ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי שם המבצע לחילוץ החטופים בנוסייראת, "זרעי קיץ", יוחלף ל"מבצע ארנון" - על שם לוחם הימ"מ פקד ארנון זמורה, שצה"ל אמר שעמד בראש הכוח המחלץ לפני שנהרג. ארנון היה בכוח שנכנס למבנה שבו הוחזקו החטופים אלמוג, שלומי ואנדריי (נועה ארגמני הוחזקה במבנה נוסף, שאליו נכנס כוח אחר במקביל).
ארנון, שהותיר אחריו אישה - מיכל - ושני ילדים, היה בן 36 במותו. הוא התגורר בשדה דוד שליד שדרות, ובבוקר 7 באוקטובר פיקד על צוות הימ"מ שסייע בהדיפת עשרות מחבלים מקיבוץ יד מרדכי ב-7 באוקטובר.
6 צפייה בגלריה
 פקד ארנון זמורה, והקרב ביד מרדכי ב-7 באוקטובר
 פקד ארנון זמורה, והקרב ביד מרדכי ב-7 באוקטובר
פקד ארנון זמורה, והקרב ביד מרדכי ב-7 באוקטובר
(צילום: יד מרדכי, דוברות המשטרה)
תיעוד מנוסייראת
(צילום: דובר צה"ל)

משפחתו של ארנון מסרה בצאת השבת: "אנחנו כואבים מאוד את נפילתו של ארנון האהוב והטוב שלנו, איש משפחה עוטף, אבא מסור ועדין, בן זוג אהוב ואוהב וחבר בלתי רגיל. ארנון היה לוחם מוערך, קשוב כל כך לחבריו ליחידה וגם לבני ובנות משפחותיהם. איש ערכים עם לב ענק אשר האמין בכל ליבו במשימת הגנת עם ישראל, אותה ביצע במסירות ובמקצועיות אדירה. על גבורתו של ארנון הצנוע והעניו שמענו בעיקר ממי שפגשו אותו ולחמו לצידו, ועוד נשמע. ארנון היה איש ספר ושיחה, ניגן בגיטרה, תכנן להתחיל ללמוד לתואר שני, אהב את החיים ואת אהוביו. הניח אחריו אישה ושני ילדים ואוהבים רבים אשר ימשיכו לשאת בליבם את האור המיוחד שהאיר".
במשטרה ציינו כי ארנון נפגע במבצע ההרואי אתמול (שבת), במהלך קרב מול מחבל ששהה בחדר במבנה שבו הוחזקו החטופים. הוא נפצע באורח קשה, ומותו נקבע בהמשך בבית החולים. ארנון הוא החלל ה-11 של הימ"מ מאז 7 באוקטובר, כשבאותו יום נהרגו תשעה לוחמים, ובחודש שעבר נפל ייטב לב הלוי ז"ל בפעילות בטול כרם. "לוחמי הימ"מ פועלים בחירוף נפש למען עם ישראל - בכל מקום שיידרשו לכך", מסרו במשטרה.
גם בצה"ל ציינו כי ארנון נפל כאשר היה בכוח שפרץ לדירה שבה הוחזקו החטופים. "הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, שוחח עם מפקד הימ"מ תנ"צ ח' בסיום המבצע המורכב, והביע את הערכתו הרבה על פעולה אמיצה ונחושה של לוחמי היחידה במבצע החילוץ ולאורך כל המלחמה. הרמטכ"ל ומפקד הימ"מ סיכמו כי המבצע ייקרא בצה״ל 'מבצע ארנון' - כאות הוקרה לעשיית היחידה במלחמה ולהקרבתו של ארנון", נמסר.
יעל, ידידתו של ארנון שבצעירותו הייתה המדריכה שלו בתנועת המושבים במוצא, סיפרה על הקרבות שבהם לקח חלק ב-7 באוקטובר. "ארנון והצוות שלו, צוות טקילה, הגיעו ב-7 באוקטובר לצומת יד מרדכי ונלחמו שם במחבלים. הם ראו שם ניידת משטרה עם שוטרים שמבקשים עזרה. הם חיסלו את המחבלים במהרה ובגבורה ואחר כך הם המשיכו לנחל עוז ואז לבארי, הם איבדו חברים בצומת הקשתות. נלחמו כל היום הזה".
ב-18 באוקטובר, ימים ספורים אחרי הקרב, סיפר אחד מלוחמי הימ"מ שהשתתפו בו: "הוקפצנו בלי ציוד, עלינו בשיא המהירות ליד מרדכי. איך שהגענו לצומת כבר אמרו בקשר - 'הותקלנו מלפנים'. נכנסנו ככה עם הרכבים, עוד בבגדים של בית, ירו עלינו וישר פרקו עלינו RPG. בנס לא פגעו".
