דובר צה"ל חשף אמש (יום חמישי), כחודש לתוך הפעולה הקרקעית בלבנון, את שיטת הפעולה של יחידת העילית של חיזבאללה, כוח רדואן. "במשך שנים חיזבאללה תכנן כיצד ביום פקודה יפשוט לשטחנו - וכעת אנחנו חושפים את השיטה", אמר תת-אלוף דניאל הגרי.
בהצהרה ציין כי הכוחות הפכו כפרים אזרחיים בדרום לבנון למתחמי לחימה מבוצרים ולשטחי היערכות מבוצרים תחת צמחייה סבוכה. "זה חודש הכוחות פועלים בכפרים ובשטח הסמוך לגבול - כדי לדחוק את חיזבאללה מקו הגבול", אמר, "הארגון בנה תחת צמחייה סבוכה מערכת של מתחמי לחימה תת-קרקעיים, בהם שמר אמצעי לחימה שונים".
דובר צה"ל: "הם הפכו כפרים אזרחיים למתחמי לחימה מבוצרים"
(צילום: דובר צה"ל )

3 צפייה בגלריה
תיעוד ההיערכות של יחידת 'כוח רדואן' ממרחב לבונה
תיעוד ההיערכות של יחידת 'כוח רדואן' ממרחב לבונה
תיעוד מהפירים בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
תיעוד ההיערכות של יחידת 'כוח רדואן' ממרחב לבונה
תיעוד ההיערכות של יחידת 'כוח רדואן' ממרחב לבונה
הציוד שנמצא במתחמי הלחימה
(צילום: דובר צה"ל)
לדבריו, בשטחים הללו חיזבאללה "החביא" מפקדות תת-קרקעיות של יחידת רדואן, שפירי הכניסה אליהן מוקמו במכוון מתחת לבתי מגורים - כחלק מהיערכות להתקפה. "בשנה האחרונה פיקוד הצפון הוציא לפועל שורת תקיפות ומבצעים מיוחדים לפגיעה בתשתיות האלה בדרום לבנון", אמר הגרי, "כדי לפגוע ביכולותיו ולהסיר איום מעל תושבי הצפון".
הגרי הציג בהצהרתו שתי דוגמאות המלמדות מה מצאו שם הלוחמים, כראיה לדרך שבה חיזבאללה נערך והפך את השטח במרחב לבונה שבדרום לבנון למוצב קדמי שממנו הוא תכנן להוציא את הפשיטה ביום פקודה. "חיזבאללה בנה תחת צמחייה סבוכה מערכת של מתחמי לחימה תת-קרקעיים. כוחותינו פעלו במרחב בחודש האחרון טיהרו אותו מתשתיות הטרור כולל הצמחייה הסבוכה". במרחבים הסמוכים, הוא ציין, נמצאו חדרי שהייה עם מיטות וציוד לחימה בשטח סבוך סמוך לגדר.
דוגמה נוספת שהציג דובר צה"ל היא פעילות כוחות צה"ל במרחב הכפרי בדרום לבנון, בכפרים האזרחיים שמזמן הפכו למעוזי חיזבאללה. "בכפר מוחבייב בדרום לבנון חיזבאללה החביא מפקדה תת-קרקעית של יחידת רדואן. פירי הכניסה למפקדה מוקמו במכוון מתחת לבתי מגורים, לאורך מאות מטרים של תוואי תת-קרקע מצאנו חדרים לשהייה ממושכת, בהם חדרי שינה, מטבחים, מזון, מקלחות, קטנועים, אמל"ח רב, כולם כחלק מהיערכות להתקפה.
התיעודים ממתחמי התת-קרקע בדרום לבנון, והאמל"ח שנתפס
(צילום: דובר צה"ל )

3 צפייה בגלריה
תיעוד ההיערכות של יחידת 'כוח רדואן' ממרחב לבונה
תיעוד ההיערכות של יחידת 'כוח רדואן' ממרחב לבונה
חלק מהאמל"ח הרב שתפס חיזבאללה
(צילום: דובר צה"ל)
הוא ציין כי הכוחות החרימו והשמידו את אמצעי הלחימה שנמצאו במקום ונטרלו את "התוואי המרכזי" של רשת המנהור המקומית. "את כל אלה בנה חיזבאללה במשך שנים והשקיע בהם כסף רב, וכעת אנו שוללים את היכולת הזו", אמר הגרי. "התשתיות התת-קרקעיות שהצגתי כאן אינן חוצות לשטח ישראל", הבהיר, "אלו מתחמי היערכות תת-קרקעיות שחיזבאללה בנה מעבר לגבול כחלק מהשיטה שלו לפשוט מעל הקרקע לשטח מדינת ישראל. עד כה איתרנו רק מנהרה אחת שחצתה מטרים בודדים לשטחנו - והשמדנו אותה".
הוא הוסיף כי "רק בחודש האחרון תקפנו יותר מ-3,200 מטרות בדרום לבנון, בהן כ-350 מחסני אמל"ח". דובר צה"ל אף פרסם תיעוד של האמל"ח הרב שנתפס.
בצל גל השמועות ברחבי הארץ, דובר צה"ל הבהיר בהצהרתו כי אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. "אנחנו ממשיכים לקיים הערכות מצב מתמשכות בעורף ונכון לעכשיו אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף", אמר. על ההיערכות לתקיפה באיראן אמר כי "לנו יש תוכניות, אבל אני בוודאי לא אתן כאן את העיתוי או את המקום ולא את האופן שבו נפעל, בהתאם להנחיית הדרג המדיני. נעשה מה שנכון ומתי שנכון".
פורסם לראשונה: 22:03, 24.10.24