מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניים, איסמעיל קאאני, מי שלא נראה בציבור מאז תחילת שבוע שעבר ושהיעלמותו המסתורית הציפה גל שמועות, נחקר על רקע חשד לקשר עם ישראל. כך דווח ב"סקיי ניוז" בערבית מפי מקורות איראניים, שלדבריהם: "הוא נחקר על החדירה המודיעינית ולקה בהתקף לב. הוא הועבר לבית החולים במהלך חקירותיו. ראש משרדו של קאאני חשוד בקשר עם ישראל".
2 צפייה בגלריה
איסמעיל קאאני
איסמעיל קאאני
איסמעיל קאאני
(צילום: AP)
בתחילת השבוע, שני גורמי ביטחון בכירים באיראן אמרו לסוכנות הידיעות כי קאאני נעלם אחרי המתקפה העוצמתית ברובע הדאחייה של ביירות ביום חמישי שעבר, שכוונה נגד בכיר חיזבאללה האשם ספי א-דין - בן דודו של חסן נסראללה ומי שסומן כיורשו של מזכ"ל ארגון הטרור - שחוסל פחות משבוע לפני כן. גם הקשר עם ספי א-דין נותק מאז אותה תקיפה, ואף שבצה"ל טרם אישרו שהוא חוסל - ההערכות לפי דיווחים זרים הן שהוא אכן נהרג.
אחד הגורמים ששוחחו עם רויטרס אמר כי קאאני שהה בדאחייה במהלך התקיפה לפני כשבועיים, וכי מאז כאמור לא נשמע ממנו דבר. עם זאת, הגורם טען כי קאאני לא השתתף במפגש עם ספי א-דין. גם הגורם השני אמר כי קאאני נסע לביירות בעקבות חיסול נסראללה. הוא נראה בפעם האחרונה בפומבי ביום ראשון בשבוע שעבר, אז ביקר במשרדי חיזבאללה בטהרן - שם צולם לצד אחיו של האשם ספי א-דין, עבדאללה.
בכיר בחיזבאללה שהתראיין ביום ראשון לערוץ תקשורת עיראקי נשאל על היעלמותו של קאאני, והשיב: "אין לי מידע, אנחנו גם מחפשים אחרי האמת בסוגיה הזו".
ב"איראן אינטרנשיונל", ערוץ אופוזיציה למשטר האייתוללות שמשדר בפרסית מלונדון, דווח ביום ראשון כי בני משפחתו של קאאני אישרו כי אין להם פרטים על מצבו או על מקום הימצאו - וכי הם מודאגים לגבי גורלו.
תקיפות צה"ל בדאחייה לפני כשבוע

2 צפייה בגלריה
איסמעיל קאאני, מפקד כוח קודס של איראן, בתיעוד בטהרן במשרד של חיזבאללה
איסמעיל קאאני, מפקד כוח קודס של איראן, בתיעוד בטהרן במשרד של חיזבאללה
קאאני בצילום האחרון שלו לפני שבוע, במשרדי חיזבאללה בטהרן
בתחילת השבוע דווח גם ב"ניו יורק טיימס" על ההיעלמות של קאאני - מי שהחליף את קאסם סולימאני אחרי שזה חוסל ב-2020 על ידי ארה"ב - ונטען שמטרת נסיעתו לביירות הייתה סיוע לבכירי חיזבאללה להתאושש מגל התקיפות בלבנון. עם העיתון האמריקני שוחח אחד מאנשי משמרות המהפכה שמוצב בביירות, והוא אמר כי השתיקה של הגורמים הרשמיים באיראן סביב קאאני גורמת לפאניקה בקרב אנשי משמרות המהפכה הזוטרים.
מאז שבת נפוצו שמועות לגבי גורלו של קאאני. חלק מהשמועות טענו כי נהרג באחת התקיפות בדאחייה, ולפי דיווחים אחרים, הנושא מסתורי אפילו יותר. מקורות מסרו ביום ראשון לאל-חדת' ואל-ערביה הסעודיים כי קאאני נמצא כעת ב"בידוד", אחרי החיסולים האחרונים שהובילה ישראל מול מנהיגים איראנים בולטים.
לפי אותו דיווח, מ-7 באוקטובר ביקר קאאני כמה פעמים בציר של עיראק-סוריה-לבנון. במהלך ביקוריו הוא נפגש גם עם נסראללה ופואד שוכר, ששניהם חוסלו בביירות. מה שהגביר לפי המקורות את החשד נגדו אפילו יותר, היא העובדה כי היה אמור להשתתף בפגישה של בכירי חיזבאללה שישראל תקפה בדאחייה. אותם גורמים טענו כי קאאני הודיע לנוכחים כי יצטרף לפגישה יחד עם ראש המשרד שלו, המכונה איחסאן, אך לאחר מכן התנצל שאינו יכול להגיע. נטען כי ישראל למעשה תקפה את הפגישה ממנה הבריז.