ריאיון על הטיול השנתי של התיכון בנתיבות
(צילום: אסף חן)

ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, עו"ד אווקה זנה, פנה הבוקר (שני) במכתב למנכ"ל משרד החינוך בעקבות תלונות שהתקבלו ביחידה על אירוע גזעני לכאורה כלפי בנות העדה האתיופית במהלך טיול בית ספרי של תיכון בנתיבות, וקרא להרחיק את המורות המעורבות באירוע הקשה מעיסוק במערכת החינוך במסגרת משרד החינוך.
המורות צפויות לחזור היום לדרום מהטיול, ושלוש מהן מוזמנות לשיחה עם המפקח על החינוך הממלכתי דתי במחוז דרום, כדי לשמוע מהן על המקרה ולהבין מדוע פתחו את הקבוצה. בימים הקרובים ישמעו את כל המורות שהיו בקבוצה, ולאחר מכן יוחלט את מי מהן לזמן לשימוע. לפי הערכת המשרד, יזומנו לכל הפחות שבע מורות.
5 צפייה בגלריה
אווקה זנה
אווקה זנה
קורא להרחיק את המורות המעורבות מעיסוק במערכת החינוך. עו"ד זנה
(צילום: לשכת העיתונות הממשלתית)
במסגרת הטיול פתחו מורות קבוצת וואטסאפ שכותרתה "טיול שנתי שחורות", שבה התייחסו בצורה פוגענית לתלמידותיהן בנות העדה האתיופית. התלמידות, מכיתות י'-י"א, הבחינו באחת המורות גוללת הודעות בקבוצה בצג הטלפון הנייד שלה. הן פרסמו זאת ברשתות החברתיות, ובמשרד החינוך הודיעו כי המורות יזומנו לשימוע. זנה ציין כי לצד הטיפול הנקודתי שמשרד החינוך כבר הודיע שהוא עורך, יש ליישם את המלצות הוועדה המקצועית שהוקמה במשרד החינוך לקידום חינוך נגד גזענות, ולהוביל מהלך נגד גזענות ואפליה בבית הספר בפרט ובמערכת החינוך בכלל, במעורבות המורים והתלמידים.
הסערה סביב הפרשה הגיעה גם לכלי תקשורת בעולם. ברשת BBC, לדוגמה, דווח כי "צ'אט וואטסאפ גזעני של מורות ישראליות שנתפס על ידי התלמידים".
במכתב נמסר: "גזענות במערכת החינוך אינה תופעה חדשה. גם בעבר נחשפו גילויים קשים של גזענות כלפי תלמידים ממוצא אתיופי במסגרות של מערכת החינוך ואלו טופלו באופן נקודתי. מעשה גזענות הינו מהגילויים הקשים והחמורים של הפגיעה בזכות לשוויון, הכרוכה בהשפלתו של אדם ופגיעה בכבודו, הפוגעות בחוסן החברתי-כלכלי של החברה הישראלית. אירוע זה לא יכול להסתיים רק בטיפול נקודתי, אלא יש צורך בבחינה של תוכנית הבראה ממושכת של בית הספר והובלת מהלך לחינוך נגד גזענות בכלל מערכת החינוך. אין ספר כי הנחייתך ליישם באופן מלא של חוזר המנכ"ל לחינוך נגד גזענות, יהיה מסר ברור וחד משמעי לקידום המאבק בגזענות על כל צורותיה".
5 צפייה בגלריה
ההודעות שכתבו המורות בקבוצה
ההודעות שכתבו המורות בקבוצה
"רואה שחורות". ההודעות שכתבו המורות בקבוצה
(מתוך הרשתות)
5 צפייה בגלריה
התגובה שקיבלו המורות לאחר שנתפסו
התגובה שקיבלו המורות לאחר שנתפסו
ההודעה שהפיצו התלמידות
(מתוך הרשתות)
קרן, אחות של אחת מתלמידות התיכון שהיו מעורבות באירוע, אמרה בריאיון לאולפן ynet כי "אחותי התעמתה עם המורה יחד עם כמה חברות, ואמרה לה: 'למה דווקא שחורות? למה דווקא הבדיחות האלה?'". היא הוסיפה כי "המורה התחננה שהן ימחקו את הסרטון. זו תגובה של אדם שמרגיש אשם. הדבר הבא שעשתה זה לומר 'לא, זה היה בצחוק'. מבחינתה זה היה בצחוק, היא לא מבינה את חומרת המעשה".
כמה אחותך פגועה? "היא מאוד פגועה. הן היו נסערות, כל הזמן היינו בטלפונים. הן בחרו באמת לענות בצורה בוגרת, לפתוח קבוצה עם המורות, לשלוח להן הודעה מסודרת. המורות בתגובה יצאו מהקבוצה - לא יודעת מה שיקול הדעת שלהן לצאת מהקבוצה של בקשת הסליחה".
5 צפייה בגלריה
ההודעות שכתבו המורות בקבוצה
ההודעות שכתבו המורות בקבוצה
מתוך ההודעות ששלחו המורות
(מתוך הרשתות)
5 צפייה בגלריה
ח"כ צגה מלקו
ח"כ צגה מלקו
"צריך להפסיק את זה אחת ולתמיד". ח"כ מלקו
גם ח"כ צגה מלקו (הליכוד) התייחסה למקרה בריאיון לאולפן ynet, ואמרה כי "זה חוזר על עצמו. פעם לא רוצים את הילדים בגן, בבית ספר - זה קרה לילדים שלי שהם יחסית גדולים. הם עברו את אותם הדברים".
לדבריה, "צריך להפסיק את זה אחת ולתמיד. הבנות האלה אוטוטו צריכות להתגייס - אם זה שירות לאומי או שירות צבאי. מה הן ירגישו כלפי המדינה? המחנכות האלה גורמות להרס, לכן אני חושבת שצריך לקחת צעד גדול - חייבים לפטר את האנשים האלה. אחרת, כמו שאמרתי, זה יחזור על עצמו".
גנט דסה, מנכ"לית "עולים ביחד" אמרה לאולפן ynet כי "זה הזמן לחזק את הבנות האלה ולהבין שיש פה דור צעיר שאומר 'אני לא מוכן שיטאטו את המציאות ושיגידו שהכל בסדר ושזה היה משחק'."
דסה הוסיפה כי "אני עוקבת אחרי הסיפור מקרוב. אם התלמידות לא היו נוהגות בצורה כזאת כנראה שהדבר הזה לא היה יוצא לאור. וצריך להבין, זה לא מקרה פרטי-נקודתי, זה קורה בלי סוף. הבנות האלה יצטרכו ללמוד באותו מוסד חינוך עם אותן מורות, זה נשמע לכם הגיוני? אנחנו צריכים לוודא שהמקרה הקונקרטי הזה יטופל".