3 צפייה בגלריה
אין תור בהבימה
אין תור בהבימה
בדיקות קורונה בכיכר הבימה, ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
מספר חולי הקורונה שמצבם קשה הגיע היום (שישי) ל-140 - זינוק של כמעט 70% ממספרם בשבוע שעבר, שהיה 85. שיעור הבדיקות החיוביות אתמול עמד על כ-30% ומקדם ההדבקה (R) הוא 1.31 - מה שמעיד כי המגפה מסתובבת בקהילה, ואחד מכל שלושה נבדקים חיובי לקורונה. בסך הכל, אובחנו אתמול 7,313 מאומתים.
"הנתונים בהחלט מעידים על מחלה פעילה בקהילה", מסביר פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכות החיסון מאוניברסיטת בר אילן. "המדד האמיתי הוא חולים קשה, כי ברור לנו שיש הרבה תחלואה שלא מתגלית כי אנשים לא הולכים להיבדק, וגם את זה צריך לקחת בחשבון. מה שקובע את המדיניות זה לאו דווקא מספר המאומתים, אלא המצב של החולים קשה. צריך להבין אם החולים קשה האלה חווים את המחלה באופן חמור וקשה יותר - והאם בקיץ נצטרך להיערך לפתיחת מחלקות קורונה מחדש".
לדבריו, כרגע לא ניתן לדעת מה העוצמה של הגל, והמומחים עוקבים אחר הנעשה בפורטוגל. "אנחנו לא יודעים בדיוק להגיד מה יהיו העוצמה ומשך הגל, אם אפשר בכלל לקרוא לזה גל. אנחנו מתבססים מאוד על פורטוגל, כי שם הזן BA5 הוא הווריאנט השולט, וגם בגלל שזו אוכלוסייה בגודל דומה לישראל עם מספר מחוסנים אף גבוה יותר מישראל. אנחנו מנסים להבין מה קורה שם, ורואים שם שהתחלואה הקשה והתמותה עלתה בחודש שבו ה-BA5 עלה. צריך להבין שזה הולך לקרות גם פה".
3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית החולים זיו בצפת
מחלקת קורונה בבית החולים זיו בצפת
"צריך להבין האם להיערך לפתיחת מחלקות קורונה מחדש". בית החולים זיו בצפת, ארכיון
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
פרופסור סיריל כהן
פרופסור סיריל כהן
פרופ' סיריל כהן
(צילום: יריב כץ)
פרופ' כהן טוען כי אי אפשר להיות אדישים לנתונים: "זה מצב לא צפוי ומצב לא יציב מבחינת הקורונה. יעברו חודשים ואפילו שנים עד שתהיה ירידה ונעבור למצב קצת יותר צפוי. אבל צריכים גם להיות זהירים בהערכות".
לדבריו, במצב זה יש לפעול בשני מישורים. "אי אפשר להתעלם מזה שיש עלייה בתחלואת הקורונה וזה עלול לגלוש למקרים קשים ואשפוזים. לכן אני חושב שצריך לעודד התחסנות במיוחד בקרב האוכלוסיות הפגיעות והמבוגרות ולדאוג לזה בצורה אקטיבית, להתקשר לאנשים שלא התחסנו ולהביא אותם להתחסן. הייתי ממליץ גם להחזיר מסכות במקומות צפופים מאוד כמו בתחבורה ציבורית - שזה מקום שיש בו הרבה צפיפות, ולבקש מהאוכלוסייה הפגיעה להיזהר הרבה יותר עד שנראה ירידה בתחלואה".