המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, איים הבוקר (רביעי) כי ישראל "תיענש בחומרה" על חיסולו בטהרן של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, שעליו לא לקחו בירושלים אחריות רשמית עד כה. חמינאי אמר כי "ישראל הביאה על עצמה את העונש החמור ביותר". לדבריו, "חובתה של איראן לנקום את דמו של הנייה, כי הוא מת מות קדושים על אדמתנו". משמרות המהפכה הוסיפו כי "אין ספק שלפשע תהיה תגובה קשה וכואבת מצד חזית ההתנגדות, ובמיוחד מאיראן".
3 צפייה בגלריה
טהרן איראן האייתוללה עלי חמינאי פגישה עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
טהרן איראן האייתוללה עלי חמינאי פגישה עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
חמינאי והנייה, אמש
(צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA West Asia News Agency) via REUTERS)
שלל מדינות בעולם הערבי גינו את החיסול, כמו גם ארגוני טרור שונים שפועלים נגד ישראל בעשרת החודשים האחרונים - מאז טבח 7 באוקטובר. משרד החוץ הירדני מסר כי חיסולו של איסמעיל הנייה הוא "פשע הסלמה שידחוף ליותר מתח וכאוס", ובסוריה אמרו כי החיסול "עלול להצית את כל האזור".
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן תקף את ישראל בחריפות: "אני מגנה בחריפות את ההתנקשות הבוגדנית באחי, זה מעשה נתעב שמטרתו לשבש את המטרה הפלסטינית, את ההתנגדות המפוארת של עזה ואת המאבק הצודק של הפלסטינים. יש לקוות שעם העמדה החזקה יותר של העולם האסלאמי וברית האנושות, הטרור שהטילה ישראל על האזור שלנו - במיוחד הדיכוי ורצח העם בעזה - בהחלט יסתיים, והאזור שלנו ועולמנו ימצאו שלום".
משרד החוץ הטורקי גינה את החיסול גם כן, וכינה אותו "מתקפה מתועבת". לפי משרד החוץ הטורקי, "שוב הוכח שממשלת נתניהו לא מתכוונת להשיג שלום. אנו מביעים תנחומים לעם הפלסטינים, שמאות אלפים ממנו - כמו הנייה - נהרגו על מנת לחיות בשלום במולדתם, תחת המדינה שלהם. המתקפה הזו נועדה גם להרחיב את המלחמה לרמה אזורית".
עוד הוסיפו באנקרה כי "אם הקהילה הבינלאומית לא תפעל לעצור את ישראל, האזור שלנו יעמוד בפני סכסוך גדול יותר. טורקיה תמשיך לתמוך במטרתו הצודקת של העם הפלסטיני".
3 צפייה בגלריה
ארדואן ב מצעד צבאי בחגיגות ב צפון קפריסין בחלק הטורקי של ניקוסיה לציון 50 שנה פלישת טורקיה לאי 20 ביולי
ארדואן ב מצעד צבאי בחגיגות ב צפון קפריסין בחלק הטורקי של ניקוסיה לציון 50 שנה פלישת טורקיה לאי 20 ביולי
"מעשה נתעב שמטרתו לשבש את המטרה הפלסטינית". ארדואן
(צילום: AP Photo/Petros Karadjias)
אחרי איומים רבים מכיוון טהרן, גם החות'ים בתימן הצטרפו וטענו כי התגובה לחיסול הנייה "תהיה מתואמת". חבר הלשכה המדינית של החות'ים חזאם אל-אסד אמר כי "ישנו תיאום לגבי התגובה. היא תהיה מקיפה וגדולה בהרבה, בהתאם לגודל האירוע. החיסול של הנייה חצה את כל הקווים האדומים. האויב פתח את הקבר שלו".
חיזבאללה פרסם הודעת תנחומים על מותו של הנייה, וכינה את ההתנקשות "מות הקדושים של המנהיג הגדול הנייה. הוא אחד ממנהיגי ההתנגדות הגדולים בעידן הנוכחי, שעמדו באומץ מול ארה"ב וישראל והיו מוכנים למות הקדושים בשביל המטרה שהם מאמינים בה. מותו יגביר את ההתנגדות בכל התחומים ויחזק את הנחישות מול ישראל".
בג'יהאד האיסלאמי גינו את החיסול, ומסרו כי "התנועה אבלה עם העם הפלסטיני ועם האומה הערבית והאסלאמית על מות המנהיג הלאומי הגדול וראש תנועת חמאס, השהיד איסמעיל הנייה. ההתנקשות שביצע האויב הפושע נגד סמל ההתנגדות לא תרתיע את עמנו מהמשך ההתנגדות כדי לשים קץ לפשע הציוני, שחרג מכל גבול".
(צילום: ירון ברנר)

