חיסולים רבים ומסתוריים התרחשו על אדמת איראן בשנים האחרונות, היום (רביעי) נוסף לרשימה גם חיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה. איראן וישראל מנהלות בשנים האחרונות מלחמה סמויה ומאשימות זו את זו במעשי חבלה, חטיפות וחיסולים. בין היתר ייחסה טהרן מספר חיסולים לישראל גם על אדמתה, על חלקם בירושלים לקחו אחריות, אך אחרים לא פוענחו עד היום.
2 צפייה בגלריה
מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה, חודאי, איסמעיל הנייה, איוב אנטזארי, עבדאללה אחמד עבדאללה, קמרן מלאפור
מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה, חודאי, איסמעיל הנייה, איוב אנטזארי, עבדאללה אחמד עבדאללה, קמרן מלאפור
מימין למעלה: מוחסן פחריזאדה, חסן סיאד חודאי ואיסמעיל הנייה. מימין למטה: איוב אנטזארי, עבדאללה אחמד עבדאללה וקמרן מלאפור
(צילום: AP, רויטרס, רויטרס/West Asia News Agency, מתוך טוויטר, AFP)
(צילום: ירון ברנר)

אחד מהחיסולים האלה, היה של "אבי הפצצה האיראנית", מדען הגרעין הבכיר מוחסן פחריזאדה בנובמבר 2020. פחריזאדה, שתואר על ידי ישראל וארה"ב כדמות מובילה בתוכנית הנשק הגרעיני של איראן, נורה ונהרג במארב שבוצע מרחוק. כך לפי פרסומים. בכתבה שפורסמה היום ב"ניו יורק טיימס" צוין כי הוא היה אחד היעדים המובילים של המודיעין הישראלי במשך שנים. איראן האשימה את ישראל בהריגתו, למרות שזו מצדה מעולם לא הגיבה על ההתנקשות.
פחריזאדה לא היה המדען הראשון הקשור לתוכנית הגרעין שהותקף באדמת איראן. לפי ה"ניו יורק טיימס", בשנת 2010 הותקפו שני גורמים איראנים נוספים, באזורים שונים בטהרן, באמצעות מכוניות תופת שהתפוצצו בהפרש של 20 דקות בין פיצוץ לפיצוץ. אחד נהרג והשני נפצע.
במאי 2022 חוסל בטהרן קולונל חסן סיאד חודאי, אחד המפקדים הבכירים ביחידה 840 של משמרות המהפכה. חודאי נודע בכינוי "הצייד", ידע לשוחח בין היתר בטורקית, כורדית וערבית ולפי מקורות גייס סוחרי סמים לפיגועים. בשנים שלפני חיסולו הוא ניסה לפגוע בישראלים ברחבי העולם ובמוסדות ישראליים, כדי לנקום על חיסולם של מדעני גרעין איראנים שיוחסו לישראל.
גם אחרי החיסול שלו איראן האשימה את ישראל ונשבעה לנקום. לפי פרסומים באותם הימים, ישראל דיווחה לבכירים אמריקנים שהיא אחראית להריגתו "כאזהרה לאיראן להפסיק את פעילות הקבוצה החשאית בכוח קודס האחראית על חטיפות וחיסולים של זרים ברחבי העולם, כולל אזרחים וגורמים ישראלים".
שלושה ימים אחרי חיסול חודאי, מהנדס איראני בשם גאד בייגי נהרג ב"תקרית תעשייתית" במרכז המחקר בבסיס הצבאי פרצ'ין, המקושר למשרד ההגנה האיראני. בבסיס זה ערכה איראן ניסויים הקשורים לתוכנית הנשק הגרעיני שלה. יומיים לאחר מכן, גורמים איראנים המעורים בפרטי ה"תקרית" אמרו ל"ניו יורק טייס", שכלי טיס בלתי-מאוישים תקפו את המתקן הביטחוני שבו מפותחים טילים, טכנולוגיות גרעין וטכנולוגיות כטב"מים.
2 צפייה בגלריה
טהרן איראן האייתוללה עלי חמינאי פגישה עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
טהרן איראן האייתוללה עלי חמינאי פגישה עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
אתמול בטהרן: הנייה (במרכז) עם המנהיג העליון עלי חמינאי ומנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה
(צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
אירוע מסתורי נוסף שהתרחש על אדמת איראן, הוא מותו של עלי איסמעיל זאדה, ש"נפל מגג ביתו" באזור כראג' שבצפון איראן. כך דיווח ביוני 2022 אתר האופוזיציה שבסיסו בלונדון, "איראן אינטרנשיונל", שציין כי בכירי משמרות המהפכה הודיעו למשפחתו שהוא התאבד, והותיר אחריו מכתב. גם זאדה היה מפקד בכיר ביחידה 840 של כוח קודס.
האתר ציטט אז מקורות שטענו כי משמרות המהפכה אחראיות למותו של הבכיר, והחליטו לחסל אותו בעקבות חשד שהדליף מידע שהוביל לחיסול של חודאי. באיראן, הכחישו את הדיווח. השאלה אם חוסל או התאבד נשארה פתוחה.
במאי 2022 שני מדענים איראנים מתו בנסיבות מסתוריות תוך מספר ימים, בערים המרוחקות זו מזו מאות קילומטרים. איוב אנטזארי, מדען תעופה בכיר שהיה אחראי על כמה פרויקטים ביטחוניים גדולים במכון המחקר והפיתוח "AIO" בעיר יזד שבמרכז איראן, מת בנסיבות שאינן ברורות. בחלק מהדיווחים נטען כי הסיבה למותו הייתה "הרעלת מזון". לפי דיווחים, גם קמרן מלאפור, מדען גרעין איראני, שעבד במתקן בנתנז, פיתח תסמינים של הרעלת מזון ומת. איראן האשימה כמובן כי ישראל היא זו שהרעילה אותם.
אחד החיסולים המשמעותיים ביותר על אדמת איראן היה של עבדאללה אחמד עבדאללה או בשמו האחר, אבו מוחמד אל-מסרי, מספר שתיים באל-קאעידה, ב-2020. עבדאללה היה ממייסדי אל-קאעידה, לקח חלק במתקפות הטרור נגד השגרירויות האמריקניות באפריקה והוצע תמורתו פרס כספי של 10 מיליון דולר. לפי הדיווחים סוכנים ישראלים על אופנוע ירו בו למוות בטהרן לבקשת ארצות הברית. הוא נהרג יחד עם בתו מרים, אלמנתו של בנו של אוסמה בן לאדן, חמזה בן לאדן, ב-7 באוגוסט, יום השנה למתקפות הקטלניות על השגרירויות האמריקניות בקניה ובטנזניה ב-1998 שבהן היה מעורב.
חיסול נוסף, שלא על אדמת איראן ולא בוצע על ידי ישראל הוא של קאסם סולימאני. מפקד כוח קודס האיראני חוסל בהפצצה בעיראק על ידי ארה"ב בינואר 2020. באוקטובר האחרון, זמן קצר אחרי 7 באוקטובר, הנשיא לשעבר והמועמד הרפובליקני במרוץ לנשיאות דונלד טראמפ טען כי ראש הממשלה בנימין נתניהו סירב לספק לארצות הברית סיוע: "אף פעם לא אשכח שביבי נתניהו אכזב אותנו. זה היה דבר נורא. היינו מאוד מאוכזבים, אבל עשינו את העבודה בעצמנו, וזו הייתה עבודה מדויקת, נהדרת, נפלאה. ואז ביבי ניסה לקחת על זה קרדיט. זה לא גרם לי להרגשה טובה, אבל בסדר".