בית המשפט העליון בארה"ב התכנס היום (שני) כדי לקבוע אם דונלד טראמפ חסין מהעמדה לדין על חלקו במהומות הקפיטול, שבהן הסתערו תומכיו על בניין הקונגרס – כדי למנוע את אישור ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות 2020. בהחלטתם קבעו שופטי העליון כי לטראמפ, שהיה נשיא בזמן המהומות, יש במקרה הזה חסינות "חלקית": לדעת השופטים, נשיא לשעבר זכאי לחסינות "מוחלטת" על עבירות שביצע במשך כהונתו, כל עוד היו במסגרת עבודתו ותפקידיו ה"רשמיים" - אך לא חסין מהעמדה לדין על עבירות שהיו במסגרת "פרטית", שאינה חלק מעבודתו השוטפת.
השופטים נמנעו מהחלטה חד-משמעית ודרשו מבית משפט בערכאה נמוכה יותר לקבוע אם במקרה הזה טראמפ חסין או לא. כך או כך מדובר בהחלטה היסטורית, מכיוון שלראשונה מגדיר בית המשפט העליון סטנדרט כלשהו לחסינות נשיאותית. טראמפ בירך אחר הצהריים על כך שהעליון לא דחה את עתירתו, ואמר כי מדובר ב"ניצחון גדול לחוקה ולדמוקרטיה שלנו".
3 צפייה בגלריה
הרס מהומות מפגינים תומכי דונלד טראמפ הסתערו על בניין הקפיטול וושינגטון ארה"ב
הרס מהומות מפגינים תומכי דונלד טראמפ הסתערו על בניין הקפיטול וושינגטון ארה"ב
טראמפ והפורצים לקונגרס
(צילום: AFP,JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
עוד לפני החלטת העליון טראמפ כבר השיג למעשה את מטרתו בעצם קיום הדיון – מה שעיכב את פתיחת המשפט, שלא צפוי להיפתח לפני הבחירות בנובמבר - ובטח שלא להגיע להכרעה. בקשת החסינות נדחתה בפברואר על-ידי בית המשפט הפדרלי לערעורים, אך טראמפ ערער לעליון. טראמפ טען כי הוא חסין מהעמדה לדין מכיוון שהוא עדיין כיהן כנשיא בזמן האישומים שמיוחסים לו, שהיו ב-6 בינואר ב-2021. התובע המיוחד שהגיש את כתב האישום בפרשת מהומות הקפיטול, ג'ק סמית', התנגד להענקת חסינות לנשיא לשעבר ואמר כי איש אינו מעל החוק.
התובע המיוחד סמית האשים את טראמפ בארבע עבירות, שהעונש המירבי על הרשעה בכולן הוא 55 שנות מאסר. לפי סמית ההסתערות על הקונגרס הייתה "מתקפה חסרת תקדים על הדמוקרטיה האמריקנית". סמית הדגיש כי מה ש"תדלק" את המתקפה הזו היו "השקרים של דונלד טראמפ".
3 צפייה בגלריה
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
(צילום: רויטרס)
לפי התובע המיוחד סמית, מרגע סגירת הקלפיות בנובמבר 2020 ועד הפריצה לקונגרס טראמפ פרסם טענות לא מבוססות לפיהן הבחירות נגנבו ממנו. "הטענות האלה היו שקריות, והנאשם ידע שהן שקריות", ציינו התובעים הפדרליים בכתב האישום. בכתב האישום האשים סמית את הנשיא לשעבר בפגיעה בעקרון בסיסי בדמוקרטיה האמריקנית - קיום בחירות חופשיות וישרות.
סמית האשים את טראמפ בקשירת קשר להונאה נגד ארה"ב (פגיעה בהליך הבחירות), קשירת קשר לשיבוש הליך רשמי (אישור קולות האלקטורים), שיבוש הליך רשמי וקשירת קשר נגד זכויות אזרח (הזכות להצבעה) וכן בשיבוש וניסיון שיבוש של אשרור הקולות.
3 צפייה בגלריה
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
(צילום: רויטרס)
סמית האשים את טראמפ באחריות לאלימות של תומכיו והצהיר כי בכוונתו לקיים משפט מהיר. המשפט אמור היה להיפתח ב-4 במרץ. שופטי העליון, שרובם שמרנים, הסכימו לדון בעתירתו.
ההסתערות של תומכי טראמפ על הקונגרס היא אחת מארבע פרשות שבהן הואשם הנשיא לשעבר. באחת מהן – תשלום דמי השתיקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס – הוא כבר הורשע.