הילדים בצ'כיה חוזרים לגן אחרי שהתברר שלא מדובר במעטפת נפץ

אחרי מעטפות הנפץ בספרד, אוקראינה טענה בצהריים (יום שישי) כי שגרירויותיה ברחבי העולם קיבלו "חבילות דמים" שמכילות עיניים של בעלי חיים. לטענת משרד החוץ האוקראיני, חבילות כאלו התקבלו בין היתר בשגרירויות בהונגריה, הולנד, פולין, קרואטיה ואיטליה - וגם בקונסוליות כלליות בנאפולי וקרקוב, ובקונסוליה בברנו שבצ'כיה. החבילות, כך נטען, היו ספוגות בנוזל "בעל צבע וריח מיוחדים".
בצ'כיה דיווחה תחילה המשטרה על חשד למעטפת נפץ בקונסוליה האוקראינית בברנו, כמו אלה שנמצאו ברחבי ספרד, כולל בשגרירות האוקראינית במדריד. השוטרים פינו ילדים מגן סמוך, וביקשו מכל עובדי הקונסוליות בצ'כיה להישאר זהירים. בהמשך פרסמה המשטרה הצ'כית הודעה שלפיה לא מדובר במעטפת נפץ, אלא בחבילה שהכילה "רקמה של בעלי חיים" ונשלחה לבדיקת מעבדה.
בהמשך הודיע משרד החוץ האוקראיני כי גם בשגרירות במדריד, שם אותרה מעטפת נפץ, התקבלה היום "חבילת דמים" דומה לאלה שהתקבלו בשגרירויות אחרות. המשטרה הספרדית חסמה את אזור השגרירות במדריד.
אולג ניקולנקו, דובר של משרד החוץ האוקראיני, אמר כי גורמים אוקראינים בוחנים את משמעות המקרים. הוא הוסיף כי שר החוץ דמיטרו קולבה הורה להגביר את האבטחה בכל השגרירויות והקונסוליות שקיבלו את החבילות.
ניקולנקו אמר כי נוסף על כך הכניסה לדירה של השגריר האוקראיני בוותיקן הושחתה, ומקור בשגרירות ברומא אמר כי צואה אנושית הושארה מול הדלת. דובר משרד החוץ האוקראיני אמר עוד כי השגרירות בקזחסטן קיבלה איום על פצצה. לדבריו, השגרירות בארה"ב קיבלה מכתב עם ביקורת על אוקראינה, וכמו רוב החבילות והמעטפות, מקורו במדינה אחת באירופה.
6 צפייה בגלריה
מעטפות נפץ אוקראינה מלחמה
מעטפות נפץ אוקראינה מלחמה
ילדים מגן סמוך פונו מחשש למעטפת נפץ. כוחות ביטחון בקונסוליה האוקראינית בברנו
שלשום הכריזה אוקראינה על העלאת כוננות בשגרירויות שלה ברחבי העולם, אחרי שאיש אבטחה בשגרירות האוקראינית במדריד נפצע כשפתח מעטפת נפץ שהתקבלה בבניין. החבילה בשגרירות האוקראינית במדריד נשלחה בדואר רגיל ויועדה אל השגריר, אך במקום זאת נפתחה על-ידי איש ביטחון בחצר השגרירות – ואז התפוצצה. היא גרמה לו רק פציעה קלה, בידו, והוא התפנה בכוחות עצמו לבית החולים. אוקראינה רמזה כי רוסיה או תומכיה עומדים מאחורי המעשה, והדגישה כי הוא לא ירפה את ידיהם של הדיפלומטים האוקראינים הפועלים ברחבי העולם בניסיון להדוף את התוקפנות הרוסית.
מאז הפיצוץ ההוא התברר כי בספרד התגלו עוד חמש חבילות דומות שנשלחו בדואר. אחת מהן הגיעה אל יצרנית הנשק אינסטלנסה בעיר סרגוסה, חברה המייצרת את משגר הרקטות C90 שספרד סיפקה לאוקראינה. חבילה שנייה נשלחה אל משרד ההגנה הספרדי במדריד ונוטרלה. היא יועדה לשר ההגנה עצמו. חבילה שלישית אותרה במרכז לוויינים של האיחוד האירופי השוכן בבסיס של חיל האוויר הספרדי ליד מדריד, ובוצע בה פיצוץ מבוקר. המרכז שבו התקבלה אוסף עבור האיחוד מודיעין מהחלל, ושר החוץ האירופי ג'וזפ בורל כינה אותו בספטמבר השנה "העיניים באירופה". חבילה רביעית הגיעה לשגרירות ארה"ב במדריד.
6 צפייה בגלריה
ספרד פיצוץ מעטפת נפץ ב שגרירות אוקראינה ב מדריד
ספרד פיצוץ מעטפת נפץ ב שגרירות אוקראינה ב מדריד
כוחות החירום ליד שגרירות אוקראינה במדריד, שלשום לאחר הפיצוץ
(צילום: EPA)
אתמול הודיעה לשכתו של ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס כי בשבוע שעבר התקבלה בלשכה חבילה חמישית, וכי היא הכילה מטען דומה לזה שהכילו החבילות האחרות. לדבריה מדובר במטען העשוי מ"חומר פירוטכני". גם החבילה הזו לא התפוצצה ולא גרמה לנפגעים. לפי חלק מהדיווחים החבילה יועדה לראש הממשלה עצמו, אך הדבר עדיין אינו ברור.
העיתון הספרדי "אל-מונדו" דיווח אתמול כי מעבר לחמש החבילות שכבר נמסרה הודעה רשמית כי אותרו, חבילה נוספת, שישית במספר, התקבלה במשרד התרבות הספרדי. לפי שעה אין אישור לכך. עוד דווח כי לפחות על חלק מהחבילות הופיעה בפרטי השולח אותה כתובת אימייל. סגן שר הפנים הספרדי מסר כי על סמך המידע הראשוני נראה שהחבילות כולן נשלחו מתוך שטח ספרד.
בית המשפט העליון של ספרד, האמון על חקירת הפיצוץ בשגרירות אוקראינה שלשום, הודיע כי הוא מתייחס לתיק כאל תיק שיש בו חשד לטרור. השגריר האוקראיני בספרד, סרהיי פוהורלצב, סיפר לאתר חדשות בארצו כי החבילה שיועדה אליו כללה קופסה, וכי הדבר עורר את חשדו של איש השגרירות שקיבל אותה לידיו, ולכן הוא החליט לצאת איתה לחצר ולפתוח אותה כשאין עוד אנשים מסביב. כשפתח אותה שמע קול נקישה – ואז זרק אותה מיד ושמע פיצוץ. אף שלא החזיק את מטען החבלה בזמן שהתפוצץ, הוא נפגע בידו וספג גם זעזוע מוח.