ראש הממשלה בנימין נתניהו הסיר את התנגדותו למעורבות של פתח ב"יום שאחרי". כך אמרו הערב (שישי) ל-ynet מקורות ביטחוניים. הבוקר נחשפה ב"וושינגטון פוסט" תוכנית המעבר ל"יום שאחרי" של שר הביטחון יואב גלנט, ובמסגרתה נכללת גם מעורבות של כוח פלסטיני, שאמור להיות אחראי בהדרגה על הביטחון המקומי. כעת, לטובת הבשלת תוכנית גלנט, נדרשת הירתמות של ארה"ב למהלך - שתביא את מדינות ערב, ואלה אמורות להביא את הגורמים המקומיים ברצועה.
נתניהו, בחדש מאי: "היום שאחרי"? דיבורים ריקים מתוכן כל עוד חמאס נשאר
(צילום: איתי בית-און, לע"מ)

עד כה, נתניהו הביע התנגדות גורפת למעורבות פתח ב"יום שאחרי". גלנט אף ביקר אותו מעל דוכן הנאומים בחודש שעבר, ואמר כי "סופה של המערכת הצבאית במעשה המדיני. היום שאחרי חמאס יושג רק על-ידי שליטה של גורמים פלסטינים בליווי בינלאומי, שיהוו חלופה שלטונית לחמאס. זה אינטרס לאומי ישראלי. אי החלטה משמעותה החלטה בפועל".
נתניהו אמר אז בתגובה כי "אני לא מוכן להחליף את חמאסטן בפתחסטן. אחרי הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הנחיתי להשמיד את חמאס. לוחמי צה"ל וזרועות הביטחון נלחמים על כך. כל עוד החמאס נשאר על כנו - אף גורם אחר לא ייכנס לנהל את עזה אזרחית, בוודאי שלא הרשות הפלסטינית. 80% מהפלסטינים ביהודה ושומרון תומכים בטבח הנורא של 7 באוקטובר. הרשות הפלסטינית תומכת ומממנת טרור. לכן התנאי הראשון להכשיר את הקרקע לגורם אחר הוא לחסל את חמאס ולעשות זאת בלי תירוצים".
בלשכת רה"מ מיהרו להכחיש את טענות המקורות הביטחוניים, וטענו: "הפרסום על כך שראש הממשלה נתניהו הסיר התנגדות למעורבות פת"ח ביום שאחרי הוא שקרי. ראש הממשלה עקבי בעמדתו שמי שמממן טרור, תומך בטרור ומחנך לטרור - ובכלל זה הרשות הפלשיתנית - אינו יכול להיות שותף בניהולה של עזה ביום שאחרי חמאס. ראש הממשלה נתניהו חזר רק לאחרונה על עמדה עקבית זו גם בישיבות הקבינט וגם באוזניהם של נציגים האמריקנים ובפני הציבור הישראלי".
1 צפייה בגלריה
טנקים של צה"ל ליד הגבול עם רצועת עזה
טנקים של צה"ל ליד הגבול עם רצועת עזה
טנקים של צה"ל ליד הגבול עם רצועת עזה. כוח פלסטיני ייקח את האחריות על הביטחון המקומי?
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
לפי תוכנית שר הביטחון גלנט, שפורסמה ב"וושינגטון פוסט", המעבר ליום שאחרי בעזה יפוקח על-ידי ועדה בראשות ארצות הברית ומדינות ערב המתונות. כוח בינלאומי, שייתכן שיכלול כוחות ממצרים, ירדן, איחוד האמירויות ומרוקו, יפקח על הביטחון, וכוחות אמריקנים יספקו פיקוד ושליטה לצד לוגיסטיקה מחוץ לעזה, ייתכן ממצרים. בהדרגתיות, כוח פלסטיני ייקח את האחריות על הביטחון המקומי.
תוכנית המעבר בעזה תיושם בשלבים, תחילה בצפון הרצועה - וכשהתנאים יאפשרו זאת גם בדרומה. החזון של גלנט כולל הרחבה של "בועות" הביטחון שיכללו בסופו של דבר 24 אזורי ממשל ברצועה. גורמים בממשל ביידן תמכו ברעיון, אבל נשמעו סקפטיים שאותם "כתמי דיו" על המפה יתרחבו במהירות.
גלנט וגורמים אמריקנים הסכימו שכוח ביטחון פלסטיני צריך להתאמן תחת תוכנית הסיוע הביטחונית לרשות הפלסטינית, שאותה מוביל הקצין האמריקני מייקל פנזל, המתאם הביטחוני בין ישראל לרשות. גורמים אמריקנים אמרו כי הם תומכים בליבת תוכנית גלנט, אבל ציינו כי מדינות ערב המתונות לא יגבו אותה - אלא אם הרשות הפלסטינית תהיה מעורבת ישירות. הם גם הזהירו שאותן מדינות רוצות את מה שהסעודים מכנים כ"אופק פוליטי" לעבר מדינה פלסטינית - שגלנט ורוב הישראלים אינם תומכים בו.