כמה האשמות בשחיתות שהתורמים המערביים של אוקראינה מדגישים שעליה לטפל בהן, על מנת להבטיח את המשך הסיוע הכלכלי הנרחב שהיא מקבלת בעקבות המלחמה.
2 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם ראש ממשלחת בלגיה ב בריסל נאט"ו
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם ראש ממשלחת בלגיה ב בריסל נאט"ו
התפרסם בערוץ הטלוויזיה של קולומויסקי, והתרחק ממנו מאז פרסום החשדות. זלנסקי
(צילום: ERIC LALMAND / BELGA / AFP)
קולומויסקי, שמכחיש את הטענות לשחיתות מצדו, תמך בנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כשזה התמודד לנשיאות. זלנסקי זכה לתהילה בזכות סדרת טלוויזיה – שבה גילם מורה שנבחר לנשיא כדי להיאבק בשחיתות – ששודרה בערוץ טלוויזיה בבעלותו של קולומויסקי. בתחילת כהונתו הדף זלנסקי טענות שיגן על איש העסקים, והרחיק עצמו ממנו. זלנסקי אף שלל לפני כשנתיים את האזרחות האוקראינית של קולומויסקי, שהינו יהודי ולפי דיווחים בבעלותו גם אזרחות ישראלית וקפריסאית.