3 צפייה בגלריה
 בית חולים רמב"ם, הדסה עין כרם, מאיר, תל השומר
 בית חולים רמב"ם, הדסה עין כרם, מאיר, תל השומר
(צילום: גיל נחושתן, ישראל מושקוביץ, עינב חלבי)
בעקבות הפרסום אתמול בבוקר (יום ד') ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" בדבר מצבן המדאיג של המחלקות לטיפול נמרץ בבתי החולים בארץ, מזהירים מנהלי המחלקות כי אם יתממש התרחיש שלפיו תירשם בחורף תחלואה כפולה של שפעת וקורונה – המחלקות לא תוכלנה לעמוד בכך. מנהלי המחלקות הפנימיות, שאליהן מגיעים בלית ברירה חולים מפאת מחסור במקום בטיפול נמרץ, מוסיפים שאיכות הטיפול בהם ירודה.
הנתונים שפורסמו אתמול מתייחסים למספר המיטות הנמוך במחלקות לצד מצבת כוח אדם חסר שמגיעה לעיתים ליחס של אח או אחות אחת על ארבעה חולים, שנחשבים לרוב למורכבים ביותר. "יש עדיין 60-40 מיטות טיפול נמרץ שבנויות אבל לא מאוישות", אומר מנהל הטיפול הנמרץ הכללי בבית החולים וולפסון, ד"ר אריה סורוקסקי. "אין מספיק צוותים שיאיישו. אפשר לשים על המיטות הללו חולים אבל אין מי שיטפל בהם. אין מספיק רופאים ואין מספיק צוות רפואי.
"הטיפול הנמרץ הכללי לא הוגדר כמקצוע מצוקה ולכן ניתנו תוספות רק למרדימים ולרופאים שעובדים בטיפול נמרץ פגיות וילדים. אלה שבטיפול הנמרץ הכללי לא זוכים בתמריצים. קשה להתחרות בכך. צריך להגדיל את התמריצים. אני משרת ציבור מלא ולי אין מרפאה פרטית, מי שבוחר בדרך הזו מתמסר ב-100 אחוזים למקצוע. לכן יש מעט מאוד טיפול נמרץ".
3 צפייה בגלריה
מחסור במיטות: מטופלים שוהים במסדרונות בבית חולים וולפסון בחולון
מחסור במיטות: מטופלים שוהים במסדרונות בבית חולים וולפסון בחולון
בית חולים וולפסון. "חסרים לנו צוות סיעודי ורופאים"
(צילום: יריב כץ)
הוא הוסיף כי "בשנה שעברה פחדנו מאוד מעניין השפעת ולא הייתה לנו כמעט שפעת. השנה זה שונה כי המדינה פתוחה, אין כמעט הגבלות ויכול להיות שהגל החמישי בדרך אלינו. לכן לא מן הנמנע שהשנה נראה שילוב עם חולי שפעת, והרבה. המשמעות של תחלואה כפולה מבחינת המחלקות לטיפול נמרץ היא קשה. בשגרה חסרים לנו צוות סיעודי ורופאים ולצערי אנחנו כבר רגילים לזה שנים. אני לא מקבל את זה, אבל זה מה שיש.
"אנשים שצריכים להיות בטיפול נמרץ לא יהיו שם. אנחנו עושים תיעדוף ואנחנו קורעים את עצמנו. אני מחשיב את אנשי הטיפול הנמרץ כסיירת שנמצאת בקו החזית. אי אפשר להפסיק להילחם באמצע הקרב, אבל יש לדבר הזה משמעויות והשלכות".
כאמור, מי שלא מוצאים מקום בטיפול נמרץ, מופנים למחלקות הפנימיות. יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס, מסביר כי "זו אנומליה שחולים מונשמים ומורכבים מאוד נמצאים אצלנו ולא בטיפול הנמרץ. זה פוגע פעמיים באיכות הטיפול שהם מקבלים. החולים שנמצאים אצלנו זוכים לפחות קשב טיפולי וזו בעיה, בעיקר בהיבט של סיעוד, מעקב ואפשרות תגובה. המקום היחיד בעולם שבו יש חולים מונשמים במחלקות הפנימיות הוא בישראל. אנחנו צריכים לנהל דיון על כל חולה שמועבר לטיפול נמרץ".
3 צפייה בגלריה
בפתיחת מבצע החיסונים
בפתיחת מבצע החיסונים
השר ניצן הורוביץ. "מערכת הבריאות הורעבה"
(צילום: דנה קופל)
מצוקת המחלקות לטיפול נמרץ מתחדדת ברקע העובדה שמטופלים רבים בהן הם כאלה שמוגדרים "מחלימים מקורונה", אך עדיין מחוברים למכונת לב ריאה (אקמו) בשל פגיעה של הנגיף בריאות או בלב, ומצריכים מעקב צמוד יותר וכוח סיעודי ורפואי מוגבר, שבא לעיתים רבות על חשבון מטופלים אחרים.
מאושפז כזה במחלקה לטיפול נמרץ כללי באיכילוב הוא עומר קבהה, ובן משפחתו מחמוד בדראן סיפר עליו לאחרונה: "המצב שלו היה על הפנים. אין הבדל ממחלקת הקורונה, רק שפה הוא מחובר לאקמו. בטיפול נמרץ יכולנו לבקר אותו במשך שעה ביום ופה אנחנו יכולים לבקר אותו במשך יותר שעות".
בתגובה לפרסום הנתונים אתמול בבוקר מסר שר הבריאות ניצן הורוביץ כי הוא מברך על מה ששופך אור על הקשיים שעמם מתמודדת מערכת הבריאות מדי יום. חרף נתונים המצביעים על גידול בתקציב הבריאות בעשור האחרון, הוא מתעקש שלא נעשה מספיק: "מערכת הבריאות סובלת מהזנחה של שנים כתוצאה ממדיניות מכוונת של ממשלות נתניהו, שראו בתקצוב מערכת הבריאות בזבוז וכסף 'שהולך לפח', במקום להבין שמדובר בהשקעה לאומית. הרעבת מערכת הבריאות הביאה למחסור חמור במשאבים, בכוח אדם ובתשתיות שבאים לידי ביטוי בהידרדרות השירות שמקבל הציבור".
לטענתו, הממשלה הנוכחית פועלת להפוך את המגמה: "התוספת הגדולה במסגרת תקציב המדינה לשנת 2022 היא בשורה גדולה למערכת. בעזרתה נתחיל בטיפול שורש שיעמיק לאורך הקדנציה. נקים שני בתי חולים חדשים, נגדיל את התקצוב לבתי החולים הקיימים ונבנה תוכניות לחיזוק ושימור כח אדם איכותי. זה לא יהיה תהליך קצר, אבל השינוי כבר החל".
פורסם לראשונה: 22:14, 24.11.21