2 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ בנימין נתניהו
גנץ: "נתניהו עבד איתי על גיבוש ההסכם"
(צילום: אלעד מלכה, רויטרס)
שר הביטחון בני גנץ התייחס אחר הצהריים (יום ראשון) להסכם הגבול הימי המתהווה עם לבנון, על רקע דבריו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו שטען כי ההסכם מהווה כניעה לחיזבאללה. "מדובר בסופו של יום בהסכם שמהותו כלכלית – ואם ייחתם - אנחנו, לבנון ואזרחיה שסובלים ממשבר קשה, נהנה ממנו שנים קדימה", אמר גנץ ותקף: "אני מציע לנתניהו, שעבד ביחד עם שר האנרגיה לשעבר שטייניץ ואיתי על גיבוש ההסכם ועוד לפני כן שנים אחורה, לבקש עדכון מסודר לפני שהוא נותן דלק לתעמולה של נסראללה".
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
טרם גיבשה חוות דעת בנוגע להסכם. בהרב-מיארה
(צילום: מוטי קמחי)
גנץ ציין כי נסראללה "סיכן ועודנו מסכן את ההסכם", והדגיש כי "מטבע הדברים, במהלך משא ומתן לא ניתן לחשוף את הפרטים לציבור, אך אם אכן נגיע לנוסח סופי של ההסכם, הוא יונח על שולחן הכנסת ועיקריו יוצגו לציבור באופן מסודר ושקוף. כל זאת כמובן בהתאם להנחיות היועמ"שית". היועמ"שית, גלי בהרב-מיארה, הדגישה היום כי טרם גיבשה את חוות דעתה באשר להסכם - מכיוון שטרם הונחה בפניה "התשתית העובדתית המלאה בנוגע לשאלות המשפטיות המתעוררות".
שר הביטחון אמר כי "בנושא הביטחוני, ההסכם אינו ערובה למניעת חיכוך עתידי עם לבנון, אך אין ספק שהוא יחזק את היציבות, את ההרתעה, ובטווח הרחוק גם יחליש את התלות של לבנון באיראן שמעבירה לה דלק ואמצעים נוספים. כך או כך - צה"ל וכל כוחות הביטחון ממשיכים להיות ערוכים בכל הזירות וגם בזירה הצפונית כדי להגן על אזרחי ישראל ועל נכסינו האנרגטיים – בלי קשר למשא ומתן, כל הזמן, 24/7, וכך ימשיך להיות".
גלנט: "החוק קובע שההחלטה חייבת לעבור בכנסת"
(צילום: עידו ארז)

בתוך כך, היועמ"שית גלי בהרב-מיארה הודיעה שעדיין לא גיבשה חוות דעת בנוגע להסכם, בניגוד לפרסומים השונים. "הייעוץ המשפטי לממשלה מקיים שיח פורה והדוק עם משרדי הממשלה הרלוונטיים על ההסכם המתגבש", נמסר מטעמה. "טרם הונחה בפנינו התשתית העובדתית המלאה בנוגע לשאלות המשפטיות המתעוררות". בסביבת לפיד אומרים שההסכם יגיע לשלב האישורים לפי מה שהיועמ"שית תמליץ.
חבר הכנסת יואב גלנט אמר היום בכנס "מפקדים למען ביטחון ישראל" כי "החוק קובע שהחלטה להזזת הגבול ולמסירת שטח חייבת לעבור דרך הכנסת ולא במחתרת, ראוי לכבד את החוק בנושא". גלנט הוסיף כי "בתצפית למאגר הגז יש כ-120 מיליארד קו"ב לפי הערכות. זה במונחי מדינת ישראל של היום תצרוכת הגז שאנחנו צורכים ל-10-9 שנים. מדובר בדבר רציני".
ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס היום להתקדמות לקראת ההסכם, ואמר כי "זו עסקה שמחזקת את ביטחון ישראל. ההצעה שומרת על מלוא האינטרסיים של המדינה". נתניהו בתגובה תקף את לפיד בחריפות בעקבות ההסכם וציין כי "לפיד נכנע לאיומי נסראללה. הוא נותן לחיזבאללה שטח ריבוני של מדינת ישראל עם מאגר גז ששייך לאזרחי ישראל. הוא עושה את זה ללא דיון בכנסת ובלי משאל עם, אין לו מנדט למסור למדינת אויב שטחים ריבוניים ונכסים ריבוניים ששייכים לכולנו. אם המחטף הלא-חוקי הזה יעבור, הוא לא יחייב אותנו". לפיד, מנגד, טען שנתניהו משרת את תעמולת חיזבאללה.
ח"כ בצלאל סמוטריץ' תקף גם הוא את ההסכם המתגבש ואמר כי "לפיד נכנע טוטלית לאיומי חיזבאללה ומוכר במחטף ובחוסר סמכות נכסים טריטוריאליים וכלכליים גדולים של מדינת ישראל לארגון טרור ששולט במדינת לבנון. אני קורא לחבריי ראשי המחנה הלאומי להודיע רשמית שההסכם הזה לא יחייב אותנו".