צה"ל ושב"כ הודיעו היום (ראשון) בהצהרה משותפת כי המחבל נמר חמידה חוסל במחנה הפליטים א-שאטי בצפון רצועת עזה. חמידה, מחבל חמאס, היה מעורב בפיגוע הקטלני ב-2003 שבו נהרגו שלושה לוחמי צה"ל. בתקיפה המדוברת בימים האחרונים חוסלו כ-20 מחבלים מגדוד שאטי, בהם גם המחבל שביצע את הירי שממנו נהרג רס"ל טל להט ז"ל.
2 צפייה בגלריה
 נימר חמידה
 נימר חמידה
המחבל נמר חמידה
לפי צה"ל ושב"כ, חמידה, ששוחרר בעסקת שליט, שימש בשנים האחרונות כחבר בוועדת רמאללה של "מטה הגדה", והיה כאמור מעורב בביצוע פיגוע הירי בעין יברוד באוקטובר 2003 שבו נהרגו שלושה לוחמי צה"ל: סמל אלעד פולק ז"ל, סמל רועי יעקב סולומון ז"ל וסמל ראשון ארז עידן ז"ל. לפני כשבוע דיווחו הפלסטינים על מותו, אך רק כעת הודיעו צה"ל ושב"כ על החיסול באופן רשמי.
עוד נמסר כי "צה"ל משתתף בצערן של המשפחות השכולות וימשיך ללוותן. בנוסף, באותה תקיפה חוסל המחבל עז א-דין עכילה, מחבל בכיר בארגון הטרור שהאדא אל-אקצא, שקידם מתווי טרור נגד כוחות צה"ל במהלך הלחימה".
הוריו של פולק בירכו על החיסול ואמרו שהוא "סגירת מעגל" עבורם. "יש סיפוק", אמר האב מיקי. "זה לא מחזיר אלינו את אלעד הבן שלנו, אבל תמיד טוב לדעת שהמחבל הזה לא ימשיך לחיות. אנחנו עוקבים אחרי המשא ומתן לשחרור החטופים, ואומרים גם במקרה הזה - אם ישנה האפשרות להחזיר חטופים בחיים וכמה שיותר, שישחררו גם רוצחים. צה"ל ושב"כ ידעו ויודעים להגיע אליהם בכל עת, חשוב עכשיו להחזיר את החטופים".
האב סיפר על הרגע שבו החליטו לשחרר את חמידה במסגרת עסקת שליט. "כששאלו אז את אשתי מה דעתה על שחרור מחבלים תמורת החזרתו של גלעד שליט, אשתי אמרה להם: 'אם יהיה מצב שאמא של גלעד תנשק ותחבק אותו והוא בחיים, אני מסכימה שישחררו'", אמר.
2 צפייה בגלריה
סמל אלעד פולק ז"ל, סמ"ר ארז עידן ז"ל, סמל רועי יעקב סולומון
סמל אלעד פולק ז"ל, סמ"ר ארז עידן ז"ל, סמל רועי יעקב סולומון
נהרגו ב-2003. סולומון, פולק ועידן
(צילום: דובר צה"ל)
ההורים ציינו כי פולק, שהיה ספורטאי מצטיין, היה יכול לשרת כמדריך כושר קרבי. מה שגרם לתפנית ולהחלטה לבחור במסלול הקשה של לוחם בדוכיפת, היה נפילת חברו סמל-ראשון רז מינץ (19), שנהרג ממארב של מחבלים ב-2 בנובמבר 2001, בוואדי מוביל לעין יברוד. בסופו של דבר, פולק נטמן לצד חברו הטוב.
"בקו אווירי, אלעד נפל במרחק של 500 מטר ממקום נפילתו של רז שהיה מבוגר ממנו בשנתיים", מספר מיקי פולק. "הם הכירו בתקופת התיכון ושיחקו כדורסל ביחד בשעות אחר הצהריים. כשרז נהרג, אלעד בחר ללכת לדוכיפת. הוא ביקש מאיתנו רשות ללכת לעשות משהו משמעותי בצבא. זה היה הרצון שלו".
חמידה, תושב הכפר מזרעה א-שרקייה, הסמוך ליישוב חרשה שבשומרון, נשפט בישראל לשישה מאסרי עולם. לאחר שחרורו בעסקת שליט הוא גורש לעזה. חמידה היה חבר בחוליית "מזרעה א-שרקייה", והשתתף בפיגוע הירי ליד שילה שבו נרצח גדעון ליכטרמן. מוריה, בתו בת ה-6 של ליכטרמן, ותמיר דאר, חייל מילואים שהיו אמורים לאסוף, נפצעו באורח קשה. בין היתר, חמידה תכנן וביצע פיגועים נוספים, והביע רצון לחטוף גופות חיילים.
ב-2003, אז כאמור נהרגו פולק, סולומון ועידן, הכוח שהותקף ערך סיור רגלי בכפר עין יברוד, לא הרחק מעפרה. הסיור בוצע במסגרת פעילות שגרתית לאבטחת התנועה בציר 60, שעבר במקום. שלושה מחבלים פלסטינים, חמושים ברובי M-16 וקלצ'ניקוב, ארבו לכוח מאחורי חומת בטון נמוכה, סמוך לציר השולט.
מעט לאחר השעה 19:00 בערב פתחו המחבלים באש מטווח קצר לעבר הכוח, שמנה ארבעה חיילים. כולם נפגעו. המחבלים ניגשו אל פולק, סולומון ועידן, ששכבו מדממים, ביצעו "וידוא הריגה" בירי נוסף, גנבו את כלי הנשק שהיו ברשותם ומיהרו לעזוב את המקום באמצעות רכב מילוט, שהמתין להם בסמוך.
הפיגוע שבו נרצח ליכטרמן התרחש בשנת 2003, מעט לפני השעה 22:00 בערב יום הזיכרון. ליכטרמן ובתו נסעו במכונית מדגם יונדאי בכביש המוביל מרמאללה לציר אלון שבבקעת הירדן, לעבר היישובים רימונים וכוכב השחר. באחד העיקולים נפתחה לעברם אש ממארב. לא הרחק משם, בצומת אלון, ניצב דאר, שהמתין לשניים לטרמפ. הוא שמע את הירי ורץ לעבר המכונית, שם נפצע באורח קשה בחילופי אש עם המחבלים.
ליכטרמן, שנהג ברכב, יצא ממנו. מוריה והחייל הפצועים פונו בידי נהגת ישראלית שעברה במקום למחסום צה"ל, סמוך להתנחלות גיתית, ומשם לבית החולים. מאוחר יותר נמצאה המכונית ועליה כ-10 סימני ירי מרובי קלצ'ניקוב, אך ליכטרמן לא היה בפנים. כוחות גדולים של צה"ל, משטרה וכיתות הכוננות של היישובים פתחו בסריקות אחרי האב. רק לאחר כשעה הוא נמצא, כ-50 מטרים מהמכונית, ללא רוח חיים.