רשת CNN חשפה אמש (יום ג') פרטים חדשים על מה שהולך ומסתמן כפרשייה שעשויה להעיב על שלטונו של הנשיא ג'ו ביידן – ושאותה כבר עתה מנצלים הרפובליקנים כתחמושת נגדו. בלילה שבין שני לשלישי, נזכיר, נחשף כי בנובמבר האחרון נמצאו כעשרה מסמכים מסווגים במשרדו הפרטי של ביידן בוושינגטון הבירה, וכי המסמכים נכתבו בתקופתו כסגן הנשיא של ברק אובמה. כעת מגלה CNN כי נכללו בהם מזכרים של המודיעין האמריקני וחומרי תדרוך שונים שעסקו בסוגיות הנוגעות לאוקראינה, איראן ובריטניה.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגש נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור בטקס קבלה בארמון הנשיאות ב מקסיקו סיטי 9 בינואר
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגש נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור בטקס קבלה בארמון הנשיאות ב מקסיקו סיטי 9 בינואר
ביידן במהלך ביקורו השבוע במקסיקו. עורכי דינו העבירו מיד את המסמכים לארכיון הלאומי
(צילום: AFP)
הלילה מסר ביידן כי הופתע מגילוי המסמכים וכי הוא והצוות שלו משתפים פעולה באופן מלא עם הבדיקה שמתנהלת בעניין. ביידן ציין בפני כתבים כי הוא מתייחס למסמכים מסווגים באופן רציני, וכי הוא אינו יודע איזה מידע נמצא במסמכים שהתגלו. "אנו משתפים פעולה באופן מלא עם הבדיקה, ואני מקווה שהיא תסתיים בקרוב", מסר.
על פי הדיווחים הראשונים שבהם נחשפה הפרשה, המסמכים אותרו במשרד הפרטי של ביידן ב"מרכז פן ביידן לדיפלומטיה ויחסים בינלאומיים" בוושינגטון, ששימש אותו במסגרת עבודתו באוניברסיטת פנסילבניה. ביידן היה סגנו של אובמה בין 2009 לתחילת 2017, ואותו משרד שימש אותו מאמצע 2017 ועד תחילת הקמפיין שלו לנשיאות ב-2020.
עורכי הדין הפרטיים של ביידן גילו את המסמכים ב-2 בנובמבר, שישה ימים לפני בחירות האמצע בארה"ב. הם היו בארון נעול, ונמצאו כשאנשי ביידן פינו את המשרד. בבית הלבן מסרו בעקבות הדיווחים כי אנשי הנשיא מיהרו לדווח על כך לארכיון הלאומי, ושכבר למחרת המסמכים המסווגים הועברו לארכיון – בהתאם לחוק בארה"ב.
3 צפייה בגלריה
התובע הכללי, מריק גרלנד
התובע הכללי, מריק גרלנד
שר המשפטים מריק גרלנד, שמונה על ידי ביידן. מנסה להימנע מניגוד עניינים, אבל עדיין יהיה זה שיכריע
(צילום: AFP)
בעקבות גילוי המסמכים הורה שר המשפטים מריק גרלנד לפתוח בבדיקה, הליך שקודם לחקירה פלילית רשמית, ודווח כי בבדיקה הזו מעורבים גם חוקרי הבולשת הפדרלית (FBI). אמש חשפה כאמור CNN פרטים חדשים מהבדיקה: גורם אנונימי אמר לרשת החדשות כי המסמכים נכתבו בין 2013 ל-2016, והם נמצאו בתוך שלוש או ארבע קופסאות שכללו גם מסמכים שאינם מסווגים – אך כאלו שעדיין חוסים תחת חוק המורה לשמור על מסמכי ממשל רשמיים.
