פרקליטות המדינה פנתה היום (שישי) לבג"ץ וביקשה לצרף לעתירה נגד תיקון פקודת המשטרה ("חוק בן גביר" - ג"מ) את המכתב ששלח המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה נגד התנהלות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.
2 צפייה בגלריה
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
"התנהלות בן גביר, כפי שתיאר המפכ"ל, מהווה הפרה בוטה של הדין"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"במכתב האמור, פנה מפכ"ל המשטרה ליועצת המשפטית לממשלה והביא לידיעתה מספר אירועים בהם נתן השר לביטחון לאומי הנחיות אופרטיביות לדרג מבצעי במשטרה, אגב אירועים קונקרטיים או במהלך התרחשותם. לעמדת משיבי המדינה, מתחייב כי מכתב זה יעמוד בפני בית המשפט הנכבד טרם קיום הדיון העקרוני בשאלת חוקתיות התיקון לפקודת המשטרה והסמכויות שהוקנו בו לשר לביטחון לאומי".
לטענת פרקליטות המדינה, "האירועים המפורטים במכתב המפכ"ל מהווים, על פי המתואר במכתב, הפרה בוטה של הדין והתערבות פסולה של השר בעבודתה האופרטיבית של המשטרה. פעולותיו האמורות של השר היו אסורות לפני התיקון לפקודת המשטרה, הן עודן אסורות אחריו, והן מנוגדות להחלטות בית המשפט הנכבד".
מנגד, בן גביר טוען שהמכתב כולל טענות כוזבות. עורכת הדין של השר מתנגדת להגשת המכתב כחלק מהעתירה לבג"ץ: "השר מתנגד לצירוף המסמך המבוקש. מדובר במסמך שאין לו כל רלוונטיות לדיון ולהכרעה בעתירות שבכותרת. הבקשה לצירופו של המסמך נועדה להבאיש את השר ולהסיט את תשומת הלב מהסוגיה שעומדת להכרעת בית המשפט, והיא - חוקיותו של התיקון לפקודת המשטרה על פי פרשנותו הסבירה".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
היועמ"שית גלי בהרב-מיארה
(צילום: Gil Cohen-Magen/Pool Photo via AP)
עוד הוסיפה עורכת הדין כי "למרבה הצער בקשה זו מהווה המחשה נוספת למגמה עליה הצביע השר בהתייחסותו לכתב התשובה מטעם היועצת המשפטית לממשלה".
במכתב ששלח המפכ"ל ליועמ"שית, הוא עדכן אותה בין היתר כי השר בן גביר הנחה את סגנו, ניצב אבשלום פלד, שאמור להחליפו בתפקיד, להימנע מאבטחה של שיירות הסיוע לרצועת עזה. שבתאי כתב ליועמ"שית כי כשסירב להנחיה זו, אמר לו בן גביר כי "יהיו לכך השלכות".
במכתב תיאר המפכ"ל פנייה מהרמטכ"ל הרצי הלוי ב-13 בינואר בכל הנוגע לליווי שיירות הסיוע. "בעקבות שיחה זו, התקשרתי למפקד מחוז דרום על מנת לבדוק את הסוגיה ונאמר לי כי התקיימה שיחת ועידה בהשתתפות השר לביטחון לאומי, הסמפכ"ל ומפקד מחוז דרום - שבמסגרתה הנחה השר לביטחון לאומי היא כי אין לסייע בנושא מכיוון שזו אחריות צה"ל", כתב שבתאי. לדבריו, כשפנה לבן גביר בנושא, "נאמר לי על ידי השר כי המשימה היא משימה שבתחום אחריות צה"ל ולא משטרת ישראל. הבהרתי לשר כי מדובר במשימה של משטרת ישראל, והשר מחה בפניי והבהיר כי יהיו לכך השלכות".
30.05.24
(צילום: שמוליק דודפור, עידו ארז)

המפכ"ל תיאר במכתב כי בן גביר מחה בפניו על כך שהמשטרה משקיעה כוחות רבים בליווי השיירות, אף שמדובר בהחלטת הקבינט ובהנחיית ראש הממשלה. "הבהרתי לשר כי המשטרה מבצעת ותמשיך לבצע את תפקידה גם בסוגיה זו", כתב שבתאי. הוא תיאר במכתב שלמחאתו של בן גביר קדם סיור בשדרות, שם הבחין במשאיות הסיוע ופנה אליו בנושא. "השר ניגש לשוטרים והקצינים בשטח - כדי להבהיר להם את התנגדותו לפעילות זו", כתב שבתאי.
מכתבו של המפכ"ל ליועמ"שית נחשף במסגרת חומרים שהוגשו כחלק מעתירה של התנועה לאיכות השלטון נגד שינוי פקודת המשטרה - שהדיון בה יתקיים בשבוע הבא. השופטים הנחו את השר בן גביר שאסור לו להתערב בפעילות קונקרטית של המשטרה, ובמכתבו של שבתאי מתוארות הפרות והתערבויות בפעילות המבצעית - ולא בהתוויית מדיניות כללית, כפי שהנחו השופטים. מקרה נוסף שציין שבתאי במכתב ליועמ"שית הוא כי בן גביר פנה ישירות למפקד מג"ב בריק יצחק בעניין האלימות המשטרתית במירון במהלך ההילולה - מבלי לעדכן את המפכ"ל.