ארה"ב הטילה וטו על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם, שקראה להפסקת אש הומניטרית כדי לספק סיוע מציל חיים למיליונים בעזה.
12 מדינות, בהן סין וצרפת, הצביעו בעד טיוטת ההצעה שגיבשה ברזיל. 2 מדינות התנגדו: רוסיה ובריטניה. ארה"ב התנגדה, והשתמשה למעשה בזכות הווטו שלה מתוקף היותה אחת מחמש החברות הקבועות של מועצת הביטחון. ההצעה הברזילאית נפלה.
דובר צה"ל על הפיצוץ בבית החולים
(צילום: דובר צה"ל )

5 צפייה בגלריה
הדיון במועצת הביטחון של האו"ם על הצעת רוסיה
הדיון במועצת הביטחון של האו"ם על הצעת רוסיה
מועצת הביטחון של האו"ם
(רויטרס)
רוסיה ניסתה להכניס שני תיקונים להצעה הברזילאית - קריאה להפסקת אש מיידית, והפסקת ההתקפות נגד אזרחים. הדרישה הרוסית נדחתה. הרוסים גם מתחו ביקורת שבהצעה הברזילאית אין קריאה ברורה להפסקת אש.
שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומס-גרינפילד, הסבירה את הווטו האמריקני ואמרה על ההחלטה הברזילאית: "החלטה זו לא הזכירה את זכותה של ישראל להגנה עצמית". היא אמרה שלמרות שארה"ב לא תוכל לתמוך בהחלטה, היא תמשיך לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם כל חברי המועצה על המשבר - "בדיוק כפי שנמשיך להדגיש את הצורך להגן על אזרחים, כולל על אנשי תקשורת, עובדים הומניטריים ופקידי האו"ם".
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בביקור הבזק בישראל
(צילום:Brendan SMIALOWSKI / AFP)
שגרירת בריטניה, ברברה וודוורד, אמרה כי ארצה החליטה להימנע מכיוון שנוסח ההחלטה צריך להיות ברור יותר לגבי זכותה של ישראל להגן על עצמה. סיבה היא נוספת להימנעות היא התעלמות מהעובדה שחמאס משתמש באזרחים פלסטינים כמגן אנושי. "הם (חמאס) הכניסו את עצמם לקהילות אזרחיות והפכו גם את העם הפלסטיני לקורבנות שלהם", אמרה.
וודוורד חזרה על תמיכתה של בריטניה בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני חמאס, לחלץ בני ערובה ולחזק את ביטחונה בטווח הארוך, תוך שהיא קוראת לישראל "לנקוט את כל אמצעי הזהירות האפשריים" כדי להימנע מפגיעה באזרחים פלסטינים. היא הוסיפה כי היא תמשיך לעבוד עם כל השותפים כדי להקל על המשבר ההומניטרי, להבטיח הגנה על אזרחים ו"לעבוד למען השלום והיציבות המובטחים בפתרון שתי המדינות".
5 צפייה בגלריה
פגיעות והרוגים בבית חולים ברצועת עזה
פגיעות והרוגים בבית חולים ברצועת עזה
ההרס בבית החולים בעזה
שליח מזכ"ל האו"ם למזרח התיכון תור ונסלנד, שנועד בקטאר עם בכיר חמאס איסמאעיל הנייה, הופיע בפני מועצת הביטחון בשיחה מקטאר. ונסלנד אמר כי זהו אחד הרגעים הקשים ביותר איתם התמודדו העם הישראלי והעם הפלסטיני במהלך 75 השנים האחרונות. לדבריו, "הטבח, מעשי האלימות והטרור הבזויים שביצע חמאס נגד ישראלים ב-7 באוקטובר חקוקים בזיכרון הקולקטיבי שלנו. משפחות שלמות נהרגו. נשים וילדים נחטפו לרצועת עזה ועדיין מוחזקים שם עד היום. אין הצדקה או תירוץ למעשי טרור שכאלה, ואני מגנה אותם באופן חד משמעי".
בדבריו לחברי המועצה התייחס ונסלנד גם לפיצוץ בבית החולים בעזה - שלפי הראיות שהציג צה"ל נגרם כתוצאה משיגור רקטי כושל של הג'יהאד האיסלאמי. "מאות פלסטינים נהרגו כשבית החולים האזרחי בעיר עזה ספג אש קטלנית. נסיבות האסון והאחריות עדיין צריכות להתברר ויש צורך בחקירה מלאה ורחבה על העובדות. אבל התוצאה של כל זה ברורה מאוד - זו טרגדיה נוראית".
5 צפייה בגלריה
תור ונסלנד במועצת הביטחון של האו"ם
תור ונסלנד במועצת הביטחון של האו"ם
תור ונסלנד במועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: un)
ונסלנד אמר כי יש צורך לאפשר זמן ומרחב להשגת שלוש מטרות בסיסיות: "שחרור מיידי וללא תנאי של כל בני הערובה על ידי חמאס. שנית, ובדחיפות, לאפשר לסיוע הומניטרי להגיע לפלסטינים בעזה ללא הגבלות. הדבר השלישי חייב להיות מאמץ קולקטיבי לסיום פעולות האיבה ולמנוע כל התרחבות נוספת של הסכסוך באזור".
שר החוץ אלי כהן פנה למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש וכתב לו: "לאור העדויות החד-משמעיות שפורסמו על-ידי ישראל בנוגע לאחריות של הג'יהאד האיסלמי לפיצוץ בבית החולים אל-האלי בעזה, אני מבקש שתכריז באופן פומבי על ארגוני הטרור הפלסטינים בעזה כאחראים לטרגדיה הזו. כפי שאתה יודע, השיגור הכושל של הג'יהאד האיסלמי פגע בבית החולים, ולאחר מכן החמאס החליט להתחיל בקמפיין תקשורתי בינלאומי להסתרת האמת ולהאשמת ישראל".
5 צפייה בגלריה
תיעוד מצולם משעות הבוקר של בית החולים בעיר עזה אשר נפגע משיגור כושל של ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי
תיעוד מצולם משעות הבוקר של בית החולים בעיר עזה אשר נפגע משיגור כושל של ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי
הריסות בית החולים בעזה, הבוקר
(צילום: דובר צה"ל)
כהן כתב לגוטרש: "האמינות של האו"ם והיושרה שלו סכנה, ואנחנו מצפים ממך להתבטא באופן פומבי ולגנות את הג'יהאד האיסלמי על הפשע הזה. אני גם מבקש ממך לוודא שגורמים רשמיים של האו"ם יתבטאו באותה הצורה כלפי האחריות של הג'יהאד האיסלמי בדברים שלהם במועצת הביטחון היום".