צה"ל אישר שחיסל הלילה את טאלב עבדאללה, מפקד יחידת "א-נסר" של חיזבאללה, לצד עוד מחבלים נוספים מהארגון שהיו עימו, באזור צור שבדרום לבנון. עבדאללה, מכונה "אבו טאלב", ובלבנון טענו כי הוא ה"מפקד הבכיר ביותר בחיזבאללה שחוסל מתחילת המלחמה". "לאורך שנים תכנן, קידם והוציא לפועל מתווי טרור רבים כנגד אזרחי מדינת ישראל", נמסר מדובר צה"ל.
חיסול "אבו טאלב" בדרום לבנון, הלילה
(צילום: דובר צה"ל)

תיעוד לבנוני מהחיסול בכפר ג'ויא

2 צפייה בגלריה
טאלב סאמי עבדאללה, המכונה החאג' אבו טאלב, מפקד חיזבאללה שחוסל
טאלב סאמי עבדאללה, המכונה החאג' אבו טאלב, מפקד חיזבאללה שחוסל
טאלב עבדאללה, וזירת החיסול. "אחד המפקדים הבולטים בעימות הנוכחי"
2 צפייה בגלריה
טאלב עבדאללה אבו טאלב עם קאסם סלימאני
טאלב עבדאללה אבו טאלב עם קאסם סלימאני
לצד קאסם סולימאני. נתפס כאחד המנוסים והוותיקים בחיזבאללה
עבדאללה, שנודע בכינוי "אבו טאלב", נתפס בצה"ל כאחד מהמפקדים המנוסים והוותיקים של חיזבאללה ברמת השטח, והוא מקביל לדרגת תת-אלוף בארגון. לכן, חיסולו נחשב לאחד המשמעותיים מאז 7 באוקטובר. בחיזבאללה ממנים מחליפים לקצינים שמחוסלים יחסית מהר, אך בצבא אומרים שבכל פעם שמפקד שטח בכיר מסוג זה מחוסל, סביר להניח שתורגש גם פגיעה ביכולות של חיזבאללה לירות ולשגר חימושים לעבר ישראל, מאותה גזרה שעליה היה מופקד.
מאז 2016 הוא פיקד על גזרת "נסר" המזרחית של דרום לבנון, אחת משלוש, ובתקיפה עימו נהרג הרל"ש שלו ושני פעילים נוספים, והוא כפוף למפקד חזית הדרום של חיזבאללה. התקיפה אמש התרחשה סמוך לשעה 22:00, ובוצעה על-ידי מטוס קרב באופן מדויק לאחר מעקב מודיעיני צמוד של אמ"ן ופיקוד הצפון, בזמן שהיה בחפ"ק שלו לאחר שהורה על ירי לעבר כפר בלום אמש.
"אבו טאלב" בן ה-55 הוגדר בצבא כ"עתיר ידע מבצעי וניסיון", והוא הוביל את תקרית ניסיון חטיפת החיילים בכפר רג'ר ב-2005, ואת סדרת פעולות הנקמה בעשור הקודם ובתחילת העשור הנוכחי בגליל העליון ובהר דב, בהן הריגת חיילי גבעתי בעלייה להר דב בינואר 2015, בתגובה לחיסול עימאד מורנייה בגולן הסורי קודם לכן. במלחמת לבנון השנייה הוא שימש כמפקד חטיבת בינת ג'בל, בהתאם ללחימה הקשה נגד לוחמי אגוז במארון א-ראס בקיץ 2006. בחודשים האחרונים פיקד על השיגורים והשריפות שנגרמו כתוצאה מכך ברכס רמים ובקריית שמונה, ואף הוביל את פיתוח וייצור הרקטות עתירות המשקל, בהן הבורקאן.
יחד עם זאת, ולמרות שגם בצה"ל מגדירים את חיסולו כדמות הבכירה ביותר בחיזבאללה שחוסלה מאז 7 באוקטובר, בצבא מדגישים כי עדיין לא הגיעו לצומת קבלת ההחלטה של הרחבת המערכה נגד חיזבאללה ויציאה למהלך התקפי גדול מול צבא הטרור השיעי. החלטה שכזאת, עליה ממליצים בצה"ל, תתקבל, אם וכאשר, בדרג המדיני. בהתאם, מעריכים בצה"ל, שחיזבאללה ישמור על משוואת "צבא מול צבא", וימשיך למקד את תקיפותיו נגד יעדים צבאיים או ביטחוניים. בחיזבאללה טענו הבוקר לפגיעה באמצעות טילי נ"ט במפעל המיגון פלסאון ביישוב סאסא.
העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, התייחס לחיסול הדרמטי הלילה: "האויב הנחית מכה קשה על חיזבאללה במבצע ביטחוני-צבאי, שכוון לאחד המפקדים הבולטים בעימות הנוכחי, כשהיה מלווה בלוחמים נוספים בעת תקיפת כטב"מים ישראליים על בית בכפר ג'ויא". "החיסול", כך נכתב, "נחשב להסלמה מסוכנת מצד האויב, הפותחת פתח לניהול שונה של העימות".
כשחיזבאללה פרסם את שמו כהרוג רשמי של הארגון, מעל היה כתוב "השהיד המפקד", כינוי שניתן עד עכשיו רק לו ולבכיר חיזבאללה וויסאם טוויל, שחוסל בינואר האחרון והיה מפקד בכוח רדואן של חיזבאללה. ברשתות הערביות הופצו תמונות של השניים, ואפילו של עבדאללה עם קאסם סולימאני, מי שהיה מפקד משמרות המהפכה של איראן וחוסל בשנת 2020.
בלילה דווח שמלבד עבדאללה, חוסלו בתקיפה עוד שלושה מפקדים בחיזבאללה. אישר ארגון הטרור השיעי אישר בלילה את מותם של השלושה - עלי סלים סופאן, חוסיין קאסם חמיד ומוחמד חסין סברא. לפי הדיווח בערוץ הסעודי "אל-חדת'", הבכיר מביניהם הוא כאמור עבדאללה. גם בסוכנות רויטרס צוטט בהמשך גורם לבנוני שאישר שמדובר בפעיל הבכיר ביותר שחוסל לחיזבאללה בשמונה חודשי מלחמה. גורמי ביטחון לבנונים הדגישו כי הוא אף בכיר יותר מוויסאם טוויל, מפקד כוח רדואן שחוסל על-ידי ישראל בינואר השנה.
לפי פרסומים בעבר, יחידת "א-נסר" שעליה פיקד אבו טאלב פועלת באזור דרום לבנון, מהגבול עם ישראל ועד הליטאני. הגורמים ששוחחו עם רויטרס הדגישו כי הוא פיקד על הגזרה המרכזית באזור הגבול. חיזבאללה לא אישר את הדיווחים השונים, אבל כן הודיע הלילה על מותו של אבו טאלב, ולדבריו שמו המלא הינו טאלב סאמי עבדאללה.
יירוטים בצפון הארץ בוקר חג שבועות
( צילום: מיקי שמקה)

