תיעוד: האיראנים משחררים את אחד הרובוטים בים האדום
(צילום: רויטרס)

איראן חטפה שלשום (חמישי) בים האדום שני רובוטים ימיים של הצי האמריקני לזמן קצר – ושחררה אותם עם התקרבות ספינות מלחמה אמריקניות אל הספינה האיראנית. המצלמות שהוצבו על הרובוטים, כך אמר גורם אמריקני, נעלמו לאחר שחרורם ולא ברור אם נפלו או נלקחו על ידי האיראנים. זו התקרית הימית השנייה במעורבות ארה"ב ואיראן בשבוע האחרון, אחרי שביום שלישי האחרון הודיע הצי האמריקני כי סיכל ניסיון של משמרות המהפכה לגרור ולהשתלט על רובוט ימי אחר במפרץ הפרסי.
3 צפייה בגלריה
איראן חטפה רובוט ימי של ארה"ב ב ים האדום לזמן קצר
איראן חטפה רובוט ימי של ארה"ב ב ים האדום לזמן קצר
(צילום: הצי האמריקני, רויטרס)
3 צפייה בגלריה
תיעוד: האיראנים משחררים את הרובוט הימי שנחטף בים האדום
תיעוד: האיראנים משחררים את הרובוט הימי שנחטף בים האדום
תיעוד מהספינה האיראנית אחרי שחרור הרובוטים. אחד אחר באופק
(צילום: רויטרס)
לאיראן, נזכיר, אין כל רצועת חוף בים האדום, שכמו המפרץ הפרסי נחשב נתיב ימי קריטי לכלכלה העולמית שמוביל בין השאר לתעלת סואץ במצרים. בשונה מהתקרית ביום שלישי האחרון, הרובוטים הימיים האמריקניים נחטפו לזמן קצר על ידי הצי האיראני – ולא על ידי אנשי משמרות המהפכה. בתיעוד שפרסמה הטלוויזיה האיראנית נראו אנשי הצי האיראני בוחנים את הרובוטים הימיים ומשליכים את אחד מהם מספינת המלחמה.
בדיווח בטלוויזיה האיראנית נטען כי "הצי האיראני איתר כמה כלי שיט לא-מאוישים שמשמשים לריגול נטושים בנתיבי השיט הבינלאומיים. אחרי שתי אזהרות למשחתת אמריקנית כדי למנוע תקריות אפשריות, שני כלי השיט נתפסו". בטלוויזיה האיראנית הודיעו כי "לאחר שנתיבי השיט הבינלאומיים אובטחו, הצי שחרר את כלי השיט במקום בטוח. הצי האמריקני הוזהר כדי שיימנע מתקריות חוזרות בעתיד".
הצי האמריקני החמישי, שמקום מושבו במנאמה, בירת בחריין, הודיע כי הרובוטים הימיים שנחטפו על ידי האיראנים הם מדגם Saildrone, שבעזרת מפרש ולוח סולארי מסוגל לפעול בים ברציפות במשך שישה חודשים. הרובוטים אוספים מידע וצילומים, שאותו משדרים למרכז השליטה של הצי.
מוקדם יותר השבוע חשף ה"וול סטריט ג'ורנל" פרטים חדשים על רשת הרובוטים הימיים של הצי האמריקני, שמטרתה המרכזית להיאבק באיומים האיראניים. גורמים בממשל בוושינגטון אמרו לעיתון כי במאמצים הללו שותפות בעלות בריתה של ארה"ב במזרח התיכון, בהן ישראל וסעודיה. הגורמים ששוחחו עם העיתון סירבו לפרט את מספרם המדויק של הרובוטים הימיים הפועלים במסגרת הרשת הזו, אך בצי האמריקני אמרו כי הם צופים שעד הקיץ הבא כבר יפעילו בסך הכול 100 כלים לא-מאוישים – ימיים או אוויריים – במסגרת המאמץ המודיעיני.
"כלי השיט השטוחים היו בלתי-מאוישים וצילמו תמונות לא-מסווגות של הסביבה, בעודם מסתובבים באזור מוקצה מראש במרחק של לפחות ארבעה מיילים ימיים מנתיב התנועה הימי הקרוב ביותר", מסר הצי החמישי האמריקני. "כלי השיט לא היוו סיכון לתנועה הימית והם פעלו בדרום הים האדום במשך יותר מ-200 ימים רצופים ללא תקלות".
תיעוד התקרית הקודמת השבוע: הספינה האיראנית מנסה לגרור את הרובוט האמריקני
(צילום: הצי האמריקני)

גורם אמריקני אמר לסוכנות הידיעות AP כי אנשי הצוות האיראנים ניסו תחילה לכסות את הרובוטים הימיים האמריקניים בברזנט, והוסיף כי המצלמות שהוצבו על הרובוטים הוסרו נעלמו בזמן התקרית. גורם אמריקני ששוחח עם ה"וול סטריט ג'ורנל" אמר כי עם שחרור הרובוטים נעלמו המצלמות שהוצבו עליהם - ולא ברור אם נלקחו על ידי האיראנים או שנפלו בזמן החזרת הרובוטים למים. המצלמות, כך הוסיף הגורם, לא נחשבות מסווגות או כאלה שבלתי-אפשריות להשגה באופן מסחרי.
היוזמה החדשה של הרובוטים הימיים, לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", נמשכת כבר חצי שנה. במסגרתה נבחנים שורה של כלי שיט לא-מאוישים, בהם כאלו הדומים לסירות מנוע סטנדרטיות ויכולים להגיע למהירות של עד 145 קמ"ש.
מאז פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין ב-2018 גברה המתיחות עם איראן בים, ונרשמו שלל תקריות שבהן נפגעו ספינות סוחר שונות, כשפעמים רבות האצבע המאשימה הופנתה לעבר איראן. ברקע ניצבו דיווחים על "מלחמה ימית חשאית" שהתחוללה בין איראן לישראל. איראן כמובן פועלת גם הרחק מהמפרץ הפרסי, בשלל אזורים במזרח התיכון, ומוקדם יותר השנה הקים הצי האמריקני כוח משימה מיוחד שמתמקד בים האדום. בישראל מקדמים במקביל שיתוף פעולה עם כמה מדינות באזור בתחום ההגנה האווירית נגד הכטב"מים האיראניים.