הזרוע הצבאית של חמאס טענה כי החיסול הוא "אירוע משמעותי ומסוכן שלוקח את הקרב לממדים חדשים", ואיימה כי "יהיו לו השלכות גדולות על האזור כולו. נתניהו הפושע המסנוור ממגלומניה, הוא מוביל את ישות הכיבוש אל עבר התהום ומאיץ את קריסתה והיעלמותה מארץ פלסטין אחת ולתמיד. האויב ישלם את המחיר על התקיפה הזו בדמו בעזה, בגדה המערבית, בתוך הישות המפלצתית שלו, ובכל מקום שאליו יגיעו ידי הלוחמים שלנו".
ערוץ "אל חדת'" הסעודי דיווח כי הלווייתו של הנייה תתקיים בבירת קטאר, דוחא, ביום שישי הקרוב. במקביל, קטאר גינתה את החיסול, ומסרה כי "ההתנקשות והתנהגותה של ישראל, הפוגעת באזרחים, יובילו לגלישה של האזור למעגל כאוס שיערער את ההזדמנויות לשלום".
בניו יורק טיימס דווח מפי "גורמים" כי האיראנים נותרו ב"הלם" אחרי חיסול הנייה, בין היתר מכיוון שהוא גם נותן "מכה אדירה למוניטין הביטחוני של איראן", בשעה שבה היא רוצה להקרין כוח באזור.

הערכות המצב בישראל - ותגבור האבטחה בשגרירויות

ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס היום דיון הערכת מצב עם ראשי מערכת הביטחון בעקבות חיסולו של הנייה וזה של בכיר חיזבאללה פואד שוכר אמש בביירות. במקביל החליטה ישראל להגביר את הכוננות בכל נציגויותיה בעולם. גם במוסדות יהודיים וקהילות יהודיות בעולם הוגברה הכוננות.
הערכת המצב והגברת הכוננות באות על רק דברי האיום, כאמור, שבאו הבוקר כצפוי מטהרן בעקבות ההתנקשות בהנייה. בהודעה רשמית ראשונה שפרסם משרד החוץ האיראני על החיסול הוא מסר כי "נפילתו של הנייה חלל בטהרן תחזק ותעמיק את הקשר הבלתי ניתן לערעור בין טהרן, פלסטין וההתנגדות", וכי דמו של הנייה לא נשפך לשווא. זמן לא רב אחר כך אמר מקור איראני לערוץ הטלוויזיה "אל-מיאדין" המקורב לחיזבאללה כי הטיל שבאמצעותו חוסל הנייה שוגר ממדינה אחרת, כלומר מחוץ לשטח איראן, וכי "העובדה שהטיל הגיע מבחוץ היא תוקפנות נגד איראן, הדורשת תגובה בלתי-נמנעת".
3 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
בהשבעת נשיא איראן, לצידו. הנייה, אמש
(צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
קודם לכן הבוקר נמסר כי מועצת הביטחון של איראן התכנסה לדיון חירום בעקבות חיסול הנייה, ומקורות איראניים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס לכינוס הגיעו מפקדים בכירים במשמרות המהפכה, וכי המועצה תקבע את האסטרטגיה של איראן בתגובה לחיסול הנייה. ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי לפי שני גורמים איראניים רשמיים ישיבתה של מועצת הביטחון העליונה של איראן נערכת במעונו של חמינאי, ומשתתף בה גם מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה איסמעיל קאאני, מי שהחליף את המפקד האיראני הנודע קאסם סולימאני שחוסל ב-2020 על-ידי ארה"ב בהפצצה בעיראק.
הבוקר הצטרף לאיומים גם הנשיא החדש של איראן מסעוד פזשכיאן, מי שהוצג לאחרונה בעולם כרפורמיסט מתון יחסית אחרי ניצחונו בבחירות לנשיאות. יממה אחרי שהושבע לנשיא, באירוע שבו השתתף גם הנייה, אמר היום פזשכיאן כי איראן תגרום ל"כובשים הטרוריסטים" להתחרט על ההתנקשות ה"פחדנית" במנהיג חמאס, וכי היא "תגן על שלמותה הטריטוריאלית ועל כבודה".