בצל המגעים לעסקה מול חמאס, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שב ואיים בצהריים (יום ג') כי ללא פעולה "מיידית" ברפיח - לממשלת נתניהו לא תהיה "זכות קיום". במקביל לישיבת הממשלה שממנה נעדר, כינס סמוטריץ' ישיבה של סיעת הציונות הדתית בכנסת, ובסיומה שב על התנגדותו העיקשת לעסקה מול חמאס: "קבלת העסקה שמונחת על הפרק פירושה החד-משמעי הוא הרמת דגל לבן וניצחון לחמאס", אמר. ynet העביר את דבריו בשידור ישיר.
סמוטריץ', שכבר הציב שלשום לנתניהו אולטימטום בדרישה להיכנס לרפיח (במקביל לאולטימטום נגדי שהציב השר בני גנץ בדרישה להסכים ל"מתווה אחראי" לעסקה), האשים כעת שקבינט המלחמה הסכים במגעים לעסקה ל"וויתורים אסטרטגיים שמסכנים את קיומה של מדינת ישראל". בפנייה לנתניהו אמר: "אל תניף דגל לבן, אל תיתן לסינוואר להשפיל אותנו שוב".
הצהרת סמוטריץ'
(צילום: גיל יוחנן)

לטענת סמוטריץ', "קבינט המלחמה הסכים לסגת ממסדרון נצרים ולאפשר חזרת מאות אלפי תושבים לצפון רצועת עזה ובכך לאפשר לחמאס לכבוש מחדש את השטח. קבינט המלחמה הסכים לשחרר מאות רבות של מחבלים כולל רבי מרצחים עם דם יהודי על הידיים. קבינט המלחמה הסכים בעצימת עין להתחיל לדון על סיום המלחמה לפני הכרעת חמאס ולוותר על כיבוש רפיח".
בפנייה שלו לנתניהו אמר: "אדוני ראש הממשלה, אל תניף דגל לבן. אל תיתן לסינוואר להשפיל אותנו שוב ולנצח במלחמה. ממשלה שתיכנע ללחץ הבינלאומי, תעצור עכשיו את המלחמה באמצע, תימנע מכניסה מיידית לרפיח ותחזור להצעות תיווך מצריות שמשאירות את חמאס קיים בתצורה כל שהיא, תאבד באותו רגע את זכות קיומה. ואל תספר לנו בבקשה שאפשר יהיה לחזור לרפיח אחר כך. אתה יודע ואני יודע שהלחץ הבינלאומי רק ילך ויגבר. אדוני ראש הממשלה, דבר אל בני ישראל ויסעו. תן כבר סוף סוף את הפקודה 'רפיח עכשיו'. תחליט שהולכים להכרעה ברורה ולא חלילה לכניעה איומה. גלה את המנהיגות הנדרשת לעת הזו".
3 צפייה בגלריה
הצהרה - שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
הצהרה - שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
אולטימטום לנתניהו. סמוטריץ', היום
(צילום: שלו שלום )
בפתח דבריו אמר כאמור שקבלת העסקה תהיה בגדר תבוסה ישראלית במלחמה: "לנקודה הזו בדיוק תיכנן סינאוור להגיע כשיצא לטבוח בנו - וקבלת העסקה תוך דחיית כיבוש רפיח היא בדיוק הגשמת תוכנית הניצחון שלו שהיא תוכנית הכניעה של ישראל. סינוואר ידע שנגיב, הוא יודע למה מדינת ישראל מסוגלת. זו הסיבה שהוא לא הראה את פרצופו עד לרגע זה מעל פני האדמה. אבל סינוואר ידע עוד משהו, סינוואר ידע שהעולם יציל אותו רגע לפני הסוף ועל זה הוא בנה. ואז הוא יוצא מנצח, מחזיר את הסוגיה הפלסטינית לסדר היום וממשיך את שלטון חמאס בעזה. אסור לנו לתת לו לנצח".
