מתקפת הפתע הבוקר (שבת) של חמאס וכנראה גם של הג'יהאד האיסלאמי מעזה תפסה את ישראל בהפתעה מוחלטת, בלי התרעה או כוחות בכוננות, כשתשומת הלב של צה"ל ומערכת הביטחון מופנית ליהודה ושומרון. ההיערכות בגבול עזה ובעוטף עזה בחג הייתה שגרתית לחלוטין.
דיווח פלסטיני על החדירה לישראל

עוד תגיע השעה לברר מי אחראי למחדל הזה, ואם הייתה פה רשלנות או שאננות של כוחות הביטחון, ובעיקר של אגף המודיעין בצה"ל ושל השב"כ. כרגע, המשימה הדחופה ביותר של כל קהיליית המודיעין היא לוודא שהתקפת הפתע העזתית אינה מתואמת ומתוזמנת עם התקפות נוספות שיבואו מצפון וממזרח - מלבנון, מסוריה ואולי גם ממקומות אחרים - בעיקר באמצעות רקטות וניסיונות חדירה.
הסכנה העיקרית היא מגבול לבנון ולכן, לצד מאמץ הבלימה של ההתקפה בדרום, צריכה קהיליית המודיעין להפנות משאבים צפונה. לאחרונה הושמעו רמזים, בעיקר מלבנון, שיש כוונה לבצע מהלך התקפי מתואם לחיזבאללה ולארגונים העזתיים. המאמץ המרכזי השני של צה"ל בכלל ושל חיל האוויר בפרט, אחרי טיהור השטח מהמחבלים שחדרו לשטח ישראל, הוא למנוע מהם לחטוף ולהעביר בני ערובה וגופות של ישראלים לרצועה. אלו הן שתי המשימות הדחופות ביותר. המחבלים מעזה הדגימו הבוקר שהמכשול "הבלתי עביר" לכאורה בגבול עזה ניתן לחדירה ולמעקף דרך מעבר ארז, ובלי קושי רב. גם מחדל זה יתברר לאחר הבלימה.
בעקבות האירועים הכריז צה"ל על פתיחת מבצע "חרבות ברזל", וסביר שהוא ייאלץ לבצע תמרון קרקעי של כוחות שריון וחי"ר לתוך רצועת עזה. נבדק אם המהומות על הגדר בשבועות האחרונים היוו הסוואה להנחת מטענים לצורך יצירת פרצות בגדר ובמכשול, ודרכן נכנסו היום המחבלים.
בשעת כתיבת שורות אלה, המחבלים עדיין מסתובבים בשדרות ובארבעה מיישובי עוטף עזה. הם ככל הנראה הצליחו לקחת בני ערובה ואולי גם גופות של חיילים ואזרחים ולהעבירן לעזה. התמונה עדיין לא ברורה, אבל כוחות צה"ל ומג"ב נמצאים בשטח ומנסים לטהר אותו מעשרות המחבלים שחדרו. יידרשו שעות עד שתתבהר תמונת האבידות והנזק, ואיך בדיוק הם התאפשרו.
שר הביטחון יואב גלנט הכריז שישראל נמצאת במצב מלחמה, והמשמעות היא שיש מצב חירום בעורף עד 80 ק"מ מגבול רצועת עזה צפונה ומזרחה, והוכרז על גיוס מילואים מוגבל שכנראה יורחב בהמשך. אזרחים נקראים ונדרשים לציית בצורה מוקפדת על הוראות ההתנהגות של פיקוד העורף. צה"ל כבר תוקף ברצועה, בעיקר עמדות שיגור של רקטות כבדות שאמורות להגיע לתל אביב וירושלים. חמאס מעדיף לירות מוקדם ככל האפשר למוקדים אלה לפני שתקיפות חיל האוויר יפגעו לו במערכי השיגור, שרובם מוטמנים מתחת לקרקע.
1 צפייה בגלריה
דיווח חמאס: יחידת הקסאם משתלטת על מעבר ארז
דיווח חמאס: יחידת הקסאם משתלטת על מעבר ארז
כלי רכב צה"לי שהועבר לרצועת עזה, הבוקר
נראה שחמאס מתכוון להמשיך בירי אינטנסיבי כל עוד יוכל. הוא רואה באירוע הזדמנות, אולי אחרונה, לבסס את מעמדו כמוביל המחנה הפלסטיני בלחימה נגד ישראל. המבצע הזה לא נועד לסחוט הטבות כלכליות מישראל, אלא להפוך את חמאס לגורם הדומיננטי בזירה הפלסטינית לקראת הסתלקותו של מחמוד עבאס, ובעיקר לנוכח מה שהעזתים מזהים כחולשה של מדינת ישראל וחוסר יכולת שלה להגיב. בראיית חמאס, מדובר בניצול הזדמנות אסטרטגית ובתגובתה חייבת מדינת ישראל להבהיר לו את טעותו גם במחיר דמים כבד והרס שייגבה מרצועת עזה.
אפשר להניח שביחס לגזרות העימות הפוטנציאליות האחרות - בלבנון ובסוריה – מעבירה ישראל מסרים דיפלומטיים חד-משמעיים לגורמים עוינים לבל יצטרפו ללחימה, אבל לצד זאת יתבצע תגבור בכל הגזרות. במקביל, פיקוד העורף וגורמי המשטרה נערכים לבלימת הפרות סדר וחסימת צירים בתוך המדינה מצד גורמים קיצוניים שעלולים גם הם לנסות לנצל את מה שנראה להם כחולשה ישראלית.