שריפה באזור טבריה
(צילום: אביהו שפירא)

ברשת "סקיי ניוז" דווח כי שלושה טילים פגעו בבית בכפר ג'ויא, וכי בתקיפה חוסלו כאמור ארבעה מפקדים "בכירים" בחיזבאללה. לפי הדיווחים בתקשורת הערבית, שמותיהם של המפקדים האחרים שחוסלו הינם מוסטפא סופאן, חסין חמיד (המכונה סאג'ד) ומוחמד סברא.
החיסול הלילה הוביל בתגובה למטחים חסרי תקדים לעבר יישובי הצפון, בהם צפת וטבריה, שבמסגרתם שוגרו יותר מ-160 רקטות. שעות לאחר הדיווחים על התקיפה הדרמטית בלבנון, זוהו יותר מ-200 שיגורים ליישובי הצפון. אזעקות הפרו בזו אחר זו את שלוות החג ברחבי הגליל, ובטבריה אף הופעלה אזעקה לראשונה מאז אוקטובר. ביישוב סאסא זוהתה פגיעה ישירה במבנה, ורקטות נוספות התפוצצו בשטחים פתוחים ברחבי הגליל, חלקן הובילו לשריפות.
בתגובה למטחים הכבדים, מטוסי קרב תקפו ארבע תשתיות טרור של חיזבאללה במרחב יעטר שבדרום לבנון, ממנו בוצעו שיגורים לעבר צפון הארץ מוקדם יותר היום. במקביל, מטוסי קרב תקפו במרחב חאנין שבדרום לבנון משגר נוסף ממנו בוצעו מוקדם יותר היום שיגורים לצפון הארץ. בנוסף, כוחות צה"ל תקפו בארטילריה את מקורות הירי לעבר זרעית.
פורסם לראשונה: 12:34, 12.06.24