על רקע הביקורת הקשה שמטיחים בו בני משפחות חטופים, הוסיף סמוטריץ' שהוא מבין את הכאב שלהם: "הלב נקרע ויוצא אל משפחות החטופים שעוברות ייסורים קשים כבר 207 ימים בדאגה ליקיריהם שבשבי החמאס. אני מבין את הכאב הנורא ולכן אני מקבל באהבה את הביקורת הקשה שמוטחת כלפיי באופן אישי".
3 צפייה בגלריה
 יחיא סינוואר, אוהלים ברפיח, בנימין נתניהו
 יחיא סינוואר, אוהלים ברפיח, בנימין נתניהו
סמוטריץ' דורש כניסה מיידית לרפיח, וקרא לנתניהו: "אל תיתצן לסינוואר להשפיל אותנו שוב"
(צילום: REUTERS/ Bassam Masoud ,AP, מארק ישראל סלם)
לצד זאת הוסיף: "אבל הראש חושב במקביל על העתיד של תשעה מיליון אזרחי ישראל, על יתר החטופים שלא נכללים בעסקה זו כשאנחנו שומטים את כל הקלפים מהידיים ולמעשה גוזרים עליהם דין מוות, על תושבי שדרות ויישובי הדרום שחזרו לבתיהם רק עכשיו - ואם אנחנו מאפשרים לבטל את הישגי המלחמה ולהחזיר את כל תושבי עזה כולל המחבלים לצפון עזה אנחנו דנים אותם לירי בלתי פוסק ולסכנת חדירה.
"הראש חושב גם על אותן משפחות שחלילה יקיריהם יירצחו או ייחטפו בעתיד כתוצאה משחרור מחבלים רוצחים בדיוק כמו ששחררנו בעסקת שליט. אנחנו נותנים לחמאס את התנאים לחטיפות הבאות ולפיגועים הבאים, והראש חושב מה יהיה המסר לכל האויבים שלנו שמביטים מסביב ורואים איך ישראל נכנעת ומוחקת את כל הקווים האדומים שלה ומסכימה להתקפל פעם אחר פעם אחר פעם ולהיכנע לתכתיבי החמאס".
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעת הציונות הדתית
ישיבת סיעת הציונות הדתית
נעדרו מישיבת הממשלה. חברי סיעת הציונות הדתית בישיבה היום בכנסת
(ללא)
סמוטריץ', שבחלק מהסקרים מפלגתו כלל לא עוברת את אחוז החסימה, הבהיר שהוא מוכן לשלם מחיר פוליטי: "באופן אישי הכי קל היה לי כאיש ציבור פוליטיקאי לתמוך בכל עסקה ובכל מחיר, הייתי מקבל מחיאות כפיים מכולם, ממשפחות החטופים, מהתקשורת, מהקהילה הבינלאומית, אבל בסוף האחריות שלי היא כלפי הציבור, למצפון שלי ולאמת. והראש והאמת אומרים שחייבים להתנגד לעסקה כזו כי התוצאות שלה יהיו הרות אסון.
"כפי שהוכחתי כשהתנגדתי להקמת ממשלה עם מנסור עבאס ורע"מ שהיום כולם יודעים ומבינים את הקשר העמוק ביניהם לבין החמאס והתמיכה בטרור, והייתי מוכן לשלם מחיר פוליטי כולל של ישיבה באופוזיציה, כך גם כעת, אני נכון לשלם מחירים ציבוריים כדי למנוע את הסכנה הקיומית המרחפת מעל מדינת ישראל", אמר.

סמוטריץ' טוען: "אני לא ישן בלילה כבר חצי שנה"

לדבריו, "הגענו עכשיו לצומת דרכים בו ישראל צריכה לבחור. אין אמצע. או ניצחון והכרעה או חלילה תבוסה והשפלה שתסכן את עתידנו". סמוטריץ' הזכיר שאחרי טבח 7 באוקטובר "הבטחנו שהפעם יוצאים למלחמה עד הסוף", שלא יהיה מדובר "בעוד סבב" - וש"לא הולכים שוב ל'עוד מאותו הדבר' שמסתיים באיזו הצעת תיווך מצרית שמשאירה את מפלצת הטרור על גדרות ישובינו, ערינו וקיבוצינו".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על עסקת החטופים

