2 צפייה בגלריה
כדורים. ארכיון
כדורים. ארכיון
כדורים. ארכיון
(צילום: דוברות המשטרה)
לפני מספר ימים שיחררה משטרת חמאס בעזה הודעה בדבר תפיסה של כמות גדולה של סמים שכללה בין היתר 5,000 כדורים מסוג תרמאדול ורוטנה. הודעת המשטרה משקפת תופעה נפוצה בשנים האחרונות של התמכרות קשה של צעירים פלסטינים לסמים משככי כאבים.
"יש לזה אפקט של קסם", סיפר מ', תושב רפיח. מ' הוא אקדמאי שלא מצא מעולם ברצועת עזה עבודה שתואמת את השכלתו בדומה לצעירים רבים בעזה בעלי תואר אקדמי. בצר לו הוא החל לעבוד כחופר מנהרות הברחה ברפיח. העבודה הקשה מתחת לאדמה, שנמשכת שעות ארוכות, והכאבים בגפיים כתוצאה מכיפוף מתמיד שלהן הובילו את מ' לקחת בפעם הראשונה כדור טרמאדול. "זה שיפר לי את מצב הרוח וסייע לי להגביר את שעות העבודה", הוא אמר. התחושות שהתעוררו אצלו גרמו לו להתחיל לצרוך באופן קבוע את הכדורים עד שהוא התמכר אליהם לחלוטין.
הסיפור של מ' מבטא את סיפורם של עזתים רבים שמוצאים מפלט בשימוש בסמים, מחשיש ועד התמכרות למשככי כאבים. על פי נתונים לא רשמיים, ברצועת עזה ישנם 200 אלף איש שמכורים לסמים מסוגים שונים, כאשר מרביתם משתמשים בטרמאדול. הנתונים אינם מדויקים משום שממשל חמאס אינו מספק נתונים של כמות המכורים לסמים. אותם צעירים מוצאים מפלט באמצעות הכדור כדי להתנתק מהמציאות, האבטלה והעוני ובעיקר מחוסר התוחלת היומיומית במציאות המורכבת של החיים ברצועה.
טרמאדול הוא כדור ממשפחת האופיום שנועד לשיכוך כאבים מפציעות, אולם יש לו גם השפעה שמזכירה במידה מועטה את ההשפעה שיש להרואין על הגוף מבחינת קהות חושים. הסיבה שהסם הספציפי הזה הפך להיות נפוץ כל כך ברצועת עזה – היא היותו זול באופן יחסי. ההברחות של הסם מתבצעות בעיקר מהגבול בין עזה לסיני. עד לפני כמה שנים עלה כדור טרמאדול אחד כ-20 שקל, אולם בשנים האחרונות טיפס מחירו ל-90-80 שקל בשל המאבק שמנהל חמאס נגד מבריחים.
2 צפייה בגלריה
עימותים בין צה"ל לפלסטינים ליד גדר הגבול עם עזה
עימותים בין צה"ל לפלסטינים ליד גדר הגבול עם עזה
חמאס השתמש בכדור לצרכיו. עימותים בין צה"ל לפלסטינים ליד גדר הגבול עם עזה
(צילום: AP)
בשנת 2018 חמאס הבין שלכדור הזה יש יתרון שיכול לשמש אותו לצרכיו. מקורות פלסטינים שונים מתעקשים על כך שחמאס זיווד צעירים בכדור במהלך העימותים על הגדר כדי שיגיעו אליהם כשהם "מתודלקים" וכך יבצעו פעולות שדורשות אומץ רב כמו התקרבות לגדר ופגיעה בה מבלי לחשוש מפגיעה אפשרית בהם בידי כוחות צה"ל ומשמר הגבול מהצד השני. התופעה הזאת יצרה אפקט של צעירים שהיו "מתנפצים" על הגדר מבלי שהם מודעים לחלוטין למעשיהם.
אגב, חמאס לא היה זה שהמציא את השיטה הזאת. גם דאעש סיפק ללוחמיו כדורים בעלי השפעה דומה טרם ביצוע פיגועי התאבדות מורכבים.
אלא שגם אחרי סיום צעדות השיבה והעימותים על הגדר, המשיכו אותם צעירים לצרוך את הסמים הללו והתמכרו להם – מה שגרם לחמאס בעיה פנימית וחברתית קשה. מעצם היותה של החברה הפלסטינית ברצועת עזה שמרנית – הנושא הזה נדחק ועד היום לא נעשה כמעט שיח הסברתי כדי להילחם בתופעה. יש ברצועת עזה מי שמאמינים שלחמאס יש אינטרס מסוים בשימור המצב כמו שהוא משום שהוא לא יוצר דחף בקרב אותם צעירים מתוסכלים להפנות את זעמם נגד שלטון חמאס ברצועה ויצירת מרי אזרחי נגדו.