שיחת תנחומים של מזכיר המדינה עם משפחתה של אבו עאקלה

ארה"ב מגבירה את הלחץ, השגריר בישראל עונה: 57 חברי קונגרס פנו אתמול (שישי) לראש ה-FBI כריסטופר ריי בבקשה שיפתח בחקירת מותה של עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה, שנהרגה בג'נין לפני כשבוע וחצי. "עיתונאים פלסטינים שהיו בזירה אמרו שהבהירו לחיילים הישראלים את מיקומם, וציינו שלא ראו חמושים בסביבה. הצבא הישראלי טען שהקורבנות נקלעו לחילופי אש בין חמושים פלסטינים לבין חיילים, אולם התקשורת ועדי הראייה מעלים עדויות סותרות לכך", נכתב במכתב של חברי הקונגרס.
2 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה, מייק הרצוג
שירין אבו עאקלה, מייק הרצוג
העיתונאית שירין אבו עאקלה והשגריר בארה"ב מייק הרצוג
(צילום: שגרירות ישראל בארה"ב)
במכתב, שאותו יזם הדמוקרטי אנדרה קרסון, פירטו חברי הקונגרס טענה של אחת העיתונאיות במקום לפיה לא התרחשו עימותים באזור לפני הירי באבו עאקלה, וציינו גם דיווחים עם טענות דומות מטעם כלי התקשורת בארה"ב, כמו גם את דיווחי אל-ג'זירה. "בהינתן המצב המתוח באזור והדיווחים הסותרים על מותה של אבו עאקלה, אנחנו מבקשים ממחלקת המדינה וה-FBI לפתוח בחקירת מותה של אבו עאקלה, ומבקשים לבחון אם החוק האמריקני שמגן על אבו עאקלה, אזרחית אמריקנית, הופר".
גם נד פרייס, דובר מחלקת המדינה האמריקנית, התייחס אמש לחקירת מותה של אבו עאקלה. "אנחנו חוזרים על קריאת הממשל לחקירה שקופה ויסודית כדי לבחון את נסיבות מותה. להעמדה לדין של האחראים יש חשיבות עליונה. ברור לנו שחייבת להיות חקירה שקופה של מותה של אבו עאקלה, וכל חקירה כזו צריכה להביא גם את האחראים לדין".
בשגרירות ישראל בארה"ב ראו במכתב חברי הקונגרס התפתחות משמעותית בסוגיית מותה של אבו עאקלה. השגריר, מייק הרצוג, פרסם מכתב תגובה לדברי חברי הקונגרס, והאשים כי הם מתעלמים מהמציאות בשטח – ומסירוב הפלסטינים לקיים חקירה משותפת. "המכתב הזה לא משקף באופן הוגן את המקרה, מתעלם מההקשר החשוב של האירועים, ומסיים במסקנה שגויה", כתב הרצוג במכתבו.
2 צפייה בגלריה
 טקס האשכבה לשירין אבו עאקלה
 טקס האשכבה לשירין אבו עאקלה
הפלסטינים מסרבים להעביר את הקליע, אבל שינו עמדה כלפי חקירה בינ"ל. אבו מאזן
(צילום: רויטרס )
הוא הוסיף: "ישראל נלחמת בגל פיגועי טרור פלסטיני בעריה, שגבה חיים של 19 חפים מפשע. רבים מהפיגועים הללו יצאו מג'נין, שם הרשות הפלסטינית איבדה שליטה ביטחונית. שירין אבו עאקלה מתה בחילופי אש בסביבה המתוחה הזו".
לדברי הרצוג, "המכתב מתעלם מהעובדה שישראל קראה לחקירה משותפת חסרת-פניות עם פיקוח אמריקני. הקריאה שלנו נשללה מפורשות על ידי הרשות הפלסטינית, שמשתמשת במותה של אבו עאקלה באופן ציני כדי להצית קמפיין תעמולה אנטי-ישראלי. חוסר ההכרה בקריאה הישראלית לחקירה משותפת מציג רושם מוטעה שישראל מסרבת לחקירה, כשהאינטרס המרכזי שלנו הוא הגעה לאמת".
הרצוג פירט את השתלשלות האירועים סביב בקשת ישראל לקבל לידיה את הקליע שממנו נהרגה אבו עאקלה, והוסיף כי רק ישראל יכולה לבדוק מאיזה כלי נשק יצא הקליע. "אלה שהזדרזו להאשים את ישראל מבלי לדעת את כל העובדות ופטרו את הצד הפלסטיני מביקורת, חוטאים בהיותם בעלי דעות קדומות. המכתב מציג טענות של צדדים עם אג'נדה ברורה לפיה לא היו עימותים באזור (מה שמרמז על פגיעה מכוונת של חיילי צה"ל באבו עאקלה), והוא משמיט ראיות רבות, כולל הודעות של הג'יהאד האיסלאמי, מסמכים ותיעודים מהזירה".
הארון כמעט נפל: העימותים בהלוויית הכתבת

את מכתבו סיכם הרצוג בכך שהמכתב מצביע על ישראל באופן שגוי בתור החשודה העיקרית במות אבו עאקלה, ובתור כזו שבלתי-ניתן להסתמך עליה. "ישראל מכבדת את חופש העיתונות ורואה בהגנה על עיתונאים חלק מהותי מהדמוקרטיה שלה. חיילי צה"ל לעולם לא יפגעו בכוונה בעיתונאים. לחברינו בקונגרס אנחנו קוראים לקרוא לפלסטינים לתת לישראל גישה לקליע, ולאפשר את השלמת החקירה עם ארה"ב, שתשמש משקיפה".
בשבוע שעבר אמר חוסיין א-שייח, בכיר ברשות הפלסטינית, כי הפלסטינים יקבלו בברכה שיתוף פעולה עם כלל הגופים הבינלאומיים בחקירת מותה של אבו עאקלה. הצהרתו של א-שייח עמדה בניגוד מוחלט להצהרה שפרסם יומיים לפני כן, ובה הודיע כי החקירה תתנהל באופן עצמאי על ידי הרשות הפלסטינית. הוא אמר אז כי תוצאות החקירה יימסרו לכלל הגורמים הרלוונטיים, כולל לארה"ב. א-שייח סירב גם לבקשה הישראלית לבצע חקירה משותפת יחד עם הרשות הפלסטינית, ולבקשתה לקבל את הקליע שפגע בראשה של העיתונאית, לצורך בדיקה בליסטית.