הוא הוסיף כי אם ההצעה המצרית תמומש, חמאס יהיה "חי, בועט, מתעצם ומתכונן לטבח הנורא הבא". לדבריו, "זו תבוסה נוראה והפסד תוצרת כחול לבן שיעניקו חלילה לחמאס על מגש של כסף ניצחון מהדהד וישלחו את כל אויבינו מסביב להכין את הטבח הבא ולחסל את המפעל הציוני. מי שיתן ידו לכך ייזכר לדיראון עולם בדברי ימיה של המדינה היהודית והוא אינו ראוי להימנות על מנהיגיה".
במסיבת העיתונאים נשאל על הפרסום ב-ynet ולפיו סירב לצפות בסרט זוועות חדש מטבח 7 באוקטובר כאשר שר הביטחון יואב גלנט הציע לשרי הקבינט המדיני-ביטחוני לצפות בו. לדברי כמה גורמים, סמוטריץ' אף אמר לשרים שצפו בסרטון: "אתם בכוח לא רוצים לישון טוב בלילה?". סמוטריץ' אמר כעת: "אני לא צריך לראות את סרטוני הזוועה כדי להיות חדור מכף רגל ועד ראש בשנאה איומה לנאצים האלה של דאעש-חמאס ולמחויבות להשמיד אותם כמו שמשמידים את עמלק מתחת לשמיים. זו הייתה האמירה".
לדבריו, "מי שצריך להיזכר מדי פעם ולראות את המראות, אני לא זקוק לזה. אני חי את זה יום-יום שעה-שעה בחצי שנה האחרונה. אני הולך לישון עם זה בלילה, קם עם זה בבוקר. אגב, אני לא ישן בלילה כבר חצי שנה. פשוטו כמשמעו. מכובד האחריות וגם מעבודה קשה. להחזיק כלכלה ישראלית בתקופת מלחמה. כל מיני מדליפים קטנטנים שמשחקים ועושים מניפולציות על הראש של המשפחות, על הלב השבור המרוסק של המשפחות. מילא לפגוע בי להוציא אותי עם איזו אמירה שיוצאת מהקשרה כביכול בקבינט".
ח"כ סוכות בריאיון ל-ynet
(שמוליק דודפור)

כבר לפני יומיים הביע סמוטריץ' התנגדות חריפה לביטול מבצע ברפיח, והעביר כאמור אולטימטום לנתניהו: "עסקאות תיווך מצריות שסיימו 'סבבים' קודמים כשחמאס חי ובועט ואפשרו לו להתעצם שוב ושוב ולטבוח באזרחי ישראל כמו שלא קרה מאז השואה, זה בדיוק מה שהובלת בשני העשורים האחרונים, וזה בדיוק, אבל בדיוק מה שהבטחנו כולנו לא לעשות שוב הפעם".

גם בן גביר מאיים, ונפגש עם נתניהו: "הזהרתי אותו"

מוקדם יותר הבוקר אמר ל-ynet חבר הכנסת צבי סוכות מסיעת הציונות הדתית: "דעתנו פורסמה בכל מקום. אנחנו חושבים שההצעה המצרית היא רעה, הפסקת המלחמה זה דבר שאנחנו לא יכולים לאפשר לעצמנו. החיילים לא נפלו לחינם, אנחנו לא יכולים להפקיר עוד כמאה חטופים, מבחינתנו הדבר הזה לא בא בחשבון".
בן גביר אחרי המפגש עם נתניהו

במקביל, הבוקר נפגש ראש הממשלה נתניהו עם יו"ר עוצמה יהודית, השר איתמר בן גביר, אשר השמיע גם הוא איומים רבים בנוגע לפרישה מהממשלה אם לא יתקיים מבצע כניסה לרפיח.
בתום הפגישה, אמר בן גביר: "הזהרתי את ראש הממשלה אם חלילה ישראל לא תיכנס לרפיח, אם חלילה נסיים את המלחמה, אם חלילה תיהיה עסקה מופקרת. ראש הממשלה שמע את הדברים, הבטיח שישראל נכנסת לרפיח, הבטיח שלא מסיימים את המלחמה והבטיח שלא תהיה עסקה מופקרת. אני מברך על הדברים הללו. אני חושב שראש הממשלה מבין היטב מה תהיה המשמעות אם הדברים האלה לא יתקיימו".