תקרית שבה צה"ל ירה לעבר עמדת יוניפי"ל בדרום לבנון מעוררת הערב (חמישי) זעם עצום באיטליה, שטוענת כי מדובר ב"פשע מלחמה". על רקע התקרית ייערך דיון חירום בשעה 22:00 בנושא במועצת הביטחון של האו"ם.
2 צפייה בגלריה
כוחות יוניפיל בדרום לבנון
כוחות יוניפיל בדרום לבנון
כוחות יוניפיל בדרום לבנון
(צילום: REUTERS/Thaier Al-Sudani)
שר ההגנה האיטלקי גידו קורסטו התבטא בחריפות ואמר: "זו לא הייתה טעות, וגם לא תקלה, זה היה ירי מכוון, פשע מלחמה. אנחנו לא מקבלים פקודות מישראל. זימנו את שגריר ישראל באיטליה והוא לא הצליח לספק הסברים לגבי ההתקפה על כוחות יוניפי"ל". בישראל אישרו כי שגריר ישראל באיטליה יוני פלד זומן לשיחת בירור.
גם בצרפת הביעו "דאגה עמוקה" אחרי התקיפה וטענו כי הם מחכים להסברים מישראל לגבי הירי על כוחות יוניפי"ל והדגישה כי הגנה על כוחות האו"ם היא חובה עבור כל הצדדים.
בהודעה רשמית שהוציא יוניפי"ל, הכוח צבאי לשמירת שלום מטעם האומות המאוחדות שמוצב בדרום לבנון, הוא טען כי העמדות של הארגון בא-נאקורה ובאזור נפגעו. עוד נמסר כי "שני שומרי שלום נפצעו מירי של טנק מרכבה ישראלי לעבר מגדל שמירה במטה יוניפי"ל מה שגרם להם ליפול. במזל, הפציעות אינן חמורות, אך הם נותרו מאושפזים לקבלת טיפול רפואי. כל התקפה על כוחות שמירת השלום הם הפרה חמורה של החוק ההומניטרי הבינלאומי ושל החלטה 1701". יוניפי"ל גם טוען שצה"ל ירה על מצלמות בעמדות שלו והצבא הודיע שהוא מתחקר את האירוע.
שליח ישראל לאו"ם מסר בתגובה כי ישראל מרוכזת בלחימה בחיזבאללה והיא תמיד מקיימת דיאלוג ותיאום עם כוחות יוניפי"ל. עוד נמסר כי "ההמלצה של ישראל היא להעביר את כוחות האו"ם 5 קילומטר צפונה כדי למנוע להם סכנה, מכיוון שהלחימה מתגברת. לישראל אין שום רצון להיות בלבנון, אבל היא תעשה מה שנחוץ כדי להרחיק את חיזבאללה מגבול הצפון".
אחרי התקרית שבה נפצעו שני חיילים צרפתים ניהל שגריר ישראל באו"ם דני דנון שיחות הרגעה עם שגרירי איטליה ואירלנד אשר הביעו דאגה עמוקה לכוחות שלהם. במועצת הביטחון ידונו בנושא עם סגן המזכ"ל שאחראי על כוחות שלום. מבחינת ישראל, יוניפי"ל היא ארגון נחוץ לאחר שיהיה הסדר בלבנון, ומקווים שבעתיד תיווצר הזדמנות לשפר אותו ולאפשר לו מנדט חזק יותר שימנע את התבססות חיזבאללה בדרום לבנון.
2 צפייה בגלריה
כוח יוניפי"ל ליד מרג' עיון, דרום לבנון
כוח יוניפי"ל ליד מרג' עיון, דרום לבנון
כוח יוניפי"ל ליד מרג' עיון, דרום לבנון
(צילום: REUTERS/Karamallah Daher)
מוקדם יותר השבוע נרשם עימות נוסף בין ישראל לבין כוח יוניפי"ל בדרום לבנון. ישראל דרשה מכוח שמירת השלום של האו"ם לזוז חמישה קילומטרים צפונה מהעמדות שלו לאורך הקו הכחול (קו הגבול בין המדינות), כדי שלא להפריע לפעולת צה"ל ל"ניקוי" הכפרים צמודי הגדר מבסיסי חיזבאללה על-מנת לאפשר את חזרת תושבי הצפון לבתיהם. אך כוח יוניפי"ל הודיע לישראל שהוא מסרב להתפנות.
לעימות בין הצדדים קדמה תקרית בין כוחות שריון של צה"ל לבין כוח של יוניפי"ל, כשטנקים ישראליים התמקמו ליד עמדה של כוח שמירת השלום. הכוח הזר טען שלוחמי צה"ל מסכנים אותו.
בתווך התפתח עימות חריף עוד יותר בין ישראל לאירלנד. למדינה האירופית כ-347 חיילים מכוח יוניפי"ל שמונה בסך הכול כעשרת אלפים חיילים זרים. כוח של 30 חיילים אירים שנכח בקרבת לחימה בין צה"ל לחיזבאללה, טען כי צה"ל דרש את פינויו מהאזור. למרות הבקשה, האירים סירבו להתפנות.
הממשלה בדבלין הודיעה רשמית לישראל שהיא מסרבת לפנות את החיילים האירים ושהם יישארו במקומם. העימות הזה התגלגל לקרב האשמות בין השגרירות הישראלית בדבלין לבין נשיא אירלנד מייקל היגינס האנטי-ישראלי, שלא מחמיץ הזדמנות להשמיץ את ירושלים.