מתי ישוחררו חטופים ראשונים? 48 ימים מחכים בני משפחות של 236 חטופים לחזרתם, ולפחות לפי התכנון היום (שישי) אחר הצהריים יחזרו 13 מהם לשטח ישראל.
2 צפייה בגלריה
ביג ילדים
ביג ילדים
הילדים שמחכים לשובם
מה לוח הזמנים להיום? הפסקת האש עצמה התחילה ב-7:00 בבוקר, אבל דקות לאחר מכן נשמעה אזעקת צבע אדום בשני יישובי בעוטף. ב-16:00 אמורים 13 החטופים לחזור לישראל. שעתיים אחר כך ישוחררו 39 אסירים פלסטינים.
כמה חטופים ישוחררו בעסקה? לפי המתווה, בארבעת ימי הפסקת האש ישוחררו 50 חטופים. חמאס טוען ש"אינו יודע" איפה כל הילדים והאימהות שלהם, ולכן ככל הנראה ישוחררו בימים אלה 30 ילדים ונערים, שמונה אימהות ו-12 נשים מבוגרות.
מה יקבל חמאס בתמורה לשחרור החטופים? מלבד הפסקת אש וכניסה נרחבת של סיוע הומניטרי ודלק, 150 אסירים פלסטינים - נערים ונשים - ישוחררו בתמורה לשחרור 50 החטופים, גם כן בשלבים.
ההודעה הקטארית: 13 חטופים ישוחררו בפעימה הראשונה
(צילום: רויטרס)

מי החטופים שישוחררו ב"פעימה הראשונה"? היום אמור חמאס לשחרר כאמור 13 חטופים, כולם מאותו קיבוץ. הממונה על החטופים והנעדרים, תא"ל (מיל') גל הירש, הודיע שנמסרו הודעות לכל משפחות המיועדים לשחרור, וגם לכל יתר משפחות החטופים, וביקש שלא לפרסם את רשימת השמות עד לחזרת החטופים לישראל.
מי יהיו הישראלים הראשונים שיפגשו את החטופים? סגן קצין רפואה ראשי ורופאים מצה"ל יהיו הראשונים שיקבלו את החטופים, מיד אחרי שיחצו לשטח ישראל. משם הוא יועברו לבסיס חצרים של חיל האוויר, שם יעברו תהליך ראשוני של בדיקות רפואיות ומשם תתבצע שיחת טלפון ראשונה בינם לבין המשפחות.
היכן ייקלטו החטופים? אחרי ההגעה לחצרים, יועברו החטופים לבתי החולים השונים. בית החולים הראשי שאליו יגיעו יהיה סורוקה בבאר שבע, שם ישוכנו במתחם מבודד אפשרויות לינה צמודה למשפחה. המרכז הרפואי שניידר צפוי לקלוט את רוב הילדים. בנוסף ייתכן שחטופים יועברו גם לבתי החולים שיבא, וולפסון, איכילוב ושמיר (אסף הרופא). בכל מקרה, ובהתאם לנוהל שגיבש משרד הבריאות, הם ייקלטו במתחמים נפרדים. זהו הנוהל המלא לקליטתם.
האם יש במתווה אפשרות לשחרור חטופים נוספים, מעבר ל-50? כן. לפי ההסכם, על כל 10 חטופים נוספים שחמאס "ימצא" וישחרר, הוא יקבל יום הפוגה נוסף ושחרור של עוד 30 אסירים ואסירות פלסטינים. "אני מקוה מאוד שישוחררו יותר מ-50 חטופים, אבל לא יכול להתחייב על כך", אמר אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו.
מה אורכה המקסימלי של הפסקת האש? עשרה ימים, לפחות לפי החלטת הממשלה וההצהרות במסיבת העיתונאים. לפי ההחלטה, אחרי "סיום ההפוגה בלחימה הנדרשת ליישום ההחלטה על עסקת החטופים, תימשך הלחימה ברצועה לשם השמדת יכולות חמאס ויצירת התנאים להשבת כלל החטופים". אמש אמר גלנט: "זו תהיה הפוגה קצרה, ובסיומה תימשך הלחימה לפחות חודשיים".
דובר צה"ל: "הכוחות יתייצבו בקו הפסקת האש עם כניסת ההפוגה לתוקף"
(צילום: דובר צה"ל )

