האגודה למען הלהט"ב פרסמה היום (שלישי) את מדד הגאווה השנתי שבוחן את היחס מצד הרשויות המקומיות כלפי חברי הקהילה הגאה, ממנו עולה כי בשנה האחרונה חל שיפור של 36% בהתנהלותן של העיריות השונות כלפי להט"ב.
המדד, שמתפרסם בחודש הגאווה ברקע האיומים ברצח מארגני אירועי הגאווה בירושלים ובנתיבות, בדק השנה מספר שיא של 52 ערים ורשויות מקומיות שבהן פועלות התארגנויות גאות שמלוות על ידי האגודה למען הלהט"ב - ולכן בין היתר רשויות ערביות וחרדיות לא מופיעות ברשימה.
הרשויות נמדדו על סמך 30 שאלות בחמש קטגוריות: רווחה, חינוך, תשתיות, נראות ציבורית ותרבות. נבדק בין היתר אם העירייה אישרה רישום זוגיות לזוגות להט"ב עבור קבלת זכויות ושירותים, הימצאות עובד סוציאלי פעיל שאחראי על נושא הלהט"ב, קיום הכשרה לצוותי הרווחה בנושא ואם העירייה תמכה בפעילות לציון חודש הגאווה.
7 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
עיריית ירושלים לא מנגישה שירותים בסיסיים לקהילה. מצעד הגאווה בבירה
(צילום: יאיר שגיא)
באגודה מצאו כי ב-37 רשויות קיימים טפסים עירוניים המותאמים עבור קהילת הלהט"ב, וב-25 מהרשויות שנבדקו התקיימו הכשרות לצוותי רווחה כדי שיכירו לעומק נושאים שייחודיים לקהילה. עוד עלה כי ב-36 רשויות פועלת קבוצה של ארגון הנוער הגאה, ב-28 רשויות יש אחראי להט"ב בשירות הפסיכולוגי חינוכי וב-13 רשויות יש מחזיק תיק להט"ב במועצה.
בצמרת הרשימה אין הפתעות מיוחדות, וגם השנה עיריית תל אביב-יפו נמצאת במקום הראשון בכל הנוגע ליחס ללהט"בים. "העירייה שנמצאת בחוד החנית של העשייה למען קהילת הלהט"ב, מפעילה ומממנת את המרכז הגאה, שמוביל בתמיכתה מאות פעילויות, אירועים, פרויקטים קהילתיים, מקומות התנדבות ושירותים לכל הקשת הגאה ועתידה לפתוח בקרוב את המרכז הגאה החדש בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים", נמסר מהאגודה.
את המקום השני חולקות גבעתיים וראשון לציון. הראשונה קידמה הכשרות ייעודיות לצוותי העירייה בנושאי להט"ב, הקימה מרפאה למשפחה הגאה בעיר, ויזמה עשרות אירועים עבור הקהילה הגאה בעיר, בעוד שבראשון לציון קיימו מאות אירועי תרבות, חינוך והעשרה - ומובילים הקמת מבני קבע עבורם. כמו כן, העיר מקדמת בימים אלה הקמת מכינה קדם-צבאית יחד עם ארגון הנוער הגאה, ומקימה גם קבוצת ספורט גאה. עיריית רמת גן, המדורגת במקום השלישי, עתידה להקים "בית גאה", הכפילה את ההכשרות בתחומי הרווחה והחינוך בנושא להט"ב ואישרה גם הכרה בתעודת זוגיות עירונית.
7 צפייה בגלריה
מדד הגאווה השנתי של האגודה למען הלהט"ב
מדד הגאווה השנתי של האגודה למען הלהט"ב
מדד הגאווה השנתי, כפי שפרסמה האגודה למען הלהט"ב
(צילום: האגודה למען הלהט"ב)
עיריית ירושלים מדורגת מטה במקום ה-34 בלבד, המקום הנמוך ביותר לעיר גדולה. "העירייה לא משתתפת כלל במימון חודש הגאווה והסובלנות בעיר למרות רצח שירה בנקי ז"ל, ואינה מתקצבת את הבית הפתוח בירושלים באופן שוויוני, למרות פסיקת בג"ץ בנושא", נמסר מהאגודה. "בנוסף, העירייה לא מקיימת פעילות מטעמה לציבור הגאה בעיר ולא מנגישה שירותים בסיסיים קיימים לצרכים הקהילתיים".