6 צפייה בגלריה
קיבוץ יד מרדכי ביום תקיפת מחבלי חמאס 7.10.23
קיבוץ יד מרדכי ביום תקיפת מחבלי חמאס 7.10.23
"לבד לא היינו עומדים". יד מרדכי ב-7 באוקטובר
(צילום: יד מרדכי)
ללא
אנשי הימ"מ ניהלו ב-7 באוקטובר קרבות עם המחבלים ביד מרדכי לצד לוחמי מג"ב וכיתת הכוננות של היישוב. תושב הקיבוץ, יאיר ולדמן, אמר אז - שבוע וחצי אחרי הקרב: "חשוב לי לומר, מי שהציל את הקיבוץ היה כוח הימ"מ. זה לא מגמד את זה שהוקפצנו לקו ראשון תחת אש וכולנו סיכנו את החיים והיינו מוכנים שהאירוע יזלוג אלינו. אבל כיתת הכוננות לבדה לא הייתה עומדת מול שתי חוליות מאומנות של חמאס".
מפקד כיתת הכוננות עומר פרי סיפר כי הרבש"ץ שלהם, מיכה נגב, הקפיץ את כל הכיתה אחרי שקב"ט המועצה דיווח על רחפנים באוויר מעל נתיב העשרה, מושב שספג אבידות רבות. "נסענו לעבור על הגדר, לראות דברים חריגים וסגרנו שערים", אמר פרי. "היה בחור שעבד במכוורת החקלאית, שניסה להציל את החבר'ה את הדבורים. אמרנו לו שיעוף פנימה ושאנחנו סוגרים את השער ומכניסים אותו, ואז התחלנו לקבל ירי ליישוב. בהתחלה זה היה רחוק, הבנו שזה אצל נתיב העשרה. ואז זיהינו בגדר שקרובה לכביש 4 פיצוץ גדול".
"הרבש"ץ השיב באש ראשונית ורץ לשער הקדמי", המשיך לתאר. "פרסנו את הכוחות בחלק המערבי, ופה מתחיל המזל שלנו - כוח מג"ב שירד החוצה מהקיבוץ כדי להילחם זיהה שמונה אופנוענים נוסעים לכיוונו והשיב אליהם אש. אלה היו שלושה לוחמים של מג"ב. כוחות ימ"מ שהוקפצו לאירוע קיבלו התרעה מוקדמת באזור 5 בבוקר ודרישה להקפצה לדרום. הם הצטרפו למג"בניקים וחיסלו את חוליית האופנוענים".
6 צפייה בגלריה
קיבוץ יד מרדכי ביום תקיפת מחבלי חמאס 7.10.23
קיבוץ יד מרדכי ביום תקיפת מחבלי חמאס 7.10.23
"הימ"מ התקיל באש תופת". יד מרדכי, 7 באוקטובר
(צילום: יד מרדכי)
בהמשך זיהו טנדר מלא במחבלים, 200 מטר מהרפת. "הם החלו להשיב עליו באש. הגיעו כוחות הימ"מ שהיו באירוע הראשון, חברו אליי וחילקנו אותם בצורה כזו שחלק מהכוח בא איתנו לתת חיפוי וחלק נוסף מאגף לכיוון הפרדס כדי להשמיד את המחבלים סביב הטנדר", סיפר פרי. "לא הייתה כניסה של אף מחבל לתוך הקיבוץ. זה המזל שלנו". הנחיות מהצבא הם לא קיבלו, אך הוחלט לפנות את כל המשפחות.
הרפתן איתמר דנגי אמר: "הקרב בצומת היה מטורף וקליעים שרקו לידינו", סיפר הרפתן איתמר דגני, שסבו נהרג במלחמת השחרור ואביו נפל במלחמת יום כיפור. "לא הבנו את גודל האירוע. לאחר כמה רגעים זיהינו רכב לבן עם אנשים עליו. המחשבה המיידית הייתה מחבל, אבל המרחק לא אפשר ביטחון בדבר. הימ"מ התקיל אותם באש תופת. לאחר שהקרב נרגע קצת השאירו איתנו שני לוחמי ימ"מ. הקרבות דרומית לקיבוץ המשיכו. קצת אחר כך הוחלפנו, שריונר מזדקן ונחלאווי בדימוס, על-ידי חיילים מצנחנים, גבעתי וגולני. הלכתי לקרב אוכל לפרות וצעקו עליי שמסוכן. לא הבינו שהפרות רעבות".