מי החטופים שישוחררו? לפי המתווה עם חמאס, כל החטופים שישוחררו הם ישראלים שבחיים (ולא למשל עובדים זרים מתאילנד שנחטפו). אבל בעסקה לא ישוחררו חיילים, וגם לא אבות לאותם ילדים שאמורים להשתחרר מהשבי - ושבחלק מהמקרים רבים מבני משפחותיהם נרצחו בטבח.
מה ייאסר על ישראל לעשות מבחינה צבאית? צה"ל לא יוכל לפעול אווירית בצפון רצועת עזה במשך שש שעות בכל יום הפוגה, ובדרום הרצועה - שם לפי ההערכה מוחזקים רוב החטופים - לא תהיה כלל פעילות אווירית באותם ימים. דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר הערב כי עם "כניסתה לתוקף של ההפוגה כוחותינו יתייצבו בקו הפסקת האש בתוך רצועת עזה, וינועו בקווים שעליהם הוסכם".
מי האסירים הפלסטינים שישוחררו בעסקה? בישראל הדגישו שאיש מ-300 האסירים הפלסטינים המיועדים לשחרור (אם הפסקת האש תתארך לעשרה ימים) לא הורשע ברצח. אבל חלק מאותם נערים ונשים ביצעו פיגועים, פצעו חיילים ואזרחים, ונשלחו לשנות מאסר ארוכות. זו רשימת המיועדים לשחרור, ואלו 33 הנשים שברשימה.
לאן ישוחררו האסירים הפלסטינים? האסירים ייצאו מבתי הכלא באוטובוסים של הצלב האדום. אלו מהם שהתגוררו במזרח ירושלים יורדו בעיר, ואסירים פלסטינים מיהודה ושומרון יורדו במחסום ביתוניא.
האם ישראל תוכל לחסל בכירי חמאס במהלך ההפוגה? נתניהו אמר שהנחה את המוסד לחסל את ראשי חמאס באשר הם, שר הביטחון יואב גלנט אמר בתשובה לשאלה על אפשרות לחיסול איסמעיל הנייה וחאלד משעל השוהים בקטאר כי "הם חיים על זמן שאול", אבל דובר צה"ל הודה כשנשאל אם ישראל תיאלץ לוותר על הזדמנות לחיסול בכירים בזמן ההפוגה: "להפסקת אש יש כללים, אנחנו בצה"ל נכבד את הכללים שייסגרו בהסכם".
גם בצפון תהיה הפסקת אש? בהסכם לפחות לא נכתב על כך דבר, ואף שדווח שייתכן שחיזבאללה יחליט לנצור את האש בימי ההפוגה - אחרי שאתמול מספר תקריות הירי הגיע לשיא - כלל לא ברור שזה אכן יקרה. ההסכם עם חמאס בעזה לא נוגע גם ליהודה ושומרון, ושם המבצעים של צה"ל צפויים להימשך.
תקיפה בלבנון. הפסקת אש בצפון? זה לא בהסכם
(צילום: דובר צה"ל )

מה ייחשב כהפרת הפסקת האש? שאלה מרכזית, ותשובה ברורה אין. נתניהו אמר אתמול כי "צה"ל ערוך לאפשרויות השונות, ואין טעם לפרט מה נעשה בכל מקרה". לצד זאת הדגיש: "לא נעמוד שם כמו כבשים. נעשה מה שאנחנו יכולים כדי שהמתווה הזה יקוים אבל אם הוא יופר נדע מה לעשות".
איזה סעיף בהסכם עדיין במחלוקת? בישראל מתעקשים שבהסכם שקטאר, מצרים וארצות הברית ערבות לו, יש סעיף שמחייב את חמאס לאפשר ביקורים של הצלב האדום אצל החטופים שלא ישוחררו ולדאוג להם לאספקת תרופות. בחמאס מכחישים שיתאפשרו ביקורים שכאלה. 
פורסם לראשונה: 21:02, 23.11.23