בעיריית ירושלים אמרו בתגובה כי "בניגוד לנטען, העיירה מסייעת לקהילת הלהט"ב באמצעות תקצוב הבית הפתוח בעיר מדי שנה, וכן בהכוונה וליווי של עו"ס נוער וצעירים, הפועל בשיתוף פעולה עם הבית הפתוח. בנוסף, העירייה משלמת חלק מעלות שכירות מבנה הבית הפתוח, וזאת על פי מבחן תמיכות של המינהלים הקהילתיים. עיריית ירושלים מטפלת בכל הקהילות בעיר, עושה זאת מתוך מחויבות לכלל התושבים ותמשיך להעניק שירות איכותי לכל תושבי העיר". בתחתית הדירוג, את מקומות ה-35-36 חולקות עיריות לוד, כרמיאל ובית שמש.
מהדו"ח שהוגש לנשיא המדינה יצחק הרצוג עולה כי את השיפור הגדול ביותר רשמה עיריית אשדוד, שדורגה השנה במקום ה-10 מבין הרשויות שנמדדו. לראשונה מונה בעירייה רכז לתחום הלהט"ב והוחלט להפעיל מענים מיוחדים לחברי הקהילה הגאה בעיר.
שיפור משמעותי נוסף נרשם אצל אילת. העיר הדרומית מדורגת כעת לפי האגודה במקום ה-13 לאחר שמינתה במועצת העיר מחזיקת תיק הקהילה הגאה שקידמה תוכנית עבודה שנתית בנושא. גם בעיריית פתח תקווה נראה שהפיקו מסקנות מהשנה הקודמת והעיר דורגה לראשונה בעשירייה הפותחת, כשהיא חולקת את המקום השישי עם עיריית מודיעין-מכבים-רעות.
7 צפייה בגלריה
נשיא המדינה קיבל לידיו את מדד הגאווה ברשויות המקומיות לשנת 2022
נשיא המדינה קיבל לידיו את מדד הגאווה ברשויות המקומיות לשנת 2022
נשיא המדינה קיבל לידיו את מדד הגאווה ברשויות המקומיות לשנת 2022
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר כי "חודש הגאווה כשמו כן הוא - הזדמנות להביט בגאווה רבה על הדרך המרשימה שעשתה הקהילה הגאה, דרך שבבסיסה החופש של כל אדם לחיות את זהותו כפי שהיא". הרצוג הוסיף כי "יש לכולנו עוד דרך לעשות, כדי להמשיך ולהסיר דעות קדומות, לעקור מן השורש כל התייחסות פוגענית, לקדם את שיח הזכויות ולאפשר חיים משותפים מלאים וכמובן למגר אפליה במקומות בהם היא עודה קיימת. ובכל זאת, יש לכולנו, בוודאי בחודש המיוחד הזה, גם סיבות טובות לשמחה ולשביעות רצון: בזכות ההישגים, בזכות השאיפה לתיקון ולהתקדמות ובזכות הקהילה הגאה, שגם היא הופכת אותנו לחברה טובה יותר, תומכת יותר וצודקת יותר. תודה לכולכם, וחג גאווה שמח!".
מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, רן שלהבי, הוסיף: "הקהילה הגאה נמצאת בכל מקום ובכל חלקי הארץ מכלל המגזרים, הקשת החברתית והפוליטית בישראל, וככזו נמשיך לעמוד על הזכות שלנו לחיים בביטחון ובשוויון בכל מקום". שלהבי ציין כי "נתוני המדד מציגים את מה שאנחנו רואים בשטח: בישראל 2022 חלה מהפכה מקומית גאה מצפון ועד דרום וזאת בזכות פעילים מקומיים, ראשי ערים, חברי מועצה וכל מי שתומך בזכויותינו. הימים האחרונים בהם השנאה שוב מראה את פניה ובהם חברי הקהילה שלנו מאוימים, מדגישים עד כמה המאבק שלנו לחיים בביטחון ובשוויון עוד רחוק מלהסתיים וכמה חשוב להיאבק עד שנגיע לשם. לעולם לא ניכנע לקיצוניים ונמשיך להאיר את אור הסובלנות והגאווה ברחבי ישראל בתקווה שכל אחד ואחת יוכלו להיות מי שהם, איפה שהם".

מצעד הגאווה בתל אביב - אלו החסימות

בתוך כך, השנה יתקיימו יותר מ-60 אירועי גאווה ברחבי הארץ, כשהגדול מביניהם הוא המצעד התל-אביבי שמושך מדי שנה מאות אלפי משתתפים מכל רחבי הארץ והעולם וייערך ביום שישי הקרוב. בעירייה נערכים לחסימות כבישים משמעותיות כבר משעות הבוקר המוקדמות - כשהפעם המצעד הועבר לצפון העיר ולא יצעד לאורך הטיילת.
המשטרה מסרה כי המצעד צפוי להתקיים בין השעות 12:00 ל-19:00. מסלול הצעידה יתחיל בשטח הכינוס בספורטק צפון ולקראת 12:00 יגיע לציר רוקח ממערב למזרח. בסיום האירוע, יתקיים הפנינג בגבעת המופעים בפארק הירקון.
ביום המצעד צפויים שינויים בהסדרי התנועה. החל מהשעה 05:30 עד 19:00 ייסגרו לתנועת כלי רכב בשני הכיוונים שדרות רוקח בין רחוב שטרית לרחוב אבן גבירול. בני אפרים/קק"ל ייחסם לכיוון שד' רוקח (מערב) בין 05:30 ל-18:00. דרך נמיר תיסגר בשני הכיוונים מצומת גלילות ועד שלמה גורן (ההלכה) בין 05:30 ל-14:30.
כמו כן, מחלף רוקח ייחסם בשני הכיוונים בין 05:30 ל-18:00. מחלף מרכז הירידים ייחסם בין 10:00 ל-18:00. בכביש 20 (נתיבי איילון), נמסר, תתאפשר נסיעה בכל מהלך האירוע, לצפון ולדרום.
7 צפייה בגלריה
המצעד בתל אביב
המצעד בתל אביב
המצעד בתל אביב
(צילום: יאיר שגיא)
החל מהשעה 07:00 לא תותר חניית כלי רכב בציר התהלוכה – שדרות רוקח. רכבים שיחנו ייגררו. המשטרה מסרה כי "מומלץ לציבור להשתמש בקווי התחבורה הציבורית ולהגיע למתחם האירוע ברכבת ישראל, תחנת האוניברסיטה". בסיום האירוע יתוגברו קווי "נעים בסופ"ש" שייצאו מגני יהושע לכיוון גבעתיים, רמת השרון וחולון בכל 15 דקות בין השעות 17:00 ל-19:00.
לנהגים מומלץ לעשות שימוש בחניונים באזור. חניה בחניוני המימדיון, גני יהושע, מתחם זהירות בדרכים (גן הבנים), רכבת האוניברסיטה, הספורטק, הגולפיטק ומרכז הטניס הפועל תל אביב לא תתאפשר מיום חמישי בבוקר עד יום שישי בשעה 18:00.
גם ברכבת יתגייסו להקלה בעומסים ולטובת משתתפי המצעד יופסקו עבודות חישמול המסילות בקו חיפה-תל אביב כדי להפעיל רכבות במיוחד בין 15:30-10:30 בשני הכיוונים. בנוסף, תתגובר תנועת הרכבות לכל הקווים הסדירים שפועלים ביום האירוע.

צועדים בגאווה ברעננה

ברעננה, שדורגה במקום ה-11 במדד הגאווה, השתתפו היום אלפים במצעד הגאווה שנערך בעיר. הצועדים הניפו בין השאר שלטים שעליהם נכתב "אני גאה להיות שווה", וגם "בדיוק כמו שאני, ככה זה טוב".
מצעד הגאווה ברעננה
(צילום: ניצן דרור | עריכה: רותם שבתאי)

7 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה ברעננה
מצעד הגאווה ברעננה
צועדים עם דגלי הגאווה ברעננה
(צילום: דנה קופל)
7 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה ברעננה
מצעד הגאווה ברעננה
(צילום: דנה קופל)
7 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה ברעננה
מצעד הגאווה ברעננה
(צילום: דנה קופל)
"חייבים ללמוד כבר מגיל צעיר שכולם שווים, חשוב לי לחזק את הקהילה הגאה בעירי", אמרה טליה גרוסמן, תושבת רעננה. המשנה לראש העיר גלי שחר צעדה עם חברת המועצה ענבר הוכברג והשתיים אמרו: "רעננה עשתה קפיצת מדרגה. הקמנו כאן פעילויות למען הקהילה הגאה בעיר, זו גאווה גדולה לראות כאן את בני הנוער צועדים כבר מגיל קטן".
ראש העיר חיים ברוידא אמר: "נמשיך להנהיג בעיר שיח פלורליסטי פתוח המכבד כל אדם, מתוך מקום של אחדות והקניית תחושת שייכות לכל תושבי העיר ללא הבדלי דת, מוצא, מגדר או העדפה מינית".