ההספדים לארנון

מפקד משמר הגבול, ניצב יצחק בריק, ספד לקצין המשטרה שנפל וסיפר כי "ארנון היה מבין הלוחמים שלחמו בגבורה עילאית ב-7.10, בין היתר ביד מרדכי בקרב בו נבלמו עשרות מחבלים מלהתקדם צפונה, ובמבצעים נוספים רבים לסיכול טרור, ובפעילותו, הגן על מדינת ישראל. בשם משמר הגבול, אני משתתף בצער המשפחה. מג"ב ילווה את משפחתו לעד".
יעל, אותה ידידה של ארנון, סיפרה גם על אופיו המיוחד: "הייתה לי הזכות להיות המדריכה שלו. מאז שבעה באוקטובר חזרנו להיות בקשר. הוא היה גיבור אמיתי, מלח הארץ. זה אומנם קלישאתי לומר, אבל כל כך נכון. הוא רק חיכה להזדמנות לעזור, לעשות טוב. הוא היה מדריך צניחה מוכשר מאוד. הוא אהב ממש אקסטרים. בן אדם צנוע וחמוד, הכול בנועם והכול בצנעה. הוא שירת ביחידת אגוז בסדיר והשתתף בהמון מבצעים".
היא הוסיפה: "הוא היה שליח, זה מה שהוא רצה, הוא רצה להציל, הוא רצה לעזור. הוא לא היה אומר הרבה על המבצעים, אבל חיכה להזדמנות לעזור כל הזמן. הם צוות של תותחים. ראיתי את שמחת המשפחות של החטופים שחזרו. זה הכל בזכותו, בזכותו ישראל מרגיש קצת גאווה, זה הדבר היחיד שמנחם אותי. אני מרגישה כאילו איבדתי בן משפחה".
6 צפייה בגלריה
החטופים ששוחררו במבצע החילוץ ההרואי
החטופים ששוחררו במבצע החילוץ ההרואי
החטופים ששוחררו במבצע החילוץ ההרואי
(צילום: דובר צה"ל)
רגעי המפגש הראשונים של החטופים עם משפחותיהם לאחר החילוץ
(צילום: דובר צה"ל)

גם ביד מרדכי, הקיבוץ שעליו הגן ב-7 באוקטובר, ספדו היום לארנון: "ארנון הוא מפקד הצוות מהימ"מ שלחם בצומת יד מרדכי ב-7.10 וביצע חבירה לכיתת הכוננות של קיבוץ יד מרדכי. בהגנה על הקיבוץ הוא וצוותו הרגו 37 מחבלי נוחבה שפרצו לשטח הארץ. לפני מספר חודשים הגיע לפגוש את כיתת הכוננות ולספר את סיפור הקרב".
המפכ"ל יעקב שבתאי שביקר בבית החולים שיבא בתל השומר, ספד גם לארנון וסיפר שהיה "מפקד ולוחם עז נפש, לוחם אשר בגופו השלים את המשימה לשחרור החטופים והחזירם לחיק משפחותיהם. במבצע החילוץ הפגין ארנון ז"ל אומץ לב, נחישות, מסירות והקרבה שייחקקו בספרי הגבורה של עמנו". שבתאי שלח תנחומים למשפחת זמורה, והוסיף כי "שילוב הזרועות בין כלל כוחות הביטחון מעורר גאווה ומהווה סמל לכוח הטמון באחדותנו. נייחל להשבת כל החטופים כולם במהרה לבתיהם".
גם בצה"ל ספדו לארנון וציינו כי הוא נפגע אתמול כאשר "הלך בראש הכוח". דובר צה"ל תיאר אותו כ"לוחם וקצין אמיץ וערכי", ומסר כי הוא "הוביל בשבעה באוקטובר את הקרב בצומת יד מרדכי, תוך חיסול עשרות מחבלים ומנע בכך חדירה של המחבלים צפונה. לאחר מכן המשיך ונלחם בקרב בבסיס נחל עוז ובבארי". עוד נמסר כי "צה"ל מרכין ראש בעקבות נפילתו של פקד ארנון זמורה ז"ל, מפקד צוות ביחידה הלאומית ללוחמה בטרור של משטרת ישראל. ארנון גיבור ישראל, אוהב הארץ ומגנה".
6 צפייה בגלריה
הריסות בנוסייראת
הריסות בנוסייראת
ההרס בנוסייראת אחרי החילוץ
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
במבצע ההרואי בנוסייראת חולצו בחיים, אחרי 246 ימים בשבי חמאס, החטופים נועה ארגמני (25), אלמוג מאיר ג'אן (21), שלומי זיו (40) ואנדריי קוזלוב (27). הארבעה נחטפו ממסיבת הטבע ברעים, שם עבדו או בילו לצד חבריהם. במבצע המורכב לקחו חלק כוחות צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל, שפעלו בלב נוסייראת שבמרכז רצועת עזה.
פורסם לראשונה: 18:53, 08.06.24