הגורם הוסיף כי רובם המוחלט של המסמכים במשרד הפרטי היו אישיים ונגעו למשפחת ביידן, בהם גם חומרים הקשורים להכנות להלוויה של בנו בו, שמת מסרטן ב-2015. ב-CNN הדגישו כי לא ברור אם גם בקופסאות עצמן, אלו שבהן התגלו המסמכים המסווגים, נכללו גם מסמכים אישיים. כך או כך, לפי הגורם המסמכים המסווגים התגלו כשאחד מעורכי הדין של ביידן פתח דווקא תיקייה שסווגה כאישית. עורך הדין, כך אמר הגורם, סגר מיד את התיקייה ויצר קשר עם הארכיון הלאומי. צוותו של ביידן החזיר כאמור את המסמכים המסווגים לארכיון, והגורם הדגיש כי ליתר ביטחון הצוות העביר לידיו גם קופסאות שכללו חומרים אישיים.
שר המשפטים גרלנד, שבארה"ב מכהן גם כתובע הכללי, הטיל את האחריות על ניהול הבדיקה על התובע הפדרלי של אזור שיקגו, ג'ון לאוש – שמונה לתפקידו על ידי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. בממשל ביידן נותרו רק שני תובעים פדרליים שמונו בתקופת טראמפ, וגורמים שמעורים בפרטים אמרו ל-CNN כי גרלנד בחר בלאוש בכוונה, כיוון שלא מונה על ידי ביידן, באופן שמונע מצג של ניגוד עניינים. לפי הדיווח לאוש כבר השלים את הבדיקה הראשונית שלו, והעביר לידי גרלנד את ממצאיה. כעת נדרש גרלנד להכריע כיצד הבדיקה תימשך – ואם יש מקום לפתוח בחקירה פלילית.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ והמסמכים המסווגים שאותרו באחוזתו מאר א-לאגו. טען לרדיפה פוליטית
(צילום: AP)
גרלנד, שופט לשעבר שהרפובליקנים חסמו את מינויו לבית המשפט העליון בשלהי כהונת אובמה ב-2016, נמצא כעת במצב מביך למדי. עדות לכך הגיעה שלשום כאשר גרלנד ישב לצד ביידן בפסגה המדינית שהוא עורך כעת במקסיקו: כתבים צעקו לשניהם שאלות על הדיווחים בנוגע למסמכים המסווגים, ושניהם התעלמו מהן.
שר המשפטים האמריקני כבר מצא עצמו בשנה שעברה במצב רגיש למדי מבחינה פוליטית: הוא היה זה שאישר את הפשיטה הדרמטית של ה-FBI על האחוזה הפרטית של טראמפ בפלורידה, פשיטה שבה נמצאו יותר מ-100 מסמכים מסווגים שטראמפ לקח עמו מהבית הלבן בתום כהונתו – ושהיו אמורים גם הם לעבור לארכיון הלאומי. במקרה של טראמפ דווח כי נבדק חשד נוסף, של שיבוש הליכי חקירה, כשלפי דיווחים החוקרים חושדים שהיה ניסיון מצד טראמפ או אנשיו להסתיר חלק מהמסמכים – אחרי שהתבקשו להחזירם.
בשל הרגישות הפוליטית של החקירה הנוגעת לטראמפ – רגישות שרק גברה עם הכרזתו על מועמדות לנשיאות בבחירות של 2024 – גרלנד הורה בנובמבר להעביר את ניהולה לידי תובע מיוחד ועצמאי. התובע המדובר, ג'ק סמית', אחראי גם על ניהול חקירה אחרת, בנוגע למאמציהם של טראמפ ואנשיו להפוך את תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2020. טראמפ עצמו, שטוען לרדיפה פוליטית בחקירות נגדו, מיהר אתמול להגיב לפרסומים על הפרשה החדשה בנוגע למסמכים במשרדו של ביידן: "מתי ה-FBI יפשוט על הבתים הרבים של ג'ו ביידן, ואולי אפילו על הבית הלבן? המסמכים האלה בהחלט לא היו בלתי מסווגים".
פורסם לראשונה: 22:53, 10.01.23