דובר הבית הלבן: "שיחה ופגישה? זה לא אומר שיש לנו פחות חששות מהמהפכה המשפטית"
(צילום: The White House)

הגרסה האמריקנית לשיחה הראשונה זה ארבעה חודשים בין נשיא ארצות הברית לראש הממשלה: בהודעת דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב נמסר כי השיחה בין ג'ו ביידן לבנימין נתניהו אמש (שני), והפגישה הצפויה בין השניים בסתיו - אין משמעותן שהממשל האמריקני מודאג פחות מהמהפכה המשפטית.
הדובר, ג'ון קירבי, אמר כי ביידן ונתניהו "דיברו על מגוון נושאים עולמיים ואזוריים, והנשיא הדגיש את מחויבותו הבלתי ניתנת לערעור לביטחונה של ישראל. הוא גינה את מעשי הטרור האחרונים נגד אזרחים ישראלים. השניים דנו בשיתוף הפעולה בין שתי המדינות בנוגע לאיראן, כולל באימונים צבאיים, והדגישו כי השותפות בין ארה"ב וישראל היא הבסיס למניעת נשק גרעיני מאיראן".
2 צפייה בגלריה
בארה"ב ציינו כי הפגישה בין השניים תתקיים בספטמבר. נתניהו וביידן
בארה"ב ציינו כי הפגישה בין השניים תתקיים בספטמבר. נתניהו וביידן
בארה"ב ציינו כי הפגישה בין השניים תתקיים בספטמבר. נתניהו וביידן
( צילום: EPA, AP)
בחלק של ההודעה הנוגע למהפכה המשפטית אמר קירבי כי ביידן "הדגיש את החשיבות לקדם אותה בהסכמה הרחבה ביותר האפשרית. הערכים הדמוקרטיים תמיד היו והם חייבים להישאר סימן ההיכר של יחסי ארה"ב-ישראל".
בתשובה לשאלה שהופנתה אליו, אמר הדובר כי היו ניסיונות לתאם שיחה בשבועות האחרונים. "הנשיא חזר מחו"ל, לנתניהו היו בעיות בבית", הוסיף, וציין כי הפגישה בין השניים תתקיים בסתיו. ככל הנראה הם ייפגשו בספטמבר, עם הגעת נתניהו לנאום בעצרת האו"ם בניו יורק.
בהמשך אמר הדובר כי "אין משמעות השיחה והפגישה שיש לנו פחות חששות מהמהפכה המשפטית או פחות דאגות מהפעולות הקיצוניות ומההתנהגות הקיצונית של חלק מחברי ממשלת נתניהו. הפעולות הללו מדאיגות, ביידן הביע את דאגתו בנוגע לכך בשיחה".
קירבי הדגיש גם את חשש הממשל מפני "הגידול המתמשך בהתנחלויות" שאותו מובילים לדבריו גורמים בממשלה, אך בירך על נכונות ישראל "לשפר את המחייה הפלסטינית ולהכיר בצעדים של הרשות הפלסטינית בג'נין ובאזורים אחרים בגדה המערבית".
2 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
הדובר נשאל על דעתו של ביידן על ההפגנות, וענה: "רוצים לראות את ישראל ממשיכה להיות דמוקרטיה חיונית" המחאה בתל אביב
(צילום: REUTERS/Oren Alon)
השיחה התקיימה לפני המראתו הלילה של נשיא המדינה יצחק הרצוג לוושינגטון. קירבי אמר כי גם בפגישה של ביידן עם הרצוג נושא זה יעלה לדיון: "זה נושא מדאיג. הנשיא דיבר על החששות האלה בצורה פומבית, אבל יש עוד הרבה נושאים אחרים שאני מצפה שיעלו בשיחה, כמו איראן. יש עכשיו אפשרות למחאה נוספת באיראן כשמשטרת המוסר חזרה לרחובות".
בתשובה לשאלה אם ביידן תומך במחאות, שכמה מהן התקיימו גם מול מבנה שגרירות ארה"ב בתל אביב, ענה קירבי: "המסר שלו הוא אותו מסר שאמר בצורה פומבית מאז שהנושא עלה. אנחנו מאמינים במוסדות הדמוקרטיים ורוצים לראות את ישראל ממשיכה להיות דמוקרטיה חיונית ככל הניתן, וזה אומר קידום תוכניות, רפורמות ושינויים בצורה המבוססת על פשרה, בקונצנזוס הרחב ביותר".
גורם בכיר בבית הלבן אמר גם הוא שביידן הדגיש בפני נתניהו את הצורך בהגעה לפשרה והסכמה רחבה בישראל בנוגע לחקיקה המשפטית, ושהנשיא הדגיש כי הדמוקרטיה היא ערך בסיסי במערכת היחסים בין שתי המדינות. "אין זה מתפקידה של ארה"ב להיכנס לפרטי החקיקה בישראל, אבל הנשיא מאמין בצורך בהשגת הסכמה רחבה, ואמר את הדברים לנתניהו בשיחתם", אמר הגורם. "ביידן ביקש מנתניהו לנקוט בצעדים לשמירה על פתרון שתי המדינות ובירך על צעדים שנקטה ממשלת ישראל לאחרונה בחיזוק הרשות הפלסטינית". עוד אמר הגורם כי ביידן הביע באוזני נתניהו דאגה מהמשך הרחבת ההתנחלויות, ושהשניים דנו בקיום מפגש המשך למפגשי הפסגה שנערכו בעקבה ובשארם א-שייח בין ישראל, ארה"ב והפלסטינים.
הבוקר אמר שגריר ישראל לשעבר בוושינגטון מייקל אורן ב-ynet Live: "ביידן הוא האדם הכי דוגרי בעולם והוא לא חוסך במילים. אני מעריך שאם נתניהו ייסוג מהחקיקה תהייה תמורה אמריקנית. אני לא שולל שראש הממשלה מקשה את החקיקה כדי להוציא משהו מהאמריקנים. יש אמצעי לחץ רציניים אבל אני לא מאמין שהם יקפלו את נתניהו לגמרי".
לפי הודעת לשכת ראש הממשלה, השיחה הוגדרה "חמה וארוכה". בלשכת ראש הממשלה אמרו כי "במוקד השיחה עמדו חיזוק הברית האיתנה בין המדינות, בלימת האיומים מצד איראן וגרורותיה והרחבת מעגל השלום האזורי, והמשך המאמצים לרגיעה ויציבות ביהודה ושומרון".
בהודעה הישראלית נאמר כי "נתניהו עדכן את נשיא ארה"ב בנוגע לחוק שיתקבל בשבוע הבא בכנסת ועל כוונתו לנסות לגבש במהלך פגרת הקיץ הסכמה ציבורית רחבה לגבי יתרת התהליך". לפי ההודעה, "ביידן הזמין את ראש הממשלה נתניהו למפגש קרוב בארה"ב. ראש הממשלה נענה בחיוב להזמנה וסוכם כי הצוותים של ישראל וארה"ב יתאמו את פרטי המפגש".
נתניהו אמנם אמר לביידן כי יפעל לגיבוש "הסכמה ציבורית רחבה להמשך התהליך", אבל לפי אחד מראשי הקואליציה שלו - יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' - יש בקואליציה "הסכמה מלאה" שהשלב הזה צריך להיות שינוי בחקיקה של הרכב הוועדה לבחירת שופטים. "זה השלב הבא שצריך לעשות אותו, כמו שאנחנו עושים את הסבירות - בצורה קשובה עם פשרה", אמר.
פורסם לראשונה: 22:47